Att tänka på när man väljer uppfödare
Hej! Som skrivet i en tidigare tråd funderar vår familj på att köpa oss en liten sheltievalp till sommaren. Jag undrar vad ni lite mer erfarna tycker att man ska tänka på när man kollar kennel och gör efterforskningar på föräldrarna. Har även hört att man ska vara försiktig när det gäller merle-genen. Stämmer detta och om ja, hur funkar det? Stort tack i förhand :)
Hej!
Vad man bör titta på när man väljer uppfödare beror ju mycket på vad man planerat att göra med sin hund :) Vill man tex ställa ut kanske men skulle titta mer efter uppfödare där föräldrarna har meriter i detta osv.
Men utöver den biten så tycker jag personligen att det viktigaste när det gäller alla hundar är att man är noga med hälsa och mentalitet, för man vill ju att ens hund ska vara frisk såklart. Man bör alltså titta efter en kennel som testar sina föräldrar och bara avlar på friska hundar. Jag tycker där, förutom den obligatoriska ögonlysningen, att uppfödaren ska ha höftleds(HD) och armbågsröntgat(ED) sina hundar då detta problem kan finnas hos sheltie. Det finns fler tester man kan göra tex MDR1 men tycker nog att HD och ED är viktigast.
Sen tycker jag även att det är viktigt att man avlar på hundar med bra mentalitet, ingen vill ju att ens älskling ska vara rädd, särskilt med tanke på att de faktiskt måste fungera i vårt samhälle och det finns många hundar som tex är rädda för människor vilket såklart blir väldigt jobbigt. tyvärr kan det förekomma rädsla hos sheltie. Så antingen att föräldrarna har blivit testade eller att man har möjlighet att träffa båda föräldrarna tycker jag är bra :)
Men detta är ju vad jag anser är bra hos en uppfödare, sedan vad ni värdesätter är ju något ni får komma fram till och avgöra själva. Men för min del är det viktigt att ha gett min hund de bästa förutsättningarna för att vara frisk och må bra så därför väljer jag kennel som har denna prioritet och därför kollar upp sina avelsdjur!
Ang merle så funkar det så att om hunden har en enkel uppsättning av merle-genen. Alltså att hundens föräldrar är en merlehund och en trefärgad eller svartvit så kommer hunden att få färgen merle. Men om man skulle para två hundar som båda har färgen merle så får hunden dubbel uppsättning vilket kan ge allvarliga defekter så som blinda, döva hundar osv. Detta är inte tillåtet i sverige och förekommer inte så vitt jag vet så det är inget man behöver oroa sig för. Så det är absolut ingenting fel med en merle färgad hund :) Det finns myter om att merlehundar inte kan simma men detta har aldrig bevisats och min bluemerle sheltie simmar som en fisk ;)
Hoppas du fick lite tips och svar :)
Kul att ni funderar på att skaffa en sheltie i familjen!
Jag håller med #1. Man får sätta sig ner och bestämma sig för vad man själv är ute efter vad gäller avelsdjuren (föräldrarna) vad gäller t.ex. hälsa och mentalitet. Grunden är ju att föräldrarna MINST ska vara ögonlysta, som är ett krav inom rasen i Sverige. Sen kan de (som #1 skriver) vara MDR1 testade, HD/ED röntgade, patella undersökta, MH/BPH testade osv. Jag tycker man ska tänka hälsa och bra mentalitet, tyvärr förekommer en del rädslor inom rasen så ett bra grundarbete från en själv innan köp går långt! I den mån det går så se till att få träffa båda föräldrarna!
När man vet vad man är ute efter (hälsa, färg, kön osv) så börjar efterforskningarna på uppfödare som möter ens krav man satt. Sen gäller det att någon av de man hittar "klickar" men en själv. Allt ska ju kännas rätt till 100%.
Personligen ser jag gärna att föräldrarna har bra mentalitet (helst träffa båda men även att föräldrarna har genomgått MH eller BPH) och god hälsa (ögonlysning och gärna hd/ed röntgen också) samt har någon eller flera merit inom någon sport.
Som förklarats ovan så kan det uppstå problem om en hund ärver merle genen i dubbel uppsättningen (från vardera förälder). Det är på grund utav detta inte tillåtet i Sverige att avla en blumerle med annan parten än trefärgad eller sv/v (sobel kan bära på merle genen dolt då genen för sobel är dominant och därför gör att hunden blir sobel till utseendet). Det finns myter om att blumerler bl.a inte kan simma men det är ingen som är knutet till hundens färg. Detta har tagits upp i en äldre tråd och "slagits hål på" 😃
Lycka till i ditt letande efter din framtida fluffboll!