Är sheltien "min" ras?
Jag har bestämt mig för att skaffa hund inom några år när min livssituation stabiliserat sig (och under förutsättning att mina katter accepterar det). Den ras jag fastnat mest för är sheltien och vill kolla om jag uppfattat rasen rätt. Hunden kommer bli den första jag kommer leva ihop med, då vi aldrig haft hund i min familj. Däremot är jag bra med djur generellt och kommer ägna tid åt att läsa på om arten hund och försöka umgås med hundar så mycket som möjligt.
Mycket av det som jag har som krav/önskemål förstår jag ligger till stor del på individ och uppfostran, men i grunden ligger ju ändå rasen.
Krav
- Jag har egentligen bara ett krav: Hunden ska kunna leva med katter som har en bestämd åsikt om hur man ska bete sig. (Jag kommer givetvis undersöka hur katterna beter sig mot hundar innan jag skaffar en egen)
Önskemål
”Mjukt” sinnelag som inte är svår att uppfostra med positiv förstärkning.
Storlek 40-50 cm, gärna åt det större hållet (Jag vet att sheltien är mindre, men om jag förstått det rätt är det ganska vanligt med övervuxna individer?)
Kunna ta det lugnt om det skulle bli en dag utan aktivering (om man till exempel är sjuk).
Kunna vara ensam utan större problem.
Aktivering
Mina intressen med att skaffa en hund är promenader och trickträning. Övrig aktivering kommer bestämmas efter vad hunden tycker är roligt. Det är sannolikt att vi skulle testa på agility, drag, nån typ av nosarbete med mera. Jag kan i dagsläget inte säga hur ofta jag skulle kunna erbjuda aktivering eftersom jag inte har det där stabila livet som jag vill ha innan jag skaffar hund.
Är sheltien en bra nybörjarhund som skulle kunna passa mig?
Min jag har en sheltie som första hund och tycker det funkar jättebra!
Han är glad och sprallig när vi är ute, men har inga problem med att varva ner när vi kommit in igen.
Väldigt mjuk och trevlig individ!
Min uppfattning är att sheltien kräver dagliga aktivering, kanske inte fullt lika mycket varje dag, men någon form av mentalaktivering utöver promenaderna tror jag behövs. Mentalaktivering behöver ju inte vara så invecklad, finns ju massa aktiveringsspel, vi använder dem till våra när vi är sjuka, funkar bra då det inte är ansträngande för oss och hundarna blir trötta :) sen tycker dem vissa spel är roligare än andra men det får man ju testa sig till :)
ingen hund gillar ju att vara ensam, men är det inte för många timmar och ni börjar träna tidigt (och med bara mycket korta stunder i början) så bör ju katterna vara sällskap nog :)
Tycker sheltien låter som en perfekt ras för dig! Sheltien rekomenderas ofta som nybörjarhund och jag kan instämma eftersom att min sheltie som jag har nu är min allra första hund.
Jag själv har en sheltie på 9-10 månader som är 41 cm i mankhöjd och vet att flera andra medlemar här på sheltie iFokus har hundar som är 40 och uppåt.
Min sheltie brukar vara ensam hemma på dagarna och det funkar jättebra. Min familj har också en bestämd bondkatt på nio år och de funkar jättebra tillsammans. Lucky, som min hund heter, älskar Sotis och blir ledsen varje gång som han går ut.
Men mitt tips är också att besöka många kennlar så du får träffa olika individer🙂

Lycka till!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jag tycker det låter bra! :-)
Visst tror jag att en sheltie skulle passa dig!!
Det finns ju otroligt olika individer inom rasen och är du bara öppen mot din framtida uppfödare om vad du är ute efter för hund, aktiveringsmässigt och storlek osv, så kommer du kunna få toppenhjälp att hitta en individ som passar dig superbra! Det är inte helt ovanligt att individer inom rasen blir närmare/över 40 cm som du säger. Min ena är 40,5 cm och min andra är 45,5 cm. Den högsta jag hört talas om var 52 cm. Den minsta jag själv hört om och sett är ca 28 cm hög.
Alla hundar kan egentligen leva med katter. Det gäller bara att introducera dem för varandra på rätt sätt så är det inga problem! Att introducera en valp för en katt är ganska enkelt, kan vara mycket svårare eller omöjligt t.o.m med äldre/vuxna hundar som inte gillar katter eller aldrig sett en. Eftersom de är duktiga på att läsa kroppsspråk så brukar de kunna umgås med andra hundar och andra djur också för den delen utan några som helst problem. Har själv katt som är mina hundars bästa lek kompis, förutom varann!
Angående ensamhetsträning: Om detta görs på rätt sätt så blir det inga problem med att lämna hunden ensam, oavsett vad det är för ras (ensamhetsträning= möjlighet att vara ensam är inget rasbundet)! Sen får man enligt lag inte lämna en hund ensam hur många timmar som helst heller utan tillsyn.
Sheltien är en vallhund och är därmed signal känslig och läser kroppsspråk mycket bra. På grund utav detta ses de oftast som mjuka i sinneslaget. Det är en ras som är mycket lättlärd och som blir vad du gör den till. Den är en allroundhund som man oftast kan hitta på alla olika typer av hund sporter med! Själv håller jag på med bl.a tricks, discdog, agility, rallylydnad, lydnad, vallning, drag/wp och lättare spårning. Mina hundar kan enkelt vara lugna någon/några dag vid ex. extremt dåligt väder eller sjukdom men har annars ett ganska stort behov av aktivering iaf minst i form av flera långa långpromenader😃 Men det finns så klart individer som är mer åt soffpotatis hållet också.
Sorry för långt inlägg…
sheltien låter bra, men glömt inte att det är ägaren som lägger grunden för hur mycket dnen kan vara ensam beror på hur mkt man tränar den:)
Hälsningar
Fredrika
Tack för alla svar, då vet jag att jag tänker åt rätt håll 😃 Nästa steg blir så klart att träffa shelties på riktigt, för än så länge har jag bara läst om dem.
Viss rasbundenhet har jag uppfattat att det finns i hur bra (eller snarare hur dåligt) en hund klarar av att vara ensam, ville bara veta om sheltien tillhörde den typen av ras, vilket av era svar att döma inte gör (t.ex. har jag uppfattat att huskys inte är bra på att vara ensamma).