Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 7600 ggr
BrightGloria
0

Rakad sheltie

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har alltid undrat hur en sheltie skulle se ut utan all sin vackra päls. Här fann jag en på youtube. Först trodde jag att det var en blandras. X)

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

[sheltietjej]
0

Hur gammal är den om du vet?

runas
1

vilken härlig liten hund!

Blir säkert halshuggen nu men om sheltien kom i den pälslängden oxå så skulle jag skaffa en på stört!

Som inbiten hästmänniska med hundarna med i stall o hage varje dag så är pälsen helt klart en nackdel men rasen som sådan är perfekt!

Fast klippa mina skulle jag nog aldrig göra annat än att trimma just fanor, tassar, och byxor.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

SparklingTindra
0

Men fy så hemskt! =(

FurryTails
0

Inte så hemskt som jag hade föreställt mig, men jag får ändå säga att jag starkt föredrar shelties med all päls kvarGlad

BrightGloria
0

#4 Jag med. :)

//BrightGloria
- Hemsida

medde
1

Men på ett sätt vill jag ändå försvara en liten del. Då vi hade en tjej i stallet som hade en sheltie. Hon älskade rasen, men dock inte så mycket hejare på att sköta pälsen, samt att det inte hjälpe till att hunden var en rent ut sagt en riktigt skitgris! Som for i gödselstacken så fort hon fick chansen. Då klippte hon ner den.(med ett skär som klippte inte helt kalt) Men då kunde hon sköta sin hund lättare och hålla den ren på ett bra sätt. Vilket jag tyckte var helt ok. Hunden för inte illa alls av detta, utan tyckte livet var stenkul!

Så i vissa fall är det helt ok tycker jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SparklingTindra
1

Sheltiepälsen har en funktion som man förstör genom att hålla den nerklippt. Dom tål värme och kyla sämre nerklippt. Man gör hunden en otjänst genom att klippa ner den. Vissa raser bör ej klippas ner. Raser som kan klippas är t.ex. pudel, bichon frisé, Bishon Havanais m.m.

Dessutom är inte sheltiepälsen så svår att underhålla att jag ser det som en anledning att klippa ner den. Men det är ju min egen åsikt.

Niini
0

Nej, sheltien är nog sötast med päls :)

medde
1

#7 Jag håller med dig, men det jag försökte säga var att för just denna hund var det bäst att detta skedde. Då matte inte fixade detta.

Ellenfyrkant
1

Haha så söt den är. Fast jag tycker det är väldigt fel att klippa ner en hund som tål olika väder sämre nedklippt, det är fel.

#6 Då kanske personen i fråga från början skulle valt en annan ras än sheltie.

Mvh Ellenfyrkant

medde
2

#10 Det tycker jag inte, jag vet varför hon inte kunde sköta pälsen på bästa sätt, samt som jag sade tidigare i tråden. Hunden var en riktigt skitgris som hade urkul med all smuts hon kunde hitta.

Tyvärr blir jag lite ledsen då vi dömer någon att hon kanske skulle köpa en annan ras. Jag försökte förklara på ett bra sätt att det finns vissa aspekter i detta. Men bara för det ska väl inte inte behöva byta ras om hon nu älskar både rasen och sin hund.

Starfall
1

Jag hade vissa fördomar måste jag erkänna, att jag trodde att sheltien skulle se helkonstig ut nerklippt. Men denna sheltien var hur söt som helst:) Det finns ju korthåriga collies… Någon gång lär det nog komma korthåriga shelties också. Kanske till och med att jag köper en sådan då:) Men mina shelties, nej dom ska få ha pälsen kvar;)

#10 Jag tycker det är fel att döma en person som att den valt fel ras då.

medde
0

#12 .-)

BrightGloria
0

#11 Jag förstår hur Ellenfyrkant reagerar och visst ska man välja en hundras som passar in i det man gör på vardagarna.
Jag håller med #7.
Men jag dömmer inte personen heller. Eftersom jag varken känner henne eller hunden.

//BrightGloria
- Hemsida

medde
0

Visst har du rätt å ett sätt, men att jag reagerade var för att jag har försökt skrivit att det ligger vissa anledningar bakom varför. Så….

BrightGloria
0

#15 Ja, det är inget fel med vad du skrev medde. Hur folk tolkar allt är olika och det är bara att ta det med en nypa salt eftersom du vet hur det egentligen är om de nu skulle vara på ett annat sätt. Glad
Jag tror inte Ellenfyrkant ville vara dum. Skrattande
Kram

//BrightGloria
- Hemsida

Ellenfyrkant
0

Nej min avsikt var verkligen inte att vara dum eller att göra någon ledsen. Men jag håller fast vid min åsikt, shelties är långhåriga, "otrimbara" raser så den som vill ha en sheltie utan päls tycker jag får leta efter en annan ras då det säkerligen finns fler raser som passar. Och att hon nu skulle byta hunden hon redan har förstår jag inte varför du, medde, över huvud taget tar upp precis som om jag sagt det. Det jag skriver är bara min åsikt och ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt varför den gjorde dig ledsen/ upprörd för jag sa ju egentligen inget elakt. Passar inte en långhårig pälsskötsel krävande hund in i ens vardag tycker jag helt enkelt inte heller att man ska skaffa en sådan.

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

#17 Men det kan låta hårt att säga:att hon kanske skulle ha skaffat en annan hund, då jag som sagt flera ggr att det fanns aspekter bakom. Att efter vad jag sagt komma med att hon kanske skulle ha skaffat en annan ras.

Klart du ska säga din åsikt, vilket är toppen:-) Men även jag gör det. Men nu tänker jag inte ta upp detta mer om denna tjej och hennes hund.

Ellenfyrkant
0

#18 Bra, då slutar vi här ^^

Mvh Ellenfyrkant

medde
0

Skrattande

[Malin3033]
0

Well, en nerklippt sheltie är mycket bättre än att avla fram en korthårig sheltie, för då får dem ju liksom, "korthårspäls", sträv liksom. Skulle bli precis som korthårig collie vilket jag inte alls tycker om.

Tycker inte att nerklippta shelties är fula, tvärtom är dem ganska söta, men dem ser ju inte ut som shelties, dock så tycker jag sheltiens linjer och utseende görs sig bättre med päls. :)

BrightGloria
0

#21 Håller med dig helt. :)

//BrightGloria
- Hemsida

IngridSvensson
0

Hade lätt skaffat en sheltie om det fanns korthåriga.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor