Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: beteende-och-lydnad
Läst 993 ggr
Sheltie.a
0

Sheltie (8 månader) buffrar och skäller

Hej!

Jag har en sheltie på 8 månader som är osäker runt nya människor, vilket han har varit sedan vi hämtade honom vid 8 veckors ålder. Han har alltid buffrat mot människor han inte känner, och när vi tog upp det med vår hundinstruktör på valpkursen sa hon att vi måste ignorera honom så att osäkerheten inte blir värre. Vi skulle med andra ord låtsas som ingenting och så skulle det släppa i takt med att han blev lite äldre, vilket det inte har gjort..

Det största problemet är när folk kommer hem till oss. Då skäller/buffrar han, cirkulerar runt och uppträder allmänt stressat. Jag har instruerat alla som kommer hem till oss att ignorera  honom, låta honom lukta och närma sig i sin takt och absolut inte röra honom innan han visar att han är redo. Han har sedan han var liten följt med och träffat människor och älskar när det kommer hem folk han känner, men nya människor innebär en stor osäkerhet för honom. Har ni några tips på hur jag kan hjälpa honom att sluta stressa upp sig och skälla/buffra? 

Målet är absolut inte att han ska vifta på svansen och attackera alla nya människor med pussar. Jag vill bara att han ska vara i harmoni med sig själv och inte stressa upp sig så fort han får syn på en människa han inte känner. Drömmen hade varit att han lär sig att ignorera nya människor istället för att buffra och skälla :-)

AnneN
4

Kanske kan hjälpa honom om han får en uppgift att utföra så fort det kommer folk genom dörren, tex att han ska lägga sig i sin bädd. Då bör bädden helst vara placerad så att han kan se vad som händer, men på behörigt avstånd så han slipper vara för nära folket direkt de kommer genom dörren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kitten86
1

Ett tips kan vara att förse det nya folket med godis som de "tappar" omkring sig lite titt som tätt (men fortfarande låta honom vara och inte bry sig om honom tills han själv går fram). På så sätt händer alltid något roligt vid möten med nya människor (en positiv association med nya människor helt enkelt).

JellieLewis
1

Tänkte säga samma som #1. Allt i hans egna takt är bra, när han känner att han vet hur han ska hantera situationen kommer han nog lugna sig 🙂 ett annat tips kan vara att innan de kommer in att han får sitta/ligga ner på ett ställe, med blick mot dörren så han ser.

Sen beröm då han är lugn och inte stressad 🙂

[hundvän]
1

Tänker också på att ge godis, så han lär sig att nya människor betyder att man får något gott :)

Sheltie.a
0

Tack allihopa för tipsen!

#3 Jag ska testa ditt tips, att låta honom sitta kvar en bit ifrån dörren (innan har jag låtit honom sitta men mycket närmare dörren, ditt sätt är ju mycket mer logisk såhär i efterhand). Ska jag låta honom buffra och skälla när han sitter på sin plats, eller ska jag göra något åt det? Vill ju inte förstärka hans osäkerhet..

#2 Det var en bra idé, att droppa godis runtomkring istället för att ge direkt. Vi har testat en del med att låta nya människor ge godis, men jag gillar inte tanken av att han ska tvinga sig fram trots att han inte vill bara för att få en godisbit. Han ryggar ju ändå tillbaka efteråt och är lika osäker som innan. Jag ska testa ditt tips istället! :)

Kitten86
0

Ja, det ska liksom "regna" godis istället för att ges 😃
Hoppas att det ger med sig och att han blir mindre osäker…

[hundvän]
0

vad är det för godis du använder? Kan behövas något extra gott, så som skinka eller köttfärs :)

Sheltie.a
0

#6 Jag ska testa det! Vi har bestämt oss för att boka in några privatlektioner också, så att man kan få lite hjälp från någon som kan mer än jag själv kan.

#7 Vår kille är otroligt känslig i magen och det enda han inte reagerar på är kyckling, men han äter allt så det spelar nog inte så stor roll vad man ger, haha :)