Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettpäls-färger-och-tecken
Läst 1721 ggr
Mikkotastic
0

trefärga med blå bakdel?

Jag har en liten fundering kring min valps päls! Min kille är fem månader och är trefärgad. Däremot har han på senaste tiden blivit allt mer blågrå baktill i pälsen,typ från ryggslutet och bakåt. Nästan lite som på en merle. Lite svårt att förklara, och lyckas inte få en bra bild heller 😂 Någon som känner igen sig? Tror ni det kan försvinna? Om inte kan det leda till diskvalificering vid utställning?(inte för att det gör något) är mest nyfiknyfiken 😃

Kitten86
0

Svårt att säga vad det kan vara när man inte ser hur din hund ser ut. En bild skulle underlätta i detta fall…

Det jag skulle kunna tänka mig så här rakt av utan att ha sett hunden är att pälsens färg mattats av iom pälsbyte/pälssättning.

emma93
0

#0 Är det vid byxorna/kjolarna du menar tro?

emma93
1

Lisa Simpson

#0 Finns det något åt det hållet som du beskriver på denna hunden jag lägger med på bild? Har lite svårt att förstå var på hunden det är du menar. Så det var därför jag tänkte byxor/kjolar.:)

Mikkotastic
0

Ja ganska precis så där men det börjar lite högre upp ^^

Lavine
0

Min collie hade lite så, dålig svartfärg helt enkelt. Ev. torr päls. Tror inte hunden blir diskvalificerad på utställning för det, kan kanske dra ner helhetsintrycket.

emma93
1

#4 Jag tror att det är byxorna som håller på att växa fram. De har ju inte dem som valpar. Och är det det så är det såsom det skall vara, alltså inget negativt färgmässigt. Du får försöka ta ett foto och visa.:)

Mikkotastic
1

ska göra det när den lille tar sig upp igen!😃

Mikkotastic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket sen bild uppdatering ;) och en till fråga på de! släpper färgen på pälsen och blir svart sedan, någon som vet? :) just nu är det verkligen grått och ser inte så kul ut x)

emma93
2

Det ser ut att vara byxorna som växt ut. Helt normalt alltså:). Men det är lite svårt att se med en sådan närbild. Har du möjlighet att lägga ut en helbild? Färg släpper inte, det kan däremot variera lite mellan olika fällningar, dvs att det kan bli lite annorlunda färg när päls fällts av och växer ut ny (t.ex så kan ju solblekt päls fällas av och ny icke solblekt växa ut). Jag har även sett på en av mina trefärgade att ljusare partier har blivit mörkare efter att vuxenpälsen fällts av efter när hunden varit året. Men det är inte alltid det blir så. Pälskvaliteten på din bild ser ut att vara just byxor, och då tror jag inte att det kommer att ändras, men å andra sidan så behöver det inte vara fel alls med den färgen just där. Det beror som sagt lite på var på kroppen det är.:)

/emma93

emma93
1

För att se lite exempel på hur det kan se ut, kika på följande länk som leder till en känd brittisk kennel med bla bild på en trefärgad champion. Det är alltså helt ok att ha den färgen på byxorna. http://www.lythwood.org/lythwood_shelties_news.htm

vallhund
2

#10 Jisses vilka pälsmonster.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mikkotastic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sådär ser han ut haha x)

emma93
2

#12  Vilken sötis!❤️ Det som är på baksidan rumpan och benen är helt som det skall. Om det går längre framåt mot ljumsken, alltså mellan ljumske och rumpa/utsidan låret  (det ser ut så på bilden men det är inte helt lätt att se ändå tyvärr) är det inte önskvärt. Man vill att de trefärgade skall ha en bra svärta i pälsen där. Men sötisen är ju ung och det kan komma att förändras, dels när han pälsar på (då kan mörkare päls komma att täcka det som inte är så svart) samt att svartare strån kan växa ut när han byter päls. Men det kan också vara så att han inte har så bra svärta på vissa ställen. Men jag tycker absolut att du skall ställa ut honom ändå. Även om just den detaljen inte är perfekt så är det de sammantagna förtjänsterna av hunden som bedöms, då det inte är ett diskvalificerande fel. Ingen hund är ju perfekt.:) Ser det likadant ut på andra sidan förresten?  Jag tycker att du har en ljuvlig valp!❤️