Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 5237 ggr
Tinwe
7

Äntligen hemma!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då var man (sedan flera timmar tillbaka) äntligen hemma.. Med en viss liten valpis.

Han är hur underbar på alla sätt och vis, en riktig goseklump! Hittils har han både kissat och bajsat ute när jag varit ute med honom och det känns toppen. :)

Är fortfarande inte säker på vad han ska kallas. I ena stunden ser han ut som en Hampus och i den andra en Charlie. Jag är lite kluven när det gäller namnval! Skäms

Här kommer en bild på busungen iallafall!
(Vet att det ser ut som att han har ett blått och ett brunt öga men det har han inte.. xD)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Cassii
0

Han är verkligen underbart söt, en liten charlie ser han ut som Kyss

Sofiatinnert
0

Helt underbar

http://beautywithsofia.wordpress.com/

[Penny&Skoja]
0

Hampus tycker jag =) Vilken liten gooing =)

xina10
0

Vilken sötnöt Glad

//Jonnix

Tinwe
0

#1 Haha jaaa, faktiskt så var det lättare för mig att säga Charlie (brukar inte gilla att uttala S) så vi får väl se :)

#2 Tackar! Jag är jättenöjd med honom. :)

#3 Jaa, hihi! Visst är han go den lille! :D Får se vad det blir.. om någon dag eller två ska jag nog ha bestämt mig.

#4 Jaa, söt är han allt Skrattande

/Matilda

Beckibus
1

Men han är ju för söt!! :D

Om jag skulle välja mellan de 2 namnen tycker jag Charlie. Han ser ut som en liten Charlie! <3

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Tinwe
0

#6 Ibland ser han ut som en liten Charlie, ja Tungan ute Men det är ett så vanligt namn Tyst

/Matilda

Kitten86
0

Välkommen till klubben som hundägare!!

Grattis till din lilla fluff. Otroligt söt!! Ser ut som en liten Hampus tycker jag, av dina namnval…

Tinwe
0

#8 Tackar!
Ja.. det är så svårt när pojkvännen inte håller med xD

/Matilda

Hazel
0

Otroligt söt, ser ut som en Totte tycker jag.

Lycka till

Tinwe
0

#10 Roligt att du skulle säga just det namnet, det betyder väldigt mycket för mig. :)
Tack!

/Matilda

emma93
0

Åh vad söt han är! Grattis!! Du får låta namnvalet bero lite, det kommer garanterat när ni får kännt på det lite:)

emput
0

vilken sötnos!! :)

Tinwe
0

#12 Tack! :D Ja, lite så är det! Har kännt på Hampus/Hampe lite idag och det känns faktiskt säkrare nu. :)
#13 Javisst är han! :)

/Matilda

Yatzi123
0

Så himla söt!

Tinwe
0

#15 Ja Skäms

/Matilda

xina10
0

Jag vill se mer bilder på honom :)

//Jonnix

Beckibus
0

#17 Där sa ngn nått!! :D

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Tinwe
0

Hahaha gulliga ni är!
Det kommer fler bilder, jag har bara haft det mycket några dagar nu då jag fyllde 20 igår! Mycket firande och sådär, men pojkvännen har lovat att hjälpa mig att få till några fina bilder på honom (svårt att fotografera en valp som följer efter en 24/7). Tungan ute

/Matilda

Beckibus
0

Grattis i efterskott får man väl lov att säga!! Glad

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

xina10
0

Grattis i efterskott :)

//Jonnix

Tinwe
0

#20 & #21 Tack så jättemycket! Skrattande

/Matilda

Tinwe
3

Här kommer några nyare bilder på grabben!
*sitter i hundbädden matte gjort själv*

/Matilda

Tinwe
6

Ligger gör han ju i bilden över.. haha dum jag är! Tyst

En till sötbild kommer här iallafall!

/Matilda

Tinwe
4

Lillkillen ligger och chillar i köket. :)

/Matilda

Tinwe
2

Vilar i mattes knä - svartvitt!

/Matilda

Tinwe
3

*leker med mattes band*

/Matilda

Sofiatinnert
0

Men shit va söt!!!

xina10
0

Härliga bilder på den lille, han är jättefin. :)

//Jonnix

Tinwe
0

Tackar tackar!
Tycker att han är lite tunn dock, han äter inte riktigt som han ska.
Kan detta bero på fodret? Någon som har tips på bra valpfoder? :)

/Matilda

Kitten86
0

Hur går det med att bestämma namn? Har du och sambon bestämt er än?

Vad ger du för foder idag? Är det samma foder som han är uppväxt på?

Ibland kan ju en valp komma in i perioder där den äter mindre bra för att sen kasta sig över maten.

Han är så söt din lilla fluff herre Skrattande Är ju så att man själv blir valpsjuk!! Se till att njuta av valptiden, för den går fortare än man tror…!!

[Malin3033]
0

Jag tycker minsann han ser ut som en Sam! :) Gudomligt söt minsann, var kommer han ifrån?

Undrar samma frågor som Kitten ang. foder. Vad äter han? Hur mycket? Hur serveras det?

