Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettnos-öron-och-ögon
Läst 1584 ggr
Josefinjohanssons
0

Mjölktänderna har inte släppt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är så att vår valp Charlies mjölktänder inte har släppt, nu har hans nya tänder påväg och han har svårt att stänga munnen ordentligt eftersom han har dubbla tänder, hur ska jag göra?

Mlyy
2

Det du kan göra är att regelbundet vicka på mjölktänderna. Dom bör lossna inom snar framtid. :) Om inte, och om ni ser att det verkar vara ett väldigt problem för honom, så kanske ni ska åka och dra ur dom?

PerhapsimAnna
2

Det var samma med våran lilla Freja. Vi kampade med hennes favoritgosedjur o så en dag ploppade dom båda ut under busandet:P

isblixt
1

Vi rådfrågade veterinär när vi var där av annan anledning, och de rådde oss till att boka tid för operation då bettet kunde förstöras av att ha dubbel uppsättning tänder under en tid. Vi bokade tid nån vecka framöver, och under tiden kampade vi massa hemma med kamptrasan. Rätt som det var så var de tre tänderna borta och vi slapp operera. Nu är hennes bett trångt som det är ändå, vilket jag egentligen inte vet om det är på grund av att hennes kindtänder satt kvar så länge som de ändå gjorde. Så är ni osäkra tycker jag ändå att ni ska kontakta veterinär… :)

_Wilma
1

På min sheltie Wilma satt också en del mjölktänder kvar då de nya tänderna kommit. Men efter ett tag lossnade mjölktänderna av sig själv, och hon fick bra tänder med riktigt bett.

Rådfråga en veterinär, och hör hur länge mjölktänderna kan få sitta kvar.

Hoppas det löser sig! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

isblixt
1

#4 Min hund har också ett riktigt saxbett, dock lite trångt. :) Men det kan nog gå hur som helst.. Har man otur så kanske det blir ett sämre eller till och med fel bett. 

Är tänderna något lösa TS? Kampa lite och försök få tänderna lösa så går det nog att fixa utan operation :P

Josefinjohanssons
1

Vissa tänder är lösa vissa inte! Vi kampar som tusan nu och har köpt nya ben och leksaker, allt föe att slippa operation! Vi lyckades på bort en längst bak i munnen på honom! Vi ger det 1 vecka till innan vi kontaktar veterinär :)

SparklingTindra
1

Jag drog ut hörntänderna hos veterinär på min yngsta när hon var 6 månader. Dom satt hårt och dom permanenta hade kommit upp helt. Veterinären sa att dom brukar rekommendera att man drar ut dom hos vet om dom inte lossnat av sig själv när dom permanenta kommit upp för att dom annars kan skada dom permanenta.