Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 2585 ggr
Mikkotastic
0

Resursförsvar mot andra hundar ?

Jag har en underbar liten kille på 4månader som är väldig go och glad, och inte rädd för något. Problemet är snarare att han är lite väl morsk ibland! Mot mig och andra människor är han from som en lammunge. Så fort han är med sina hundkompisar blir han en liten mobbare som visar resursförsvar t om. mot mina föräldrars vuxna hund (11år) som är mycket större. Sin pappis kompis kör han över, har de varsit ben skall han ha båda och kör iväg honom från sin bädd. Vi har tänat och det blir bättre men hur vanligt är det med resursförsvar hos en sheltie? Dessutom är han väldig okänslig om man säger ifrån. Är van vid schäfer, flattar, osv. Så fick höra att man måste vara mycket försiktig och aldrig " ta i". Vilket jag tänkte skulle vara lugnt då jag aldrig använt mig av metoder där man verkligen tar tag rent fysiskt i hunden för att korrigera. Upplever dock att det verkligen inte är ett dugg skilnad mot de andra hundarna jag haft. Är det bara min sheltie som inte blir bestört om man säger ifrån på skarpen? för en sheltie ska ju vara mjuk och känslig? vilket han delvis är, han är otroligt sammarbetsvillig. Men ibland får jag uppfattningen av att han är lite för tuff för sin ras , som att han tror att han är en liten rottis ( bara mot andra hundar) :/ Bör man arbeta på att bryta villfarelsen om att han är störst bäst och vackrast , så han inte blir för domenant i vuxen ålder och hur isådan fall?

VildaVittra
1

Man ska anpassa träningsmetoden efter hundindividen, inte efter rasen, men alla hundar mår bra av att man är tydlig.

Det låter som din kille inte lärt sig hundars sociala regler, ingen "surtik" i din bekantskapskrets som kan säga till på skarpen? Det ser mycket värre ut än vad det är när dom gör det, så ömka honom inte hur pipig han än blir.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mikkotastic
0

Min kompis har en ett-årig tik som han brukar leka med och ibland fräser hon ifrån och han blir lite spak. Ibland piper han till men oftast travar han bort till dörren. " ska det vara på det viset så går jag hem." Har som hoppats på att hon ska bli riktigt arg men hon är lite väl snäll många gånger och ibland svarar han upp om hon blir sur, om det handlar om t ex en leksak. Ofta är det han som försöker fräsa åt henne om de de båda vill ha något :/ Är så synd då han är helt otroligt fin annars men är rädd att det skall eskalerar i vuxen ålder. Hade ju aldrig accepterat sådant beteende hos min andra hund som är av en större ras, så känns fel att se mellan fingrarna för att det är en sheltie.

emma93
1

#0 Jag tycker inte att du skall se mellan fingrarna för att det är en sheltie. Som #1 säger så är det individen som man får anpassa träningsmetoden efter. Det är överlag en mjuk och följsam ras, och oftast behövs inte några större åthutningar, men på vissa behövs det.  Och det är ingen ömtålig ras i mina ögon. Har inte stött på någon som blir förkrossad eller förstörd av att jag säger till på skarpen. Men det är ju som med vilken ras som helst att det måste ske vid rätt tillfälle och när det verkligen är viktigt. Och att man läser av sin hund hur den reagerar. I vissa fall verkar det rinna av som vatten på en gås, och det känns som att man tjatar och inget förändras, och då leder det ju inte till något positivt i alla fall utan man får komma på något annat sätt. Precis som med någon annan ras.

Lavine
2

Jag vet inte, jag är restrektiv både till att det ska finnas framme ben när det är flera hundar närvarande, och att man släpper ihop hundar för att de ska leka och/eller fixa sin samvaro på egen hand. Man kanske behöver styra upp hundsamvaron, inte alltid, men ibland. Lätt blir "lek" något helt annat, som vi kanske inte ser, t ex att den ena hunden känner sig underlägsen den andra. Kanske är det din hund som gör det, och överkompenserar på det här viset. Din hund kanske behöver känna att han faktiskt får vara i fred. Även om han ser ut att tycka att det är kul att vara med andra hundar. Hm, jag vet inte hur jag ska förklara, jag utgår väl en del från min egen hund som tycker det är skönt när jag tar över och säger/visar att vi ska bara sitta här, eller bara gå i koppel bredvid den hunden. Förmodligen har vi olika synsätt, men jag ville bara delge mitt. Min hund tar inte heller åt sig så mycket om jag låter barsk, han skakar av sig det väldigt fort. :-)

