Hur skulle du beskriva din hund?
Hej! Jag funderar på att skaffa en sheltie i framtiden. Jag har läst mycket om dem på skk och andra sidor med jag känner inte någon shelite så jag tycker det är svårt att bilda mig en bra uppfattning om dem, därför skulle jag bli väldigt glad om du kunde svara på följande frågor
Varför skaffade du dig just en sheltie?
Om du skaffar en till hund skulle du då kunna tänka dig en sheltie igen
Om inte, varför?
Hur går din hund ihop med andra djur? (inklusive andra hundar)
Hur reagerar din hund när någon den aldrig träffat kommer in i erat hus?
Hur länge klarar den av att vara själv?
Vart kommer din hund ifrån och varför valde du just den uppfödaren/ det stället?
Anser du att din hund är lite "harig" av sig? t.ex. rädd för konstiga ljud eller mörker?
Har din hund lätt för att slappna av?
Bild på snyggingen? ;)
Jag skaffade en seltie då jag varit helt kär i dom ända sedan min mamma visade en bild på sin sheltie som hon hade när hon var liten. Sedan såklart så passade rasen mig i motionsbehov, är en bra nybörjar hund och passar för agility och andra hundsporter som jag vill hålla på med.
Om du skaffar en till hund skulle du då kunna tänka dig en sheltie igen?
Ja! Helt klart! Dock så är min hund endast 10 månader så det lär dröja innan det blir en till hund.
Om inte, varför?
-
Det funkar jättebra. Vi har ju en katt också och Lucky (som min sheltie heter) ÄLSKAR katten. Så snabbt han ser katten (som heter Sotis) börjar han följa efter Sotis. Om Sotis går ut och Lucky märker det så blir han ledsen och gnäller en liten stund efteråt. Med andra hundar funkar han bra, dock så drar han om man går med en annan hund, men han är ju trots allt en unghund.
Han blir bara glad! Nya människor är nästan alltid kul.
Lucky klarar av att vara ensam i ca 6 timmar.
Vart kommer din hund ifrån och varför valde du just den uppfödaren/ det stället?
Lucky kommer från Äppelblommans kennel nere i Kristianstad. Vi valde den kenneln för att allt passade! Vi ville ha en trefärgad, lite större hane som skulle bli 3 månader till sommarlovet. Uppfödaren är också väldigt trevlig.
Anser du att din hund är lite "harig" av sig? t.ex. rädd för konstiga ljud eller mörker?
Absolut INTE! När Lucky var valp (ca 3-5 månader) så var han lite rädd när man gick ut på kvällen och det var mörkt, men så är det inte nu. Han är inte heller rädd för konstiga ljud eller smällare.
Beror på, hemma brukar han ha lätt att slappna av men i nya miljöer/platser kan det vara lite svårare. Men när han vant sig så brukar han oftast kunna slappna av.
Bild på snyggingen? ;)
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#1 Lucky är så himla fin! Tack så jätte mycket! :)
Vi var säkra på att vi ville ha en vallhund och kom väldigt snabbt fram till att en sheltie var det vi ville ha. Sen stod det ett tag mellan om vi skulle skaffa sheltie först och sedan en lite mer krävande ras (terv) eller tvärt om men insåg att det skulle vara enklast med en sheltie först. Jag ville hålla på med agility och sambon med spår och lydnad så det passade ju väldigt bra! Dock är han inte precis någon lydnadschampion men agilityn är kul!
Vi visste ju redan att vi skulle ha en Terv som nästa men längre fram blir det nog en shelite igen.
Om inte, varför?
Vi ville ha något med lite mer fart och go i. En brukshund som klarar lite mer.
Han är det snällaste som finns. Blir kompis med alla djur vi träffar. Han har vuxit upp med 5 råttor som sprungit lös i lägenheten och lämnade sin mat till de om de kom fram och ville ha. Blev bästis med en kanin och en get när vi bodde på naturbruksgymnasium. Han är otroligt lugn och snäll mot alla. Även hundar älskar han men har sedan vi skaffade vår terv börjat tröttna på valpar och kan därför morra åt de om de är för dryga ;)
Han vaktar(skäller) först när det ringer på eller någon öppnar dörren men så fort han kommer fram blir helt överlycklig och vill helst pussa på de konstant under hela deras besök och försöker alltid smita med de ut när de går för att få följa med de hem.
