Fodervärd?
Jag har skrivit här tidigare och är ganska fäst vid mitt val av ras vilket är sheltie. Till saken då, jag planerar att börja plugga på en hundlinje där jag kommer lära mig i princip allt som går att lära sig om en hund. Denna utbildning ger en tillgång till att ha med sin hund i utbildningen. Vilket ger mig en anledning att kunna skaffa hund tidigare än vad som var planerat från början.
Men jag har funderat på detta med att vara fodervärd, men finns där egentligen uppfödare som lämnar hanar på foder?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Nu har jag inte sheltie, men en labrador hane på foder, så ja, det finns uppfödare som lämnar ut hanar på foder.
Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel
Ring och hör med olika uppfödare, jag har själv en sheltie hane på foder
Visst finns det, men är inte särskilt vanligt. Har pratat med min uppfödare om detta och enligt henne förekommer det knappt alls men tror att om man är ihärdig och letar så går det säkert att hitta. :)
Varför vill du just ha en foderhund?
Roligt att du fastnat för sheltie och att du fått en möjlighet att skaffa hund tidigare än vad du tänkt dig. Kul att du kommer kunna ta med dig hunden till skolan. Värt att tänka på är ju att planera in så att din hund blir tillräckligt gammal innan den ska få följa med och bo på skolan (så jag uppfattade att det blir, rätta mig om jag har fel). Många sätter en gräns på 6 månader. Ska hunden eventuellt sitta i hundgård eller liknande viss tid så gäller det ju också att vänja in hunden vid detta under en viss period.
Kan hålla med ovanstående: varför skaffa just foderhund?
Visst förekommer det att hanar blir foderhundar men det är ganska ovanligt (oavsett ras som jag uppfattat det). Sen så förväntas man oftast som fodervärd att bo ganska nära uppfödaren, vilket då kan försvåra sökningen efter en hund ytterligare.
Var mest bara en tanke kring att vara fodervärd om det ens var möjligt. Annars skaffar jag ju en hund som är min egna helt enkelt. 🙂
Jo var själv inne på om det var 6 månader eller om det var någon annan ålder.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har en hane på sk halvfoder (kommer inte ihåg vad den rätta benämningen är nu förtiden)
Så visst finns det hanar på foder.
En granne har en hane på foder, dock en sheltie. Möjligt, men inte många som sätter ut på foder 🙂
Jag går på ForshagaAkademin, och där ska hundarna vara 12 månader gamla innan de får följa med. Så kolla upp noga vad som gäller för den skolan du ska börja på 🙂
Jag har en hane på foder, visserligen inte heller en sheltie. Men uppfödaren och jag har skrivit avtal på antal kullar/ålder vid överlämning. Hon står för allt som har med hans hälsa inom aveln att göra. Jag står för resten. Vi delar på försäkringen. Jag betalade MH:t osv. :)
Hade det varit att jag inte varit tävlingsintresserad, så hade hon betalat och ställt ut/tävlat honom på egen hand. Detta kan också överenskommas i avtalet. Kan hända att hon ändå betalar någon utställning ibland.
Många uppfödare vill ha sina foderhundar på ett ganska så nära avstånd. Det är till hanen som tikarna kommer när de ska paras. Jag bor ca 30-40 min från min uppfödare, och et känns tryckt att ha henne så nära! :)
Kan hända att uppfödare sätter ut vuxna hanar på foder också, ifall en valp nu inte skulle passa med tid osv. Kika runt och kontakta uppfödare och fråga! :)
/ Hanna Andersson
Värd för Jack Russell Terrier / Medarbetare på Terrier
| www.JAXINATION.se |
Har med en hane på foder. Denna uppfödaren har många hundar ute på foder eller delägare också. Tycker det är jättebra för då får jag en insyn i hur det är att vara uppfödare och hur allt funkar.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast