Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 1035 ggr
Trulsatim
1

Köpa en sheltie till - ev avundsjuka mm

Jag har en sheltiehane som blir 3 år i februari och funderar att till sommaren skaffa en hane till. Jag undrar nu hur ni som har flera shelties har upplevt att skaffa en till. Blev den äldre hunden avundsjuk, hur gjorde ni för att de ska bli kompisar mmm. Tacksam för hjälp.

taylor__lambert
1

Jag har väl inte sheltie just da… men min hund på 5 år, hane, är EXTREMT avundsjuk på andra hundar som kommer hem till mig, jag vill kunna skaffa en till hund inom en viss framtid och det kommer nog ske när min nuvarande hund fortfarande lever.

Jag har börjat med att bli dagmatte åt en annan hund och detta var i början något min hund hatade, men ju mer denna hund har vistats här desto mer har han accepterat den andra hunden, nu mera sover det på varandra och leker tillsammans

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Kitten86
6

Spännande med planer på att skaffa en till hund 😃

Jag skaffade i mars förra året en till sheltie och min vuxna hund var då ca 4,5 år gammal. Han hade då varit ensamhund i ca 1 år efter att min äldsta hund gick bort pga hög ålder. För mig var det inga problem att introducera valpen med min vuxna hund och jag har heller inte haft några direkta problem med avundsjuka. Hade en hund när jag skaffade min första sheltie som sagt så han var ju inte direkt ovan att dela mig heller iof.

Men visst är det en omställning både för en själv och hunden att det kommer in en till hund i livet.

En valp tar alltid en hel del tid! Så jag har alltid planerat in även egentid med min vuxna hund just för att de ska få egentid med mig eftersom de varit vana vid det och på så vis undvika grund till avundsjuka. Sen tränar man ju även valpen ensam en del (inkallning osv). Så variera egentid med "tillsammans tid" och visa att ingen favoriseras skulle jag säga! Nu när båda mina är vuxna, ena är snart 15 månader och min andra 5,5 år, så ser jag fortfarande till att både ha dem tillsammans men också ge dem ensamtid/mysstund.

Mapel
4

Vi skaffade en valp när vår kille var lite över året. Det har inte varit några problem med avundsjuka utan vår kille älskade valpen när han kom. Sen så blir ju båda lite "avundsjuka" när man tränar med den ena och inte den andra men det ser vi enbart som positiv avundsjuka då det enbart leder till att den andra ger gärnet såfort de får träna ;) Men sen så ser vi alltid till att båda får träna. skulle vi bara låta den ena träna jämt så kanske avundsjukan skulle bli negativ istället. Men vi har inte märkt något negativt alls utan vår äldre hund har snarare blivit gladare och livligare sen vi skaffade valp.

j_ulie
3

Vi skaffade vår andra sheltie i december när vår första var 14 månader. Vi velade lite först om han var för ung men bestämde oss för att skaffa valp eftersom Billy verkligen älskar andra hundar och vi kände att han skulle må bäst av en kompis hemma. Hos oss funkade hundarna superbra från första stund (och hittills), mycket för att Billy fortfarande är ung med mycket leklust. Klart man märkt av lite avundsjuka, när man t.ex. gosar med den ena, men ingen aggression eller att det skulle leda till att de blev osams. Enda nackdelen vi märkt av är att Billy tappat lite fokus och träningssug, men funderar på om det har lite med åldern att göra också. Jag ska i alla fall börja en lydnads- och kontaktkurs med honom nu för att ge honom egentid och ta tillbaka fokusen.