Han har som längst varit själv i 5 timmar och det har gått bra men inget vi vill utsätta honom för om vi absolut inte måste. Oftast är han inte själv mer än 1-2 timmar åt gången kanske 1 gång i veckan. Nu har han knappt varit själv sen i somras då vi haft valp.
Han kommer från kennel Shelteam. Vi valde de för att hon hälsokollar alla sina hundar, både höfter, armbågar och MDR1. Hennes hundar är även väldigt sociala och framåt, trygga individer vilket vi tycker är viktigt.
Nej, inte för att vara sheltie iaf utifrån vår erfarenhet. Han är väldigt obrydd av stökiga miljöer eller plötsliga ljud bryr sig inte alls om skott eller raketer tex, han är inte heller mörkrädd och blir sällan stressad eller rädd för saker. Var tex med på MyDog som 6 månaders och gick runt där som om det vore världens mest narutliga sak i världen. Dock om han blir rädd för något så har han svårt att släppa det, han blev tex fönad som valp hos uppfödaren och är sedan dess rädd för fläktande ljud och det är jätte svårt att få bort det! Han blev ju rädd för bilen pga fläkten och trots att vi åkt bil i stort sett varje dag i 2 år tycker han fortfarande att det är lika jobbigt. Vår terv är istället väldigt reaktiv på saker och ljud(han är enbart 7 månader) men släpper det otroligt fort och är inte rädd för det nästa gång så de är väldigt olika där och jag föredrar egentligen terven då som kanske reagerar på fler saker men som släpper det såfort vi säger att det inte är någon fara. Sheltien håller ju kvar rädslan eftersom de är avlade till att vara mjukare till sin natur. De är liksom inte så tuffa.
Nej inte direkt. Det har blivit bättre med tiden. När han var liten var det helt omöjligt, vi satt på brukshundsklubben flera gånger i veckan och bara passivitetstränade. Han pep konstant i typ 2-3 timmar varje gång tills vi höll på att frysa ihjäl och var tvungna att åka hem. Det är bättre nu dock, på tävlingar om han har sin bur kan han utan problem sova i den och har egentligen inga problem med att sova i stökiga miljöer, han vill bara vara med helt enkelt. Det största problemet ligger egentligen i att han är så otroligt social, han älskar människor och hundar och vill vara med jämt. Hemma slappnar han givetvis av och kan sova en hel dag om det skulle vara så.
Bild på snyggingen? ;)
Jag läste rasbeskrivningar. De flesta raser föll bort; jakthundar, stora hundar, plattnosade med andningsbesvär, hundar som kräver mycket motion. Jag tittade också på vilka rassjukdomar som är vanliga. Enda nackdelen med sheltie som jag hittade var att de är skälliga. Men det visade sig att Tarzan skällde mycket sällan första halvåret när vi bodde i lägenhet. Nu, när vi bor i villa, skäller han desto mer.
Ja, absolut. Jag har två shelties nu, Tarzan som är 20 månader och Vira som är 8 år. Vira fick jag låna av Tarzans uppfödare som sällskap till honom när han var 6 månader. Några månader senare övertog jag henne.
Mycket bra med andra hundar. Tarzan gillar alla hundar han träffar. Vira är lite reserverad mot en del stora hundar om hon tycker de ser lömska ut.
Båda mina hundar blir glada. Tarzan hälsar glatt och vill leka, Vira nöjer sig med att hälsa och bli klappad.
De är väldigt sällan ensamma, de har ju för det mesta varann och jag är nästan aldrig borta mer än en till två timmar. Det verkar som om de sover när jag inte är hemma. Jag vande Tarzan att vara ensam tidigt och det har aldrig varit något problem, inte ens när jag bara hade honom.
Sagalyckans kennel i Sorunda. Jag mejlade till många uppfödare och frågade om de hade valpar på gång. Sen kollade jag mamman och pappan på Kennelklubbens hunddata för att se om de hade några ögonsjukdomar i släkten. Jag är mycket nöjd med uppfödaren. Vi har fortfarande kontakt med varandra och jag kan ställa frågor och få svar om det är något jag undrar över.
Vira är en väldigt lugn och trygg hund. Tarzan blir inte heller rädd, men han blir förbannad om det smäller eller skramlar ute när han är inne. Då går han till ytterdörren och skäller.
Hemma har båda lätt att slappna av. Ute kan de bli lite gnälliga om inget händer.
