Sluta dra i koppel?
Någon här som har tips för att sluta dra i koppel/gå fint? Zaga har fortfarande inte lärt sig det där riktigt. ;/ Det går dock bättre och bättre ju längre på promenaden vi kommer, men fortfarande inte helt bra.

Ja, jag tycker absolut att du ska sluta dra i kopplet.
Har du funderat över att det finns två ändar på kopplet?
Ursäkta?! Det är min hund som drar i kopplet, inte jag, om du inte förstod det?

Jag förstod mycket väl, och jag har hållit i hundutbildning under ett antal år. Det är två ändar på ett koppel, så visst är det du som drar.
Vissa hundar där ofta i kopplet för att föraren vägrar släppa efter och nästan nödhåller hunden, kopplet är liksom aldrig slappt vare sig hunden sitter still eller när de promenerar. Har en del kompisar som gör så med sina hundar. Hur som, jag antar att detta inne är ditt problem. När jag hade hund körde jag enligt cesar Milans metod, dvs att toucha hunden samtidigt som man hyssar åt dom, alternativt att lite lätt dra i kopplet. Absolut inget hårt drag utan endast för att "markera". Hyss tekniken använde jag på de flesta beteenden jag ville ha bort och han svarade bra på denna metod, och givetvis massor med beröm när hunden gjorde bra från sig eller gjorde rätt.
#3 På vilket vis tycker du att det är jag som drar?
#4 Okej. :) nej, det är inte mitt problem, jag låter henne gå med sträckt koppel och hon drar fortfarande.
#3 Ska TS släppa kopplet då eller? Har man inget vettigt att säga så bättre låta bli.
||My Love For Animals Is Immortal||
Kan det vara så att hon är exalterad när ni ska gå ut? Med tanke på att hon lugnar sig efter en stund, pröva med att stå still tills hon är lugn sedan gå. Det kan man få upprepa en del så tålamod krävs :)
||My Love For Animals Is Immortal||

Det finns en ganska snabb metod att lära en hund att inte sträcka kopplet, och den går ut på att alltid vända helt om så fort kopplet sträcks. Om man börjar promenaden med sträckt koppel går man alltså åt motsatt håll, och så fort kopplet är sträckt framåt igen, så vänder man. Det är mycket viktigt om man gör det, att man inte ger någon form av signal, utan man ska bara helt tyst bestämma sig för att man går åt ett annat håll.
Men om du redan har lyckats arbeta upp att hunden ska dra, så tror jag att du skulle ha bättre nytta av att gå en kurs än att försöka tillämpa knep. När den som inte vet hur det funkar försöker med proffsens metoder blir det vanligen pannkaka av alltihop - man måste veta vad man gör, läsa hunden, och ta över ledarskapet.
Jag kan ge dig ett litet tips ang detta med dragkampen. Jag började väldigt tidigt att lära min valp fritt följ samt "ingångar" vilket används mycket i lydnad, beröm då alltid hunden vid ditt ben om de nu är godis, lek, kasta en pinne eller hur du än väljer att belöna hunden, gör det alltid vid sidan av benet (glöm inte av att du har en högersida och en vänstersdia hehe!). Om hunden sen börjar bjuda på detta beteende under promenader, belöna snabbt som attan!!! Eller så kan du göra på detta sättet: hunden drar-du stannar-hunden kommer tillbaka till ditt ben-massa beröm. Jobba mycket med att ändra riktning, strax innan kopplet sträcks så byter du håll och så berömmer du hunden när den är nära den position du önskar. Du kan även öva sittande och liggande nära ditt ben för att förstärka att belöningen kommer när hunden är nära ditt ben eller där du nu känner att du vill ha den :)

Det som PerhapsimAnna beskriver är mycket bättre än det som jag beskrev i #8. Att jobba fram ett gott grundförtroende och kontakt är det absolut bästa sättet att få hunden följsam. Hunden ska själv, av egen vilja, söka din kontakt.
Tack för svar! Det är bara att öva och träna och ha tålamod då, så hoppas jag att det försvinner så småningom.