Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 2559 ggr
luckysheltie
2

Tillbehör och tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Tyckte att det kunde vara kul att ha en tråd där men kan skriva vad man har för olika tillbehör till hunden (märken) och om man har något tips/fråga angående något tillbehör som man undrar över. 

Jag ska köpa en reflexväst till min sheltiegrabb (6 månader) har ni något tips på märken eller en speciell väst+storlek?

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
1

Jag använder Hurtta Twilight reflexväst till mina grabbar. Sitter superbra på hundarna och gör verkligen att de syns väl! Modellen är dock utgående hos Hurtta så vill man ha en sådan får man skynda på (vilket jag fick lär mig nyligen när jag skulle inhandla en till Jayson inför höst/vintern) 😃

Övrigt har jag bl.a:
- Broderade handukar med namn i 2 storlekar till vardera hund
- Ihopfällbar bur med sverigefäll i
- Bilbur
- Bilselar
- Regntäcken (Hurtta)
- Back On Track täcke
- Reflexvästar (Hurtta)
- Blink halsband
- Klövjeväska (Ruffwear)
- Dragsele + draglina (Non-stop)
- Frisbee (för hund)
- Apportbockar i 2 storlekar
- Bollar och dragkamps leksaker för träning
- Diverse leksaker
- Agilityhinder (köpta på rusta)
- Blandade halsband och koppel till vardera hund
- Trim tillbehör och borstar/kammar
- Shampo, balsam och balsamspray (K9)
- Tandborstar och hundtandkräm
- Matskålar
- Resevattenflaska
- Resevattenskål
- Bia bäddar

Det är det jag kommer på nu 😉

_Wilma
0

#1 Använder du Back on Track-täcket mycket?  Är det till för att hålla muskler och leder varma vid träning? :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

luckysheltie
0

Hej! Detta hör inte riktigt till ämnet men tar det till tips. Hur gamla var era hundar när ni gick fortsättningskurs 1? (kursen som är efter grundkurs/valpkurs)🙂

_Wilma
0

#3 Mina hundar var ungefär 7 månader. (Valpkurs på hösten och allmänlydnad på våren)

luckysheltie
0

#4 Vad bra! För jag har gått en valpkurs (specialare med tre valpar till men med en instruktör från bhk då vi inte fick plats på en "riktig" valpkurs) och nästa gång är fjärde och sista gången och då har vi anmält oss till en fortsättningskurs som börjar 14/10 alltså när Lucky är 7 månader. Och då känns det bra/roligt att veta hur gamla andra shelties var.🙂

[FridaGenborg]
0

Min var 6 månader när vi gick fortsättningskurs 🙂

Kitten86
0

Jag har ett Back On Track nättäcke till River. Det används egentligen bara vid kalla väder vid främst tävling men också vid träning för att underhålla musklerna och hålla dem varma och se till att de inte kallnar för snabbt bl.a. Var ett toppen komplement när vi bl.a tävlade agility i ett ridhus i februari/mars förra året då det var RIKTIGT kallt ute 😃

Har själv bara gått valpkurs med Jayson (som är den enda hund jag gjort det med) så kan inte svara för ålder på fortsättningskurs. Men kan mycket väl tänka mig 6-7 månader som en bra ålder!

drika
0

Hurttas regntäcke kan jag rekommendera tilla allihopa! Sitter bra och håller vovvisen torr!

Hälsningar

Fredrika

luckysheltie
0

#8 Vad bra! Jag har funderat på att köpa ett sådant til Lucky eftersom att pälsen blir väldigt blöt och blir lite jobbigt att sitta och torka honom så mycket varje gång man varit ute. Vilken storlek har du på ditt täcke?

Kitten86
0

Ja, visst är de toppen!? Tycker också att de både sitter och täcker bra vilket ger än betydligt mindre blöt hund att torka när det är dags att gå in igen…

Du mäter enkelt din egen hunds rygg, från manken till svansroten. Ta sen den storlek som är närmast. På täckena så anger storleksnumret rygglängden 😉 Du kan sen enkelt själv anpassa täcket för optimal passform både genom att spänna in magspännena och även justera halshålet.