Bild på snyggingen? ;)
Tarzan och Vira leker med grannhundarna. Vira är egentligen för stor för att vara en sheltie.
Jag ville ha en aktiv hund att träna med, samtidigt som mina föräldrar inte lät mig skaffa en stor hund så då blev det en sheltie.
I framtiden någon gång ja, men min nästa hund kommer mest troligt bli en Vit herdehund. Men sheltien jag har nu kommer inte till att bli min sista i alla fall!
Min hund går ihop med alla djur förutom älg och en specifik terrier, som vid ett tillfälle hoppade på honom när vi gick på promenad. Jag skulle säga att det var hans tjocka päls som räddade honom, för den hunden tog tag runt hans hals även fast min hund la sig i underläge, och terriern släppte inte… I alla fall var jag rädd att han skulle bli rädd för andra hundar pga detta men inte det, nästa dag kom grannhunden förbi och dem lekte som förut och det har aldrig varit några andra problem med andra hundar heller. Det är bara när han ser den terriern som han blir rädd och gömmer sig bakom mig.
Sedan när han var valp blev han nästan på sprungen av en älg och då sprang han iväg och var borta några timmar men kom som tur tillbaka av sig själv eftersom vi inte hittade honom när vi letade… Men hästar eller liknande är han inte rädd för.
Om det är en stor man eller liknande kan han voffa lite först men visar sig personen vara trevlig välkomnar han med pussar och trycker sig nära för att bli kliad.
Han brukar max vara själv 4h åt gången, när jag är i skola t.ex. men oftast är det inte ens så länge han är själv. Men ibland känns det som ju längre han får vara själv desto lugnare blir han för då ligger han bara och sover istället för att sakna en. ;)
Han kommer från en liten kennel i Skellefteå. Hittade kenneln via SKK och tyckte dem hade fina hundar där och fick bra kontakt med uppfödaren. Så det kändes tryggt och bra att ta hund där i från!
Nej men ibland när vi är hemma själva blir han lite extra vaktig. Men han visar inte rädsla.
Nja, om jag platsar honom så slappnar han av utan problemr. Men om han får välja vill han alltid vara där det händer.
Bild på snyggingen? ;)
#3 #4 #5 tack! Blir jätte glad att ni lägger ner tid med välformulerade svar. 🤗 De verkar vara som jag trott, väldigt fina på både insidan och utsidan.
Hade dvärgpudel innan vilket är en ras som jag trivts med. Hade träffat en del shelties men aldrig fallit för rasen egentligen.Men så skaffade en ekant till mig en sheltie, en helt underbar tik. Denna tik fick jag följa till vuxen ålder. Jag var i tankar på att skaffa en till hund då min dvärgpudel började bli äldre och min bekanta beslöt att ta en kull på sin sheltie tik och då blev valet enkelt! Så kom min första sheltie in i mitt liv.
Om du skaffar en till hund skulle du då kunna tänka dig en sheltie igen?
Absolut. Min andra sheltie klev in i mitt liv för lite drygt ett år sedan.
Om inte, varför?
Ibland kan det vara roligt att även testa en ny ras 😃
Helt problemfritt. Mina har träffat andra hundar (både stora och små samt hanar och tikar), får, hästar, struts, höns, marsvin, tamfåglar mm. Alla bemöts med ett stort intresse och nyfikenhet.
Överlyckliga. Alla är välkomna både två- och fyrbenta! River (min äldsta) formligen älskar alla och hoppar upp i knäet hos vem som helst och delar ut pussar till alla han kommer åt, detta gäller oavsett om det är främmande hemma eller borta. Jayson är superintresserad och vill leka massor med alla han ser (två- som fyrbenta). Men innan han har sniffat in den som är främmande så får denne inte röra honom (främst hemma men inte när vi är borta, lite konstigt men men). Skulle någon främmande försöka klappa/röra honom så kan han backa något steg för att visa (men stå och studera personen med uppenbart intresse, vicka på svansen osv) men är lika fort framme igen när personen upphört sitt försök till att klappa och ska fortsätta sin undersökning (brukar ta max 1 min). När han undersökt klart så är det sen helt fritt fram att klappa och han, precis som River, delar ut pussar till allt och alla. I hans värld så älskar verkligen alla honom, för varför skulle de inte? 😉
Ensamhet är inget rasbundet utan något som man får träna på succesivt. Mina hundar vill i största möjliga mån vara med mig. Men de klarar av att vara hemma ganska många timmar även om det är otroligt ovanligt att de lämnas ensamma.
