Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 862 ggr
lollipop99
1

Negativt med hunddagis

Hela min familj utom min pappa vill skaffa hund, men vi har inte möjlighet att vara med hemma med hunden. Så vi funderar på andra lösningar som t ex hunddagis för våra grannar här här hund där och det är jättebra. Jag har massa tid för hunden när jag är hemma och tänker gå massa kurser och träna hunden. Min pappa däremot är helt emot hunddagis för att han tror att det är dåligt för hunden. Han menar att om man ska ha hund så ska man bo på landet och inte jobba, vilket självklart inte alltid funkar. När jag frågar varför han tycker hunddagis är dåligt så säger han att det är onaturligt för hunden att ha "två flockar" och att hunden bara ska umgås med familjen. Men så tycker väl inte en hund? Det är väl roligare att leka med hundkompisar än att ligga vid ett skrivbord hela dagarna? Och att vara med andra hundar är ju naturligt för dem, det är väl inte dåligt för dem fast den har en familj hemma? Är det han säger sant eller vad tycker ni?

//Sara (lollipop99)Tungan ute

Jaxination
1

De flesta hunddagis brukar ha en minimumålder, de jag varit på ligger på 6 månader. Vad ska du göra med hunden innan den fyller det om du inte kan vara hemma?

/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier
 / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |

emma071
1

har varit på ett hunddagis flera år, och hundarna där va lika glada att komma dit som att få träffa matte/husse och komma hem ! 

ser absolut inget negativt med det, men fråga om du kan kolla på hunddagiset och ta med hunden dit och se hur den reagerar och vad du tycker om ställer och så ! :)

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

[erika.tornlycke]
1

Beror på hunddagiset…finns dem som är hur bra som helst men vet några där personalen bara skriker åt hundarna som är superstressade. Så var noga med att besöka dagiset! Besök helst flera hunddagis och jämför dem med varandra. Men min uppfattning är att, så länge dagiset är bra, så är det absolut inget negativt för hunden :)

Mapel
2

Det är som sagt olika på olika hunddagis hur bra de är. Men just det som du nämner tror jag inte är någon fara, att hunden skulle bli förvirrad av att ha två flockar. Hundar är smartare än man tror, de förstår vart de hör hemma :) Och som sagt, hunden kommer ju bo hos er flera månader innan den får komma in på ett hundagis och lär sig då att det är ni som är flocken. 

Dock är det bra att ånga ha koll på vilket dagis man väljer. Jag själv skulle nog inte vilja lämna min hund på hunddagis med rädsla för att de släpper ihop hundar som egentligen inte borde vara tillsammans så det blir slagsmål eller att de "uppfostrar" hundarna med tvivelaktiga metoder. Men det finns säkert hunddagis som är bra om man är noga när man letar.

lollipop99
0

Tack så mycket! Jag ska definitivt kolla upp hunddagiset, det är ju jätteviktigt som ni säger. Men problemet är att min pappa aldrig lyssnar på andra åsikter och är väldigt bestämd, så jag vet inte hur jag kan få honom att ändra sig… Det spelar liksom ingen roll vad 100 hundägare säger, han tror fortfarande att han har rätt oavsett…

//Sara (lollipop99)Tungan ute

[erika.tornlycke]
1

Demokrati? Man får ju kompromissa ibland när man är flera som skaffar djur tillsammans, reglerna måste ju vara fasta även om man egentligen tycker olika. T.e.x när jag och min sambo skaffade vår första hund skulle han egentligen inte få sova i sängen då min sambo inte tyckte det, jag kompromissade, men efter att ha insett hur mysigt det var med vovven i soffan så ändrade sig min sambo och nu sover vovven i sängen varje natt :) 

Annars kan han ju följa med till hunddagisen och se själv hur hundarna har det. Men det finns andra lösningar, finns ju dog-walkers där en person kommer hem och tar ut hunden på en promenad, det hade kanske varit en alternativ lösning:)

Max2013
1

Jag har bara hört gott om hunddagis =) Men man ska nog kolla runt och se vad som erbjuds först! 

Om ni inte har tid att vara hemma med en valp , kan ni ju alltid skaffa en äldre hund=)