Tinwe
0

#31 Jajjamen! Nu heter han Hampus! :) Det är lite roligt för det heter en av hundarna i kennelns H-kull, men jag gillar namnet så mycket så det fick bli en liten Hampus här med. ;)

Idag ger jag fodret från foderpaketten som följde med oss när vi tog hem Hampus. Det ska han vara uppväxt på, men han visar inget som helst intresse för det. Däremot slängde han sig över en annan hunds foder som stod på golvet! (utan att den andra hunden var intresserad eller nära så det var ju inte någon tävling) Har inte sett det intresset här hemma och jag tror att han kan vara i behov av ett foderbyte.

Är Royal Canins valpfoder bra?

/Matilda

[Malin3033]
0

#33 vad heter fodret ni ger nu då?

Jag tycker inte Royal Canin är jättebra, skulle kolla närmare på t.ex. Standardt's hundfoder.

Kitten86
0

Är det Royal han är uppväxt på, eller är de det fodret du funderar att byta till?

Min sheltiekille är uppväxt på RC och han hade perioder då han inte åt så bra. Idag äter han Acana som är ett spannmålsfritt foder.

Är ju en foderdjugel därute och du kommer nog få lika mycket tips på bra foder som det finns hundägare Foten i munnen Man får helt enkelt läsa på, fråga och testa sig fram till det som fungerar för din hund och som du tycker är ett bra foder.

Hur serverar ni fodret/ målen?

Tinwe
0

#34 Det heter Tello Junior.
Vart kan man hitta Standardt's foder då..? På en djuraffär?

#35 Han är inte uppväxt på RC utan på detta "Tello Junior". Så funderade på att byta till RC men det kanske inte är en så bra idé? Jag vill ju ha ett foder utan spannmål.

Oh ja.. foderdjungeln har jag nog hamnat i känner jag. Då jag är helt ny på det vill jag heller inte göra fel utan vill kunna läsa på om det så mycket jag kan för att det ska bli så bra som möjligt till hunden såklart.

När jag serverar honom maten kallar jag först på honom. Sen säger jag sitt, sätter ner maten när han sitter ner, väntar tills han är lugn och inte för fokuserad på maten och sedan säger jag "varsågod" i en lugn ton.

/Matilda

Sofiatinnert
0

Pixie har varit riktigt kinkig med maten men sedan vi började med Arion så har hon ätit var enda måltid utan större problem, hon tappar fokus ibland och vill inte äta om vi är i ett annat rum och grejar men maten är det inga problem med. Har haft RC hon tyckte det var as gott ett tag men sen så bara slutade hon att äta, det problemet har vi inte längre. Men det är alltid olika från hund till hund tyvärr måste man nog experimentera lite.

Beckibus
0

Nej, säg inte att ni har fått problem med foder!? Det är en hel djungel full med mat, så man får testa sig fram vilket han tycker är godast! Men Gud så söt! Får mig att längta tills jag förhoppningsvis får en !!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Kitten86
1

Spannmållsfritt foder.. Då har du ju Orijen, Standart, Acana, Taste of Wild bl.a.

Annars kan man ju  fusk barfa genom fullfoder som Nordic (sp+ är spannmålsfritt) eller VoH (Vom o Hundemat).

Min sheltie (och dv pudel) ger jag Acana och en liten klutt Nordic Sp+  varje mål. Till frukost får de även en skvätt laktosfri fil (som de ÄLSKAR).

Men som #38 skriver så är det en djungel och man får helt enkelt läsa, och läsa på lite till, och sen testa sig fram Skrattande

Tello Junior tycker jag personligen inte är ett kvalitetsfoder, vare sig man tänker spannmålsfritt eller inte!

Tinwe
3

#37 Ja, sen har ju bara grabben varit här i en vecka, så det kanske är därför. Men jag är rädd att han inte får i sig det han behöver. Uppfödaren sa att han ska äta 3,1 dl om dagen. Jag har fört schema över hur mycket han har ätit under veckan han varit här och det vandrar från 1,5-2 dl om dagen, vilket är väldigt för lite då… Han verkar precis som du skrev, mer intresserad av vad som händer i rummen bredvid. Sitter man i närheten av honom så äter han en längre tid innan han går ifrån, men en sådan vana vill jag ju inte att han ska få…

#38 Jag är inte 100% säker om det är fodret men det känns som det. Han vill inte ta fodret som belöning heller. :/

#39 Tack för tipsen! Jag misstänkte att Tello inte var det bästa, så jag får leta efter ett nytt då. Vart kan man hitta Acana, Nordic Sp+ osv?
Har en djuraffär i stan som är rätt bra (privatägd djuraffär) som har massor med olika foder inne, men har mest tittat på RCs foder där så vet inte om dem har Acana osv.

Slänger in en helbild på honom, tycker inte ni han ser lite tunn ut?

