Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: valpar-avel
Läst 952 ggr
TobbeE
0

Hämta Sheltie först v. 10-11 efter födseln

Hej!

Mitt namn är Tobias och har planer på att skaffa en liten valp till sommaren (min förstahund). Det är så att jag har pratat med en del uppfödare och de menar att de kan ha en kull "leveransklara" (deras uttryck, inte mitt, haha…) ca v. 20 - 21, men jag kan först ta ledigt ca vecka v.23. (Kommer vara med hunden 24/7 tills början av september). Men jag har samtidigt läst att valpar levereras ca 8 - 10 veckor efter födseln och jag undrar ifall Sheltien kan hämtas först då.

Jag jobbar som gymnasielärare och jag kan lätt glömma att ta ledigt just under betygstider och kursavsluter. (Mest p.g.a. betygen som skall sättas då..)

Annars är väl alternativet att fortsätta leta uppfödare, men det är väl inte dumt att valpen är så gammal som möjligt när den börjar på dagis. :)

Mvh Tobias.

luckysheltie
0

Hej och välkommen!😃

Vad roligt att du ska skaffa en sheltie! Det funkar jättebra att hämta dem efter 8 veckor, jag hämtade min när han var 12 veckor gammal. Men man får ju kolla så att det är ok för uppfödaren först. Ja, det bästa är ju (enligt mig) att vänta så länge som möjligt innan valpen får vara på hunddagis.

Lycka till!

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Kitten86
0

Välkommen till sajten och vad roligt att du planerar att skaffa en sheltie!

De flesta valpar levereras när de är 8 veckor gamla men en valp kan själklart även levereras senare. Vet att vissa uppfödare av annan ras inte levererar sina valpar förens de är 10 veckor.

Du kan alltid prata med de uppfödare som du kikat på hur de ställer sig till att eventuellt hålla valpen längre än 8 veckor. Det brukar oftast inte vara några problem.