Liten galen Nix
Hej Hej, ny på den här sidan! Jag tänkte bara se om andra har haft galna valpar som på kvällen, när de blir trötta och får valpryck, blir som små krokodiler och attackerar ALLA? Min lilla goding Nix 4månader gör det. Jag har försökt hålla honom och lugna honom, men då attackerar han ansiktet. Han lyfter på överläppen t.o.m och ser helt manisk ut. Någon som har andra tips än att "tjuta som en av hans valpkompisar skulle göra" eller "säga ett tydligt nej" eller "ignorera honom" för inget av dessa verkar funka. Har även lite problem med att han äter sitt egna bajs, har försökt med både banan och ananas, men det hjälper inte. Han är min lilla going som jag älskar över allt annat, men mina händer, fötter och ansikte klarar inte av detta bitande längre.
Jodå, visst kunde det bitas lite här hemma under dessa små episoder av valpeyck. Vår sheltie bet dock aldrig särskilt hårt och var mest bara allmänt tokig så vi lät honom alltid få rejsa runt tills han kände sig klar. Det är ju ett sätt för valpar att hantera allt det som skett under dagen, att släppa på spänningar och lite släng av övertrötthet också skulle jag tro ;) så jag skulle inte försöka stoppa valpen när den får valpryck utan snarare försöka avleda den från bitande och kanske försöka hitta något annat den kan få ur sig sin energi på, tex en leksak. För vissa räcker det med att man stoppar en leksak i munnen på de så Rejsar de runt med den, eller kanske man får ha en leksak beredd att leka med, kanske något den jan jaga efter för att avleda den från att bita i människor. Ang bajsätande gjorde vår valp så också, det är inte direkt onormalt, tiken har ju gjort så under hela valpens uppväxt men såklart inte så trevligt för oss. Vi brukade bara försöka stoppa vår kille när han gjorde så och efterhand försvann det. Plocka bort allt bajs från trädgården tex om man bor i hus och om valpen bajsar inne, plocka bort direkt. Men det är som sagt inte något farligt :) Hoppas det gav dig lite tips och svar :) vilken söt liten kille du har, jag har också en blue merle hane :D
Tack så mycket för svar! Ja springandet i valprycken är så mycket bättre än bitandet, lite jobbigt att alltid ha småsår på händerna. Har man en leksak går han efter händerna ändå. Hoppas på att det går över när han tappar valpbissingarna. :) det är ju som sagt vanligt att valpar biter på allting, men det finns ju en gräns för oss iaf. Jag har misstänkt att det är pga detta han äter det, för han äter det inte utomhus, bara när han bajsar inne. Men vad skönt att det går över efter ett tag. :) Han tackar och viftar på svansen, han vet nog vilken charmknutte han är. Han charmar alla med sina olikfärgade ögon och ullpäls. :) Tack än en gång för
Håller med tidigare inlägg. Försök att avleda honom från att bita på dig och ge honom en leksak istället eller kanske tom ett en som han kan bita på istället för dig 😉
Båda mina har varit riktiga huliganer som små men lugnat ner sig även om de fortfarande har mycket energi. Det blir en del bitande vilket också kan intensifieras under perioden de byter tänder eftersom det klias. Han är ju 4 månader din kille så han kommer nog snart genomgå tandbyte 🙂
Min hund fick kolossala kvällsryck som valp och var en riktig piraya, och ibland gick det inte att avleda på annat sätt än att jag lugnt satte honom i en "valphage". Då somnade han oftast efter en stund, eller så kanske han hittade ett ben att tugga på. Det kunde också funka att jag bara gick därifrån, typ ställde mig och diskade. Ha tofflor eller tjocka sockar för att kunna stålsätta dig mot och kunna strunta i bitande i fötter. Men jo, han var rätt så jobbig, men det blev hund av honom med. Snart kommer du nog underfund med vad som funkar för er, lycka till, han ser jättefin ut!
Hej, Är oxå ny här och har en valpkille på 5 månader. Han har oxå försökt äta upp sitt bajs inomhus så det är skönt att höra att det är rätt vanligt, om än väldigt äckligt 😄
#5 ja, man vill inte riktigt ha honom i ansiktet efteråt 😉