/Matilda

Kitten86
0

Jag köper Acana via Animail (fd. foderbilen) men finns också via Hemfoder. Man beställer via nätet och får det hem till dörren med posten. Klockrent! De har även de flesta andra kvalitets foder till salu.
Nordic SP+ köper jag via min lokala Djurmagazinet (borde finnas i de flesta välsorterade djuraffärer). Nordic Special + innehåller "Oxkött, Vom, Ångkokt Korn, Potatisfiber, Kalk, Oxblod, Mineraler och Vitaminer".

Du kan läsa mer om Nordics foder här

Jag började med Nordic som extra i fodret främst till min kräsna pudel. Tar en liten klutt, häller på torrfodret, en liten skvätt ljummet vatten som framhäver köttet och blodet och sen blanda runt och servera = tom skål!
Är egentligen ett fullfoder men valde själv att inte använda det som enda fodret då jag vill att min pudel (och sheltie) ska använda sina tänder för munhygienens skull.

Tinwe
0

#41 Tack så jättemycket för all information! Hjälpsam du är! Skrattande Ska kolla in på Animail och Hemfoder och kolla då, sen får jag se om jag kommer till att behöva Nordic Sp+, låter det bra? :)

/Matilda

Kitten86
1

Du får ju göra som du vill Foten i munnen Det är tips på vad som fungerat bra för mina hundar…

Självklart försöker jag, och alla andra på sajten, hjälpa till så gott vi kan med tips och erfarenheter.

Tinwe
0

#43 Ja, självklart, men vill inte göra fel, usch. :/
Det är ju som sagt en djungel och det sista jag vill göra är att ge honom någonting heeeelt fel. :/

/Matilda

bambiiii
0

aawwwww

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Tinwe
0

#45 :)

/Matilda

Tinwe
11

Oj oj och OJ! Vad jag totalt glömt att uppdatera! :)

Här kommer en ny bild på blådåren! :)

Han äter numera färskfoder då vi ständigt kämpat med att få upp honom i vikt. Funderar på att iallafall lägga till mer "barfiga" saker då det inte helt fungerar, han ligger endast på 3,5 kg, 34-35 cm mank.

/Matilda

mikkan01
0

Ojojoj, vilken snygging han blitt!! Skrattande

~mikkan

elsa_2012
0

Jisses vilken fin hund du har, så fint tecknad, underbara ögon!

Tinwe
0

#48 Jovisst har han blivit fin allt! Lite tunn bara, hehe!

#49 Åh, tack! Han har rätt speciella ögon faktiskt. Bruna och halvsblå. :)

/Matilda

xina10
0

vilken snygging det blivit av honom :)

//Jonnix

Tinwe
0

#51 Åh men tack! :)

/Matilda

Kitten86
0

Snygging han är!! Har du även någon helkroppsbild att bjuda på?

Ja, det där med vikt är inte alltid lätt. Men om det går bra på färskfoder så kanske man mer kan försöka lägga till mer fett iom att du vill ha upp han i vikt. Färskfoder är ju mycket protein och inte så mycket fett…

Tinwe
1

#53 Har nog inte någon jätteny helkroppsbild på honom tyvärr! Inte uppställd eller så iallafall. Kan slänga in en halvdan. :) Tagen i höstas, när han är 8-9 månader gammal (och vägde 3,2 kg).

Vägde honom igår och visst har han gått upp sedan förra månaden! Låg på 3,9 kg nu!

/Matilda

[Murvel]
0

Superfin hund du har :)

EternalWinter
0

Vilken underbart söt vovve!Kyss

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Kitten86
0

Fin bilf juh!!

Tinwe
0

#55 Tack! :)
#56 Naw, tack så mycket! :D
#57 Tack!! Glad jag blir!

/Matilda

murmilura
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Long time no see (har nytt konto)! :D

Såhär ser herren ut i dagens läge, snart 3 år gammal! :D Han helbarfas numera och ligger på 5,8kg, som verkar va en vikt han ska ligga på, han är varken tjock eller tunn. Bara lite mer muskler sen är vi nöjda! :)

luckysheltie
0

Åh han är verkligen jättefin! ❤️

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Mlyy
0

Åh, han är ju så otroligt fin!! :D

_Wilma
0

Jättefin! 🙂

Håller ni på med några aktiviteter med honom?

Sajtvärd på Sheltie IFokus

murmilura
0

Tack alla!
Vi sysslar med lydnad, rallylydnad och lite agility vid sidan om :) Annars gillar vi att träna trick och dogparkour :)

Kitten86
0

Fin kille!
Han har växt till sig sen första bilden 😉

meerschweinchen
0

Otroligt vacker kille! :)

Mvh Sabine

j_ulie
0

Men wow vilken fin kille! :)

murmilura
0

Oja, visst har han det! 😃

ängsbacka
0

Vad kul att fått följa honom :) men så bedårande söt han är från valp till nu ♡ har själv en sheltie hane på 3 år i år, en helt underbar hund som heter Pimpim.

Carronella1
0

Riktigt din Sheltie du har!

Lycka till i framtiden! :D

Djurälskaren Hjärta

murmilura
0

#68 Åh tack! :D Visst är det en helt fantastisk ras!? :)

#69 Nej men tack så mycket!! :D Detsamma!