Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettfakta-om-rasen
Läst 685 ggr
Triceratops2
0

Tror ni sheltien passar?

Hej! Vi är intresserade av att skaffa hund i familjen. Jag har tidigare varit ute med hela områdets hundar, stora som små och har i fyra år tränat och hängt med grannens irländska setter. Vi ska försöka tävla lite i rally till sommaren. Vi kommer att erbjuda en långpromenad på drygt en och en halv h om dagen samt kisserundor. Jag kommer vilja träna och tävla antingen rally eller agility, vi får se vad jag och vovven fastnar för. Vi vill gärna ha en lättlärd och samarbetsvillig hund som hänger med på allt men som inte klättrar på väggarna om man inte hinner gå på en två h promenad i två dagar. Vår familj består av mamma och pappa , jag (dotter 16) och min bror på 18. Det är bara jag som har nämnvärd erfarenhet och det är den jag nämnde där uppe. Pappa vet väl lite granna men inte så mycket och för mamma och brorsan är detta helt nya vatten. Tror ni att Sheltien passar? Undrar också hur det är med deras päls, är det svårt att hitta fästingar i den? Vi har en hel del här i skogarna på sommaren och de har ju så mycket mysigt fluff :) Tack i förhand! :D

Carronella1
1

Hej!

Åh vad kul att ni ska skaffa hund. Jag har själv en sheltie på ca 1 år  & snart 2 mån.  

Sheltie skulle nog passa er ganska perfekt om ni är aktiva med långa promenader och mental träning varje dag. Sheltie är en hund för folk som är riktigt aktiva, dom vill göra mycket med hjärnan också. 

Så ja, sheltie är nog ganska perfekt för er. 

Jo, deras päls är väldigt lättskött. Småknutar kan väl komma om ni inte borstar h*n på några dagar men annars väldigt lättskött. Hanhundar fäller nästan ingenting men tikar fäller mer. Varje gång dom löper så fäller dom och vid valpning blir tikarna nästan korthåriga. Men annars är det en ras med mycket päls men otroligt lättskött.

Lycka till, skicka iväg ett PM om du undrar något mer. 🙂

Djurälskaren Hjärta

ängsbacka
2

Vi har en liten sheltie kille på snart 3 år, en helt underbar hund som är lyhörd och och lättlärd ☺ vi är inte så aktiva men kastar boll och ute och går våra promenader, vi bor i hus och han går aldrig utanför tomten. En fantastisk hund helt enkelt 💙

Triceratops2
1

Tack så jättemycket för svaren! Sheltien verkar så underbar!! Vi har fortfarande inte bestämt oss än men det pendlar mellan sheltie och kromis:)