Vart kommer din hund ifrån och varför valde du just den uppfödaren/ det stället? River som är 5 år kommer från kennel Lejonluf's, Södermanland. Älskade verkligen hans mamma som jag följt från valp till vuxen. Därav valde jag att ta en valp efter den tiken av den uppfödaren som ägde henne (bekant till mig). Inget jag ångrat en sekund! Underbar hund med tydlig av- och påknapp. Underbar att träna och tävla med likväl som att dela vardagen med!
Jayson som är 15 mån kommer från kennel Excellens Vivarium, Polen.lev en import då jag ville ha en till sv/v sheltie vilket jag inte hittade någon i Sverige just då. De svenska kennlar jag hade kikat på, och var intresserad av, som avlar på sv/v hade antingen inga planer på valpar eller så gick tikarna tomma. Började då kika utomlands både i bl.a Finland och Danmark. Men så hittade jag denna kennel som hade en underbar sv/v pojke till salu som jag föll för. Inget jag ångrat en sekund heller. En underbar hund med stor motor och framåt driv och inga rädslor. Han tar livet med storm och en klackspark då allt är tillsynes en lek.
Anser du att din hund är lite "harig" av sig? t.ex. rädd för konstiga ljud eller mörker? Nope, inga alls. Visst kan de reagera på plötsliga ljud precis som vilken hund eller person som helst. Men de är båda två lika snabbt framme för att undersöka, något jag alltid uppmuntrat!
Ja, båda har en tydlig av- och på knapp och kan ta det lungt/vila/sova i stort vart som helst. Jayson som ännu är ung vill dock gärna hålla igång jämt men säger man då bara till honom så taggar han av direkt vilket är superskönt.
Bild på snyggingen? ;)
Mina monster😂
Sheltien var jag intresserad av när jag var yngre men inget mer som jag tänkte på men när jag gick i ettan på gymnasiet träffade jag en liten underbar sheltiehane och blev återigen förälskad i rasen. Dessutom är jag lite frälst i vallhundsraserna eftersom jag haft border collie. Så sheltien kändes bra eftersom de inte har ett lika stort "behov" som en BC och det passade bäst med en mindre hund just då.
Absolut att jag kommer ha fler sheltiesar! Plus någon annan ras.
Om inte, varför?
Hon går super bra med andra djur. Katter älskar hon och de som bor hemma är hennes bästisar. Annars har hon träffat allt från kaniner, hästar, kor, får, grisar, ankor m.m och det funkar bara bra. Hon älskar alla hundar och alla hundar går i princip ihop med henne. De kan bara tycka att hon blir lite jobbig ibland. Jackie som hon heter kan tycka att det är lite jobbigt med nya hundar.
Om det kommer in nya blir hon bara glad och viftar på svansen och ibland bryr hon sig inte ens.
Jackie har inga problem med att vara ensam men jag brukar inte lämna henne så länge. Men om jag väl gör det funkar det bara bra.
Jackie kommer från åsforsens kennel. Att jag valde den kenneln blev mest av en slump. Jag hade kontaktat en uppfödare efter att sett en annons på två valpar och hade bara hört gått från den kenneln. De hade inte kvar några valpar men de tipsade då om åsforsens som hade valpar efter deras hane. Så jag ringde till åsforsens efter att kollat upp om det fanns sjukdomar i släkten. Tyckte att uppfödaren lät bra och allt annat så for dit och kollade på valparna och där blev jag förälskad i Jackie.
Jackie är allt annat än harig av sig. Inte rädd för något som jag kan komma. Hon reagerade inte ens det minsta i nyår när det sköts raketer.
Ja det beror på om hon har överskotts energi har hon lite svårare att koppla av. Men oftast går det bra. Om vi är hemma hos nån kan hon vandra runt en stund innan hon slappnar av men på typ en busstation fullt med folk kan hon ligga ner på golvet och bara sova.
Bild på snyggingen? ;)
Mvh Sabine
**Varför skaffade du dig just en sheltie?
**Jag hade en dröm om att äga en Sheltie sedan jag var i 10-års åldern och när jag och sambon diskuterade hund var båda överens om att en Sheltie skulle kunna passa bra. Jag ville då ha en hund att träna med för skojs skull och mycket för sällskap.
