Billy & Eddie
Kul att få följa Billy och Eddie! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Vilka sötnosar du har! Ska följa den här tråden :)
Mvh Sabine
Stort grattis till ditt nytillskott!
Jättefina grabbar båda två 😍
Vad fina och grattis! 😍
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Vad roligt! Jättefina båda två.
Jätte fina grabbar :)
Får man fråga från vilken/vilka uppfödare dina killar kommer ifrån?
Tack så mycket! Eddie har varit väldigt duktig och tagit alla förändringar jättebra. Det verkar som han är en trygg liten kille :) #11 Billy kommer från en privatperson i Östersund. Eddie hämtade vi i Skåne hos Bjäratrollens.
Ni som har två hundar, hur transporterar ni dem i bilen? Vi har ju en Artfex Small till Billy nu och tänkte först köpa en likadan till Eddie men funderar på om det finns någon dubbelbur eller annan lösning som funkar bättre?
Det finns ju dubbelburar (bil) där varje hund får sitt egna utrymme. Vet att vissa har en stor bur som båda hundarna sitter i. Själv har jag ingen bil med ett bagageutrymme som jag kan ha hundbur i så mina åker i bilsele i baksätet.
Vilken liten sötnos! Ja, båda är jätte fina!
Vi har grindar och mellanvägg, ibland åker de tillsammans men när Dizzy behöver lite lugn och ro får de åka för sig.
Okej, jag får googla runt lite :) Vill gärna ha burar som är krocktestade. Idag har vi vägt och mätt Eddie och det verkar som han kommer bli ganska stor. Han är 9,5 vecka och väger redan 3,1 kg. Börjar nästan fundera på om han får för mycket mat eftersom han fått upp nästan 500 gram på en vecka, eller är det normalt? På höjden mäter han 26 cm, så ligger en bit över kurvan.
#13 Han blir nog ganska stor, men det är alltid svårt att veta helt säkert, han är ju inte så gammal. Hur mycket mat ger ni honom?
#14 Okej, det är väl lite tidigt att säga än. Hans mamma är 38 cm och pappan 44 cm, så han har ju stora föräldrar och vi visste att han skulle bli större en standard men vi hoppas han blir lite längre än pappan :) Just nu äter han torrfoder från Magnussons som vi fick med från uppfödaren och han får 3 dl per dag. Vi ger efter tabellen på förpackning men tycker det låter ganska mycket. Planen är att börja byta ut maten mot Mush Vaisto nu som Billy äter. Ville vänta några veckor efter vi hämtat honom så det inte blir för mycket förändringar på en gång :)
#15 Det är nog förståndigt att inte byta fodret precis efter flytten. :) Jag har ingen erfarenhet av Magnussons torrfoder. Jag ger min valp som snart är 5 månader ca 2 dl valpfoder per dag (Pro Plan).
#16 Oj, det var ju ganska stor skillnad :) Är sån skillnad mellan olika fodersorter. Vi får nog testa att dra ner lite på mängden och gå lite mer på känsla :P Blir säkert lättare när vi bytt foder också.
Grattis till din nya familjemedlem, fina pojkar du har ❤️Ska bli kul att följa er.
//Jonnix
Tänkte bildbomba lite :) Eddie växer så det knakar och snart har han nog växt om storebror. I torsdags blev han 12 veckor och då vägde han 3,6 kg och var 29 cm på höjden. Så han är fortfarande en storvuxen kille men viktökningen har börjat avta lite.
Jag och Billy ska börja en lydnads- och kontaktkurs i veckan. Känns bra att få lite egentid med honom eftersom han tycker att lillebrorsan är betydligt roligare än allting annat just nu :P Mycket av fokusen försvann ju när Eddie flyttade in men nu märks det att han börjat få tillbaka den och att träningen faktiskt är ganska rolig. Han verkar ha stannat på 6,6 kg nu och har inte ökat något än efter kastreringen. På höjden är han ca 37,5 cm.
Klart att Billy tycker det är kul med en "brorsa"! 🙂
Fina bilder!
Roligt med uppdaterade bilder!
Nu har lillkillen hunnit bli 19 veckor redan och i stort sett lika hög som Billy, så vi tippar att han blir runt 40-41 cm som vuxen. Känns lagom :) På söndag börjar vi valpkurs och det ska bli kul att få lite egentid med honom och bygga upp relationen ännu mer :)
Billy har börjat få tillbaka fokusen och det är mycket roligare att träna med honom. Vi körde lite agility för några veckor sen i en inomhushall och vi hade så otroligt kul! Jag som trott att han var mer av en rallylydnadshund får tänka om lite, så nu ska vi försöka jobba på med båda delarna :)
Kul med en uppdatering! 🙂
Bra med valpkurs!
Åh vad fina dom är tillsammans. 🙂
Hur gammal är Billy?
Djurälskaren 
#24 Tack 🙂 Billy är 17 månader
Åh jag vill så gärna skaffa en kompis till vår 13 månaders men det blir nog inte förens nästa sommar om det är så…🙂😕
Djurälskaren 
Roligt med uppdatering!
Spännande med valpkurs 😉
Vilka sötnosar! :) Roligt att agilityn verkar funka för Billy :D
Mvh Sabine
Så söta :) lycka till på kursen :)
min äldre hund är likadan, mer motivation efter valpen kom haha :) härligt att han är så glad o fokuserad nu :)