Vilken uppfödare? Höga krav
Eftersom jag har snöat in lite på sheltie så vill jag ha förslag på vettiga uppfödare.
Jag söker en kennel som är aktiv i olika grenar. Jag vill att föräldra djuren har meriter, helst i utställning och någonting mer, men bara en sak kan gå bra.
Aveln ska vara inriktad på utseende men viktigast är mentalitet och hälsa.
Därför kräver jag nästan att MINST föräldra djuren ska ha genomgått ett MH eller ett BPH samt röntgen, helst både HD och ED, ögonlysning och allt annat som är "bra å veta".
Detta ska gärna vara dokumenterat så långt bak som möjligt, och kombinationens inavelsgrad skall försöka komma på nära 0.0 som möjligt (helst 0.0 såklart!)
Har jag för höga krav eller finns denna kennel där ute? :)
Även intresserade av kennlar i Norra Finland!
Det kan nog bli svårt att hitta en uppfödare som uppfyller alla dina krav är jag rädd. Tyvärr så är sheltieaveln inte så "upplyst" än. Du kan absolut hitta en kennel som testar sina avelsdjur idag, dock så är det ingen jätte lång tradition av att testa sina djur, men det finns några.
Jag har en liten lista på kennlar och vad de testar, den är dock nått halvår gammal nu så det kan ha ändrat sig lite men kanske ändå kan ge dig lite hjälp :) Som du ser så är det enbart 3 kennlar av dessa som gör lite sporadiska MH/BPH, kan ju dock ha ändrat sig nu! Detta är iaf alla jag har hittat då jag har letat runt efter kennlar de senaste åren :) Det är ju lite si och så hur de ser ut, Brainpools tex som MH/BPH testar har ju absolut inget utseendetänk alls, och om du frågar mig är deras hundar på tok för små och skragliga och de avlar i stort sett enbart mot agility, men detta är ju min personliga åsikt.
Shelteam- HD + ED+ MDR1
Night ninjas- HD
Brainpools- HD + ED + MH/BPH testade
Camatz- HD + ED
Kråkslottets - HD + ED + Vissa patella
Sobelkustens - HD + ED + vissa MDR1
Zhinzimbas - HD + ED
Coolmix - HD + ED + Vissa MH/BPH
Humlebyns - HD + ED + Vissa MDR1 + Vissa MH/BPH
Oj tack! Jaa jag gissade att mina krav på allt var liiite för höga ;) Men tack! ska kolla upp dom! :D
Kennel Hot Fuzz. Supertrevlig liten kennel i Norge (om du orkar resa långt), men de har tyvärr väldigt få kullar.
Ska kolla lite ! :) för rätt hund kan jag åka långt :)
Kennel Request HD + ED-kollar sina hundar också.
Jaa dom har jag hört av mig till! :)
Kråkeslottets verkar bra, (som tidigare nämnts) har träffat 2 shelties därifrån, de var pigga och trevliga. De tränar sina hundar i olika grenar, tror det är lydnad och spår, men många av deras avkommor tränar och tävlar agility också. :) Tycker de verkar vara engagerade i sina hundar och valparna de säljer. Jag komme inte skaffa en hund till, och skulle jag skaffa en skulle det vara en "begagnad" hund. Men om jag skulle köpa en renras skulle jag troligen köpa sheltie från kråkeslottets.
Min sheltie köpte jag från lindblommans , hon är nu 11,5 år så har "hållit länge" :) men skulle inte direkt rekommendera lindblommans. :/
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Kråkeslottets har jag varit i kontakt med och hon har ingen plan på att ta en kull som passar mig för tillfället :)
När har du planer på att skaffa din sheltie? Jag ska ta en kull på min Röja under 2016, du kan läsa här: http://crushupkennel.weebly.com/planerade-kullar.html
# 10 Det är inte bestämt, det beror helt på när jag hittar "rätt", men inte före augusti iallafall! :)
Shellrick's är en otroligt trevlig kennel där min kille kommer ifrån.
Djurälskaren 
#12 Tyvärr så hälsokollar ju inte Shellricks sina hundar, och inte heller mentaltestar. Vilket ju var ett krav från TS :/
#13 Jo, hon hälsokollar sina hundar. Kullen där min hund kommer ifrån hälsokontrollade hon så jo det gör hon.
Djurälskaren 
#14 det måste va ett undantag då. Kollade precis upp alla hennes egenuppfödda avelshundar på hunddata och ingen av de är kollade. (Mer än den obligatoriska ögonlysningen) . Inte för att sätta dit dig eller så men tyckte det verkade konstigt om jag skulle missat att den näst största utställningsuppfödaren(eller kanske största nu?) skulle kollat sina hundar ;)
Det kommer nog vara svårt att hitta uppfödare som uppfyller alla dina krav!
För vissa tyngre bruksraser är det en självklarhet och ett krav att röntga för HD/ED, men det har inte ansetts vara lika nödvändigt för shelties.
I RAS för shetland sheepdog tar man upp frågan om ledproblem, och nämner att de är relativt vanligt förekommande. Det behöver inte bara vara felaktigt utvecklade höfter eller armbågar (som upptäcks vid HD/ED-undersökningar), utan kan också vara artros eller olika slag av luxationer eller s k sheltiehäl.
Det är krav på att ögonlysa alla avelsdjur, och de flesta ögonlyser även valpar vid ca 8 veckors ålder (ej krav).
De äldre MH-testen gjordes främst för och av bruksraser. Många sheltieägare föredrar nog BPH. Eftersom BPH är relativt nytt är det ibland svårt att få tillfälle att göra sådana tester, men det blir förhoppningsvis lättare i framtiden. :)
Du vill att föräldradjuren ska ha meriter från utställning. Det kan du hitta hos många uppfödare.
Du har redan fått många förslag på kennlar. :) Tänkte föreslå Bright River, som tränar aktivt i agility och rallylydnad. De ställer ut sina hundar och testar i alla fall en del.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#16 De är ju de att jag är ju en "bruksnörd" så jag har ju kraven därifrån! ;)
Men ja de är verkligen från dom bästa världar denna uppfödare fanns, men somsagt, jag chansa! ;)
Ska kolla, tack! :D
Köpte min på Lönnebergas kennel. :) otroligt mysig kennel men koll!