Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 952 ggr
TobbeE
0

Hämta Sheltie först v. 10-11 efter födseln

Hej!

Mitt namn är Tobias och har planer på att skaffa en liten valp till sommaren (min förstahund). Det är så att jag har pratat med en del uppfödare och de menar att de kan ha en kull "leveransklara" (deras uttryck, inte mitt, haha…) ca v. 20 - 21, men jag kan först ta ledigt ca vecka v.23. (Kommer vara med hunden 24/7 tills början av september). Men jag har samtidigt läst att valpar levereras ca 8 - 10 veckor efter födseln och jag undrar ifall Sheltien kan hämtas först då.

Jag jobbar som gymnasielärare och jag kan lätt glömma att ta ledigt just under betygstider och kursavsluter. (Mest p.g.a. betygen som skall sättas då..)

Annars är väl alternativet att fortsätta leta uppfödare, men det är väl inte dumt att valpen är så gammal som möjligt när den börjar på dagis. :)

Mvh Tobias.

luckysheltie
0

Hej och välkommen!😃

Vad roligt att du ska skaffa en sheltie! Det funkar jättebra att hämta dem efter 8 veckor, jag hämtade min när han var 12 veckor gammal. Men man får ju kolla så att det är ok för uppfödaren först. Ja, det bästa är ju (enligt mig) att vänta så länge som möjligt innan valpen får vara på hunddagis.

Lycka till!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
0

Välkommen till sajten och vad roligt att du planerar att skaffa en sheltie!

De flesta valpar levereras när de är 8 veckor gamla men en valp kan själklart även levereras senare. Vet att vissa uppfödare av annan ras inte levererar sina valpar förens de är 10 veckor.

Du kan alltid prata med de uppfödare som du kikat på hur de ställer sig till att eventuellt hålla valpen längre än 8 veckor. Det brukar oftast inte vara några problem.

För sin egen del är det alltid roligare om man kan få hem sin valp så tidigt som möjligt, 8 veckors ålder är tidigast enligt lag. Detta då man verkligen kan forma sin hund själv. Men någon extra vecka hos uppfödaren spelar ingen som helst roll för valpen. Min yngsta hund var strax över 4 månader gammal när jag fick hem honom (import) och det har inte varit några som helst problem.

Vad gäller hunddagis så får man kika runt bland dagis och deras krav vad gäller valpens ålder. Många har en minimi ålder på 6 månader på hundar som ska börja på dagis. Och precis som med barn så krävs invänjning.

TobbeE
0

Tack för svar! Sheltien verkar vara den perfekta hunden!

Ang. dagis har jag redan haft lite kontakt med. Strular det vissa dagar kan jag be familj att passa hunden (i aug, då den i alla fall är ett par månader gammal). De har gräns på 6 månader, men de menade att ett par veckor hit och dit inte skulle spela större roll om hunden är passivitetstränad.

Jag kommer såklart prata med uppfödarna om det är okej av dem. Men jag tänkte höra med er som är 100% opartiska. Jag har däremot fått mycket bra vibes av uppfödarna jag pratat med hittils.

Så enligt er, så är det okej för en hund att den t.ex. spenderar 12 veckor ist. för 8 veckor är minimum? :)

luckysheltie
0

#3 Absolut, helt okej! Som sagt hämtade jag min sheltie när han var 12 veckor och det funkade jättebra.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
0

Ser inga problem med det alls. Min ena var som sagt lite över 4 månader, runt 17 veckor, när jag hämtade hem honom.

Är ju bättre för valpens skull om den kan få vara kvar ett par veckor extra i den enda trygghet den känt hittills i sitt liv  än att komma till ett helt nytt hem, med all den omställning det innebär för valpen,  som börjar med "kaos" med eventuell hundvakt osv för att det ska passa in med övriga livet hos den nya familjen. Hoppas du förstår hur jag menar 😉

TobbeE
0

Tack för era inlägg! Då känner jag mig lite säkrare på att hämta hunden ett par veckor senare, om uppfödarna går med på det :)

Mapel
1

Det kan faktiskt till och med vara bättre. Man får sälja valpar redan vid 8 veckor, men som med allt annat är detta minimikrav och betyder inte alltid att det är bättre för hunden. Man har sett(i studier) att många valpar mår mkt bättre av att bli hämtade senare, de är mer trygga individer, mer färdigutvecklade helt enkelt. Efter dessa studier är det faktiskt vissa uppfödare som börjat leverera valpar efter 10 veckor istället. Så för valpens del är det ju bara bättre ju längre de får stanna, de är egentligen inte redo vid 8 veckor :)

_Wilma
0

#7 Intressant!

Jag fick hem en av mina sheltiesar då hon var drygt 3 månader, och hörde då att det är en fördel för valparna att få vara kvar en tid (efter 8 veckor) så att de hinner lära sig mer av andra hundar om hur man samspelar i flocken. Detta är särskilt viktigt om valpen inte har trygga vuxna hundar att lära sig av på hemmaplan.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

emma93
1

Jag instämmer också helt med att det inte är negativt att hämta valpen när den är något äldre. Det beror också lite på ras hur väl det fungerar att ha dem kvar allihop. Har man 10 st Aussievalpar t.ex så är det inte helt enkelt att tillgodose varje valps behov när de blir äldre men med Shelties har jag bara haft positiva upplevelser med något äldre valpar. Jag har själv aldrig hämtat hem en Sheltie yngre än 9 veckor. Sen kan man inte räkna med att en uppfödare hinner träna en valp på det vis som man själv kommer att göra, t.ex såsom med rumsrenhet, men å andra sidan hinner de mogna lite till innan vilket kan vara en fördel. Jag tycker att Shelties är väldigt anpassningsbara och otroligt lättlärda så jag tror inte att du behöver känna att det är negativt om ni inte får hem en valp direkt när den är 8 veckor gammal.

/emma93

TobbeE
0

Tack för uppmuntran :)! Har kontakt med en uppfödare som jag ska försöka övertala att hålla i en valp. Det blir då 14 veckor efter födslen. Tack för alla svar!