Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: allmänt
Läst 835 ggr
dundeer
0

Skulle en sheltie passa mig?

jag är hundvan sen barnsben då vi haft rottis, schäfer och Bichon frisé hemma. 
2010 fick jag min första "egen" hund, en fodervärds schäfer från försvaret, hr haft ytligare 2 efter det, tyvärr så var dom två tvungen att avlivas vid 1 års ålder pga genetiska fel. 
för 2 år sedan tog jag en Belgisk vallhund (Groendeal) på foder, men pga en dispyt och missförstånd mellan mig och uppfödaren så är hon inte i mina "ägor" längre tyvärr. 

hur är jag då? Jag är en bestämd men väldigt snäll förare, jag vill ha en hund som är arbetsvillig och glad, men ändå inte vara helt omöjlig dom perioderna jag ligger hemma pga min sjukdom, just dom gångerna ska hunden nöja sig med korta promenader och lite inomhus aktivitet. 

Vad är jag intresserad av? Jag är intresserad av en hund som jag kan ställa ut och ha framgång med där, och möjligtvis komma ut på lydnad/agility/rallylydnads plan. 
Jag är en person som älskar päls, MEN har inget tålamod för att ta hand om en extrem pälshund mer än en genomborstning kanske 1 gång i veckan samt självklart inför utställning. 

Va tror ni? Hade en sheltie passat mig? Självklart är de inte dax för hund precis just nu, men inom ett år kanske, om livet vill sig vill säga! :)

drika
1

De kan säkert passa, är en väldigt aktiv hundras som är trogen sin ägare:)

Hälsningar

Fredrika

Mapel
1

Sheltien är helt klart aktiv men något som kan vara bra att tänka på när man är van vid lite tuffare brukshundar är att vara noga med att titta på mentalitet hos föräldrar och släktingar. Vi har en sheltie och en terv och det är ganska stor skillnad i "hårdhet". Terven är givetvis reaktiv så som de ska vara och i mycket är de lika sheltien men det finns en helt annan känslighet hos sheltien. Vi har ändå en sheltie som nog kan räknas som en tuffare variant, men han är ändå väldigt mycket mesigare än terven. Det kan vara bra om man är beredd på redan sen innan! Jag skulle nog även råda dig till att tex hälsa på hos någon uppfödare så att du kan få en lite större känsla för hur sheltien är. 

Men de är helt klart härliga hundar och definitivt aktiva men kan utan problem ligga hemma några dagar om man inte har möjlighet för större aktivering (generellt då givetvis :)

dundeer
0

Att de är skillnad på dom hundarna är jag absolut beredd på! De är de jag är ute efter, att få en mindre hård hund, men ändå aktiv och vela följa med på allt jag hittar på! :) 

Jag har mejlat några uppfödare i närheten och kommer absolut prata mycket med dom och hälsa på, kommer absolut vara super noga med föräldra djuren, att dom har en mentalitet jag söker :) 

tack för svar! :)

Kitten86
1

Låter absolut som att en sheltie kan passa dig! Som det nämnts ovan, och som du själv vet, är sheltien en signalkänslig hund som är "mjukare" än de brukshundar du är van vid. Vad gäller pälsen så krävs inte så mycket Pälsvård som många tror vid första anblicken. Att borsta igenom pälsen 1 ggr/vecka är inga problem, vissa årstider upplever jag dock själv att man oftare får kika på pälsen bl.a bakom öronen och i armhålorna/ljumskar där den tovar sig lättare. Det är en aktiv och följsam ras som även kan tagga av om så behövs. Som inom alla raser så är olika individer olika så när du väl hittat en uppfödare som du är intresserad av så berätta vad det är för kvaliteter du söker efter i din framtida hund så kommer du att få bästa hjälpen att hitta den rätta sheltien för dig!

dundeer
0

#4 tack! Ja, jag har kollat runt lite på uppfödare, hittat nån intressant, men tar gärna emot mer förslag, har mejlat några i närheten som förhoppningsvis låter mig kika in å lära känna rasen mer! :)

Kitten86
0

En bra uppfödare är så olika beroende på vem man frågar dvs vad man är ute efter osv.

dundeer
1

#6 ja självklart! Jag har insett att de inte är många uppfödare inom Sheltie världen som uppnår mina kriterier, så jag måste nog trappa ner på dom lite… *Brukshundsnörd*