Vi planerar att skaffa en till hund men nästa hund kommer troligtvis inte att bli en Sheltie.
Om inte, varför?
Jag vill ha en lite större hund som har lite mer motor, nu lyckades jag få en Sheltie med mycket arbetsvilja men ändå vill jag lite till. Jag tycker även att Sheltien tyvärr är lite vek och känslig. Men samtidigt är det en underbar ras så skulle det bli en tredje hund i framtiden är det inte alls omöjligt att det blir en Sheltie :)
Han går bra ihop med andra djur, men han är duktig på att säga till när andra hundar beter sig illa så då kan han låta lite arg…
Han tycker inte alls om det, han skulle skälla ut personen samt morra.
Han har varit själv 5 timmar som mest, en gång.
**Vart kommer din hund ifrån och varför valde du just den uppfödaren/ det stället?
**Skogsbacken, vi valde den kenneln för att deras hundar var så otroligt social och orädd eftersom jag sökte en hund som skulle vara tuff och framåt. Jag ville inte ha en osäker Sheltie. Nu blev min osäker på människor tyvärr, men vi jobbar på det.
Japp, han är både mörkrädd och fjantig för människor och andra konstiga saker ute. Dock bryr han sig inte om ljud (tack och lov).
Ja, det tycker jag. Hemma iallafall, att passivitetsträna på t ex klubben eller så är fruktansvärt svårt enligt honom. Då han är ett energiknippe som tycker att det ska hända någonting hela tiden.
Bild på snyggingen? ;)
Har cavalier sen tidigare och ville ha en liten hund men en friskare hund. Har alltid tyckt att sheltiesar är fina. Vill ha en hund som gillar att träna och röra sig mycket. Vill inte ha någon terrier eller någon ras som kräver mycket Pälsvård.
Definitivt. Skaffade min andra sheltie när den första va 1½ år och nästa hund kommer definitivt att bli en sheltie igen.
Om inte, varför? -
Bägge hundarna går bra ihop med andra hundar. Ingen av mina hundar gillar att springa och leka med stora hundar. De tycker helt enkelt de är för stora.
De blir lyckliga och tror att de kommer just för att hälsa på dem.
6 h klarar de mest oftast blir det 5 h. De är oftast inte helt själv utan har ju sällskap av varandra.
Min ena kommer från Evros och den andra från Shiny Red. Innan jag köpte den första var jag egentligen ute efter en sheltie från en annan kennel men när det visade sig att just den valpen som var till mig inte var helt frisk så tackade jag nej. Nr 2 är efter tips från den första hundens uppfödare. Jag hade inte alls tänkt köpa ytterligare en hund då men det jag kunde inte motstå.
Min ena hund är inte rädd för något. Hon älskar människor, bryr sig inte om stökiga miljöer men hon gillar då inte att springa omkring med stora hundar.
Min andra sheltie gillar inte barn. Hon tycker det är det läskigaste som finns.
Bägge har mycket lätt för att koppla av till skillnad från min cavalier som fast han är 9 år är den som är klart vildast och alltid vill leka.
Annat är det när vi tränar agility. Då är alla hundarna helvilda :)
Bild på snyggingen? ;)
Susanna
#7 - #10 : Tack så jätte mycket! Jag har verkligen kärat ned mig totalt i sheltien…
Varför skaffade du dig just en För att det är en aktiv lättlärd ras som passar till de flesta hundsporter. Sen är dom ju söta som socker också ;) Om du skaffar en till hund skulle du då kunna tänka dig en sheltie igen Absolut. :) Men det lär dröja då jag har tre stycken. Om inte, varför? Hur går din hund ihop med andra djur? (inklusive andra hundar) Min äldsta går bra ihop med alla djur utom rävar. Hon hade ett marsvin som bästa kompis dom första åren. Den sprang fritt dygnet runt så dom brukade till och med sova tillsammans. Min mellersta tik är en väldigt osäker hund som råkat ut för mycket under sin uppväxt så hon har svårt för andra hundar. När hon fått hälsa på en hund går det över men hon har problem med hundmöten. Hon är väldigt rädd för igelkottar och äldsta tiken har lärt henne att reagera på rävar. Men hästar, katter osv går bra. Min yngsta går ihop med allt hon har träffat på hittills. Hon har dock en ful ovana att skälla på andra hundar för att få komma fram. Hur reagerar din