Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsjukdomar
Läst 3258 ggr
sagat
0

dålig i magen alltid

Hur känsliga magar har sheltiesar? Min nya hund bajsar löst varje dag och ofta bajsar han på nätterna inne och han spyr också :( . Jag har bara haft han någon månad och är orolig :( min första sheltie är inte känslig alls

Carronella1
0

Min sheltie som är 12 månader om några dagar, han är inte så känslig i magen längre som han var när han var mindre. När han var mindre så kunde han inte smaka något annat än att äta sin egen mat utan att bli dålig i magen. Men kräkningar har han aldrig haft för att han är dålig så i magen. Om din sheltie fortsätter med kräkningar och diarré så är det bra om ni kollar upp det. Har du sett om din sheltie har druckit mycket vatten?

Om inte så är det bäst om du får i hunden mycket vatten så att hon/han inte blir uttorkad. 

Hoppas att allt löser sig snart! 🙂

Djurälskaren Hjärta

Mapel
2

Det låter inte riktigt normalt. Jag skulle nog ta hunden till veterinären så snart som möjligt då det låter som om någonting är fel. 

Min sheltie har i stort sett aldrig varit dålig i magen och han är nu snart 2 år. Han kan äta precis allt och får väldigt varierat godis och får smaka på i princip allt men blir ändå inte dålig. Sen vet jag inte hur de brukar vara generellt men det som du beskriver låter inte normalt på någon hund.

Max2013
0

Oj låter inte kul ! Har märkt att min också är känslig i magen , blir han lös brukar jag ge han risavkok. Men om hunden har det så ofta verkar de inte normalt , kan de vara fodret den inte tål ? Min kille var jätte dålig i magen för två veckor sedan , så han fick åka till veterinären . (Antagligen fått i sig något och blev uttorkad fort ) Jag skulle nog kollat upp de , kan ju vara allergi eller något annat som spökar . Hoppas de löser sig !

[HundochKatt]
2

Vissa shelties är känsligare och andra inte. Om det inte finns några andra fysiska fel, så föreslår jag ett foderbyte. Äter den torrfoder så kan det vara värt att byta till ett färskfoder. Om man inte vill det så lönar det sig att byta torrfodermärke till ett bättre (nu vet jag inte vad din hund äter) med mindre eller helst inte alls något spannmål.

Kitten86
1

Låter inget bra och är något som jag själv skulle kolla upp. Har du testat att ge t.ex. pro-kolin eller likande produkter för att se om du kan hjälpa till att få magen i balans? Om inte annat skulle jag börja med att kolla upp detta med veterinären för att därefter bestämma en vidare plan!

Lavine
1

Jag säger som #5, den hunden behöver hjälp för att få magen i balans igen. Men har det varit så problematiskt så länge så känns det som att du bör ringa veterinär först.

lilleman99
0

Vill varna för grisöron och annat rökt godis.

Vill också varna för såna där ben från frysdisken med fyllning i.

Är era shelties minsta känsliga i magen, så tål dom inte sånt.  Själva benet tål dom väl, men absolut inte fyllningen. Diarré, kladdbajs och kräks.

Vill påpeka att en annan hund vi hade, annan ras, inte heller tålde nåt av detta. Inte heller en schäfer mina föräldrar hade.

Kacher
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker du ska ringa din veterinär och be att få hunden undersökt. Min snart 2 år gamla sheltietik blev sjuk för ett par veckor sedan, med samma symtom som din hund, och hennes diagnos blev grovtarmsinflammation. Efter en vecka med dietmat, Zantac och Canikur Pro var magen återställd. Troligtvis blev hon sjuk av ett grisöra och jag hade inte haft en aning om att dom kunde ställa till så mycket besvär. Med vår tillåtelse la veterinären sedan  ut en bild på vår olyckliga hund tillsammans med en varning på klinikens fb-sida:

"22 slumpvis utvalda grisöron analyserades förra året på uppdrag av Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) - salmonellabakterier hittades i tre och resistenta bakterier i två. Dessa livsfarliga bakterier kan smitta både tvåbenta och fyrbenta. Grisöronen, där en del kan vara svenska men troligen oftast kommer från Asien, finns att köpa i zoo-butiker och i livsmedelsaffärer, ofta liggande i öppna behållare.Eftersom våra leverantörer inte kan garantera "justa" grisöron säljer vi istället nyttigare oxöron som är garanterat svenska och bakteriefria!"  

Hoppas din vovve blir bra i magen snart!

Zenta52
0

Min hund hade diarré och kräktes en natt när han var valp. Jag åkte till djursjukhus. Efter att tagit prover på honom kunde de konstatera att han hade spolmasklarver. Så det blev en avmaskningskur till. Han blev bättre. Men han hade lös avföring ofta. Jag bytte från ett torrfoder som innehöll kyckling till ett som innehåller lax (Four Friends Derma Coat). Efter det har avföringen varit fast och han bajsar inte lika ofta som tidigare.

Zenta52
0

Spolmaskägg i avföringen, ska det stå. Går det inte att redigera i egna inlägg om man upptäcker att man skrivit fel?

_Wilma
0

#10 Man har en begränsad tid på sig att redigera de inlägg man gjort. Det är bara Medarbetare på sajten som kan redigera sajtens inlägg.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

sagat
0

Allt är bra nu :)

_Wilma
0

#12 Så bra! 🙂

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Kitten86
0

Skönt att höra 🙂