Som märke kan jag själv rekommendera bl.a Hurtta och Ruffwear som båda är riktigt bra!

luckysheltie
0

#10 Tack! Det är ett hurtta täcke som jag har kolat på.

drika
0

# Daisy har storlek 36 på sina hurtta:)

Hälsningar

Fredrika

Tjalleman
0

Har många  olika täcken till mina 2 hundar dom som sitter allra bäst är Hurrtas regntäcke och ett varmt billigt täcke från ÖoB.Har Limex halvstryp halsband ett är köpt billigt på Ullared, har  läderkoppel inget märke på dom reflexkoppel från Hurrta,sele till spår och vallning märke Zero DC sitter grymt bra på min ena hund.Den andre har inte den selen.Billig spårlina från Ullared.Diverse leksaker som flätad kampleksak bla men favoriten är nog en pipboll med fötter på från jw(trorjag) Har neongula reflexvästar från Ullared för endast 25 kr st tyvärr finns dom bara i 3 storlekar tror jag .

Max2013
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar verkligen allt ifrån Hurrta , någon som jag verkligen rekommenderar är hurrta regntäcke ! Sitter väldigt bra , köpt täcke ifrån hööks och Ullared men de sitter inte så bra tycker jag, glider på sidan osv . Sen tycker jag även om deras halvstryp halsband , sen kommer mycket av mina saker ifrån olika märken . Eftersom vi inte kan ha bur i bilen köpte vi en allesafe sele , den sitter också perfekt . Jätte skönt att de finns andra alternativ om man inte har kombi :) Här är ett bild på mitt älskade hurrta regntäcke ;) Han har st 40 på sitt.

Max2013
0

Någon som erfarenhet av puppia selar ? Funderar på att köpa en sådan .

_Wilma
1

#14 Snyggt regntäcke! :)

luckysheltie
0

Drar upp tråden igen och tänkte fråga lite mer om fortsättningskurs 1…

Nu har jag och Lucky 3 gånger kvar på vår fortsättningskurs 1 och sista gången ska vi göra ett "test" som kallas för allmänlydnadspasset. Och då undrar jag om ni andra som har gått fortsättnings ettan gjort detta "testet"? Hur gick det isåfall?

Jag känner mig lite nervös efter som att det är 10 olika ganska svåra saker som hunden ska klara av. T.ex. sitta kvar 1-2 minuter, 10 meter från mig och med 3 olika störningar, han ska klara av störningar vid inkallningen o.s.v. Så skulle vara lite spännande att höra hur det gått för andra.🙂

Josefinjohanssons
0

Jag undrar lite vad man bör ha för borstar och tillbehör när man tvättar en sheltie?

_Wilma
0

#18 Vi hade en artikel om Pälsvård för en tid sedan. Där finns en del tips.  🙂Länk.

Jag köpte nyligen en liten trimmer som jag använder under tassarna, där det ju är svårt att komma åt med sax.  Jättebra, nu när hundarna har vant sig vid ljudet. :)

#17 Mina hundar Wilma och Milla har gjort testet för allmänlydnadspasset. De klarade det jättebra.  Milla hade inte högsta betyg för kvarsittande med störning (det råkade komma en främmande hund), men annars var det inte några problem.

luckysheltie
0

#19 Vad skönt för dig/er! Hur gamla var hundarna då?🙂

_Wilma
0

#19 De var ca 1 år. Det är bra övningar på allmänlydnadstestet, sånt man bör träna på även efteråt. Här är övningarna , om det är någon som inte har gått kursen:

-Kvarsittande med störning

-Möte med hundar på stig eller gångväg

-Sitta tyst i bilen

-Gå fint vid sidan eller bakom föraren

-Hantering/visitation

-Inkallning utan störning

-Inkallning med störning

-Stoppkommando

-Passivitetskontroll

-Nosaktivering

-Valfritt moment

#19 Vad ska du ha som valfritt moment?

luckysheltie
0

#21 Jag vet inte riktigt än men kommer troligen bli något trix som vi har lärt honom. Oj, blir så nervös/spänd när jag ser allt vad han ska kunna!🤐Men vi får passa på och träna denna månaden som är innan testet, och om han skulle misslyckas, så kommer han ju bara vara 10 månader trots allt.

_Wilma
0

#22 Det kommer att gå bra! 🙂