hund när någon den aldrig träffat kommer in i erat hus? Mina två äldsta hälsar nyfiket och glatt, min yngsta kan vara lite skeptisk och skälla lite. Hur länge klarar den av att vara själv? Mina hundar har inga ensamhetsproblem. Vart kommer din hund ifrån och varför valde du just den uppfödaren/ det stället? Min äldsta och min yngsta kommer från kennel Request. Jag känner uppfödaren och hennes hundar och gillar den typen av sheltie. Hon hd/ed-röntgar sina tikar och jag har kunnat följa valparna från start. Min mellanhund är född hos mig. Anser du att din hund är lite "harig" av sig? t.ex. rädd för konstiga ljud eller mörker? Min äldsta har ett superpsyke. Hon är inte rädd av sig, trevlig och social. Inga problem med miljöer och kan ligga och sova mitt på centralen i Sthlm så att alla får kliva över henne. Min mellanhund är väldigt harig. Hon har dock inga reservationer för nya miljöer och folk går också bra nu för tiden. Men hundar.. Min yngsta är inte så gammal än så hon har inte hunnit sansa sig riktigt än haha. Hon är lite fjantig mot folk. Hon är inte rädd för ljud, miljöer eller hundar. Har din hund lätt för att slappna av? Det beror på situation. Vid en agilityplan - nej. Vid äggdags - ja. ;) det beror på hur aktiverade dom varit under dagen. Jag har vant mina hundar vid att vi både motionerar och använder huvudet varje dag. Bild på snyggingen? ;)
**Varför skaffade du dig just en sheltie?
**Jag har alltid velat ha en hund ur vallhundsgruppen eftersom jag ville ha en följsam hund . Har tidigare ägt en Welsh springer spaniel, och vill bara slita håret när det kommer till att få honom göra annat än att spåra . Sedan har jag nog alltid tänkt att om jag köper en liten hund så blir det en sheltie.
**Om du skaffar en till hund skulle du då kunna tänka dig en sheltie igen
**Absolut, känner redan nu att det kommer bli fler ;)
**Hur går din hund ihop med andra djur? (inklusive andra hundar)
**Fungerar kanon! Han har alltid haft många hundkompisar. Sedan bor vi inne i stan, vilket innebär att det är hundar vart man än går ;). Bara bra att börja tidigt med socialisering, sedan får man som med alla andra raser ta det i hundens takt.
**Hur reagerar din hund när någon den aldrig träffat kommer in i erat hus?
**Total ignorerar. Ibland kan han kolla vem det är, därefter går han och lägger sig igen, eller fortsätter med tidigare aktivitet.
Mikko är ju så liten ännu, men nog kan jag lämna honom för att gå och handla eller dylikt. Han skulle säkert klara mycket längre, men jag lämnar max 40 min, och det fungerar superbra. Han sover så fort han förstår att jag inte är hemma. Dessutom är han ju med min katt, vilket jag tror är en bra trygghet. Sedan skulle jag nog aldrig lämna min hund o avsätt ålder i flera timmar, har mina föräldrar som kan ta honom om jag t ex. måste på möten, är på jobbet eller dylikt :)
**Vart kommer din hund ifrån och varför valde du just den uppfödaren/ det stället?
**Han kommer från Undrom, Nipornas kennel. Jag valde just denna kennel då jag tyckte att uppfödaren verkade så trevlig, jordnära och oerhört mån om sina hundar! Är mycket nöjd och skulle gärna köpa från samma kennel igen :)
**Anser du att din hund är lite "harig" av sig? t.ex. rädd för konstiga ljud eller mörker?
**Mikko är snarare något kaxig , väldigt nyfiken och totalt orädd för det mesta, på sin höjd kan han röra sig fortare eller vända på huvudet och ta något steg sidledes om det t ex. rasar från tak i närheten vid snöskottning. ( men det kallar jag snarare självbevarelsedrift, han flyr ju inte)
**Har din hund lätt för att slappna av?
**Absolut, han kan komma till helt nya miljöer och lägga sig för att sova bums;) Däremot kan han ibland ha restriktioner mot att utföra behov på nya platser, vilket kan vara frustrerande. Då han endast är fyra månader så tror jag det kommer att gå över!
**Bild på snyggingen? ;)
**Här är en bild medan vi väntar på bussen till en kompis för att ha en puppy play date med våra duracellkaniner! :D
Följer om det är okej 🙂
#14 Det är klart det är okej! 😃