Mikkotastic
0

Vad skönt att höra att  andra också har Shelties som inte blir bestört.  Det var nämligen en känd uppfödare här uppe som var väldigt noga med att tala om för mig att man ALDRIG fick "använda hårda ord" eller ta tag i den fysiskt för att korrigera…

#4 Jag tror jag förstår ungefär vad du menar, vad bra att du vill dela med dig. Har haft uppfattningen av  att min hund är just så som du beskriver din, i bland i alla fall.   Vissa gånger då man är ute med andra  samtidigt så kan han ibland bli lite "störd" om de andra hundarna "flamsar" och leker. Han tycker sig vara ute på uppdrag när man går ut och är väldigt fokuserad.  Har han ingen given uppgift kan han hitta på egna missions 😉

Sedan är han ju valp så han han kan vända på en femtioöring och sätta efter sin kompis för att leka, särskilt om han sticker i väg en bit bort, för då ska han hämta honom 😃

Lavine
2

#5 Ja, lite polis va? :-) Inte ovanligt hos sheltie, jag har en sån typ själv. ;-) Har inte hört om något särskilt resursförsvar hos sheltie. I vilket fall tänker jag så här: så som du har tränat hittills tycker du inte har fungerat. Då bör du hitta ett annat sätt. Jag tror inte det har att göra med att han inte är mottaglig för att bli tillsagd, utan att det är fel metod, att det är något annat han behöver. Nu har jag nog inte bilden klar för mig, men som jag tänker mig så hade jag begränsat lekstunderna, ibland så att det inte blir någon lek alls, och ibland "så, nu har du lekt klart" efter några minuter, och betyder det att koppla honom så gör det det. Han är ju trots allt väldigt liten ännu, han kan behöva vila mellan varven och träna på passivitet. (Något jag själv inte gjorde med min hund.) Tror inte att sheltien är generellt känslig som i "tar illa vid sig". Däremot är de signalkänsliga, och lär sig saker fort, både de saker man tänkt sig och de som sheltien snappar upp själv! Det betyder för mig att någon typ av positiv inlärning (ett uttryck som börjar bli urvattnat, men hittar inget bättre just nu) passar sheltien bra, eftersom det är rätt enkelt att flytta deras fokus. Jag minns när min hund var ca 4-5 månader och vi träffade uppfödaren och en massa andra hundar på någon tillställning. Min hund var helt sprattlig och kunde absolut inte lugna ner sig. Uppfödaren tog honom i famnen, inte hårt utan ett famntag han inte kunde ta sig ur. Hon var bara helt lugn och höll honom, sa inget. På en halv minut låg hunden i hennes knä och vilade! Ibland behöver man hjälpa dem på traven. :-)

Lavine
0

Jösses vad långt, haha! Sorry.

emma93
4

Jag instämmer i att Shelties är signalkänsliga och lättlärda på gott och ont.😃Att ryta ifrån med ett barskt nej för att avbryta hunden i en situation när den är påväg att göra något som kan skada sig själv eller andra har på mina fungerat bäst om det händer sällan, dvs att tjata har inte fungerat på mina. Jag ryter ifrån när det är akut och något oförutsett händer. I övrigt fungerar det bäst med att avleda (om man hinner) och att träna förebyggande med mjuka metoder och positiv inlärning. Jag pratar enbart om de Shelties jag har och har haft själv, det är säkert väldigt olika för olika individer och olika ägare. 

Jag själv är inte direkt nån skräckinjagande person om du frågar mina hundar, och de vet exakt var de har matte och tänjer därför rätt bra på gränserna ibland. Däremot har husses röst mycket mer tryck i stämman och fastän han aldrig nånsin gjort dem minsta illa på något vis så fungerar hans "nej" i akutsituationer mycket bättre än mitt. Jag får alltså försöka förebygga på annat vis än att förlita mig på att ett ryt från mig fungerar när nåt håller på att hända. Jag tror därför inte att man generellt kan säga att man aldrig får använda hårda ord till en Sheltie, det är väldigt olika beroende på såväl hundindivid som människoindivid.  Även om det är en mjuk ras så är den inte hyperkänslig, anser jag. Men det finns ju människor med en utstrålning och tryck som gör att hundarna blir som en blöt fläck när de höjer rösten, och i de fallen tycker jag inte att man som ägare/förare skall använda sådana metoder. Men det synsättet har jag för alla raser.  Jag vill ju inte att hunden skall lyda för att den är rädd för mig.  Att korrigera fysiskt, om vi nu pratar om att orsaka obehag, så tycker jag inte heller att det hör hemma på någon ras. 

/emma03