Vad gör du med din/a sheltie/s?
Hej alla!
Jag tänkte att det skulle vara kul att ha en tråd där man kan berätta om vad man tränar/gör med sin hund. Sedan kan man också berätta om varför man t.ex. valde att träna lydnad och agility. Här kanske man också kan få lite inspiration till att testa något nytt med sin hund.
Hoppas att många vill dela med sig!🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jag ställer ut min tös. :) Vi har ställt ut 3 gånger, på inoff. Hon är nu 9 ½ mån. Jag ville ställa ut eftersom att jag är väldigt intresserad av det och tyckte att det verkade jättekul, och kunde göra det när jag skaffade Zaga. Vi har 2 stycken inoff planerade i mars. :) Officiellt blir nog först i april, för det finns inga tidigare här i närheten. Det blir verkligen spännande, men väldigt nervöst. :)
Vi kör mest agility, men har också testat rallylydnad. Vi kör även en del lydnad och ibland spår. Vi gillar att ha skoj tsm:D
Hälsningar
Fredrika
Här hemma är vi mångsysslare, men det är främst agilityn som vi satsar på. Utöver det har vi tränat en del rally men lagt det lite på is det senaste. Vi tränar också lydnad och hoppas på att kunna debutera i det, eventuellt innan detta året är slut. Sedan spårar vi en del och hoppas på att någon gång starta i appellen men det är lite mer långtgående planer :) Nu denna vinter har vi även börjat dra en del och även cykla för att bygga lite mer muskler och uthållighet :)
Vi hade redan från början planerat att vi ville hålla på med mycket grejer, dock så blev det nästan lite för mycket stundtals och därför har vi n gått tillbaka till att främst satsa på agilityn och så kör vi allt det andra vid sidan om i den mån vi kan :)
Jag och Jackie håller huvudsakligen på med rallylydnad och tävlar i det. Annars blir det lite viltspår, tricks träning och annat skoj. Varför jag valde rallylydnad var för att det verkade roligt och inte lika strikt so i lydnad. Roligt med många olika moment och när vi väl hade börjat fastnade vi. Viltspår tränar jag för att Jackie älskar att spåra och hon är så duktig.
Mvh Sabine
Jag passar väl själv på att skriva då!
Eftersom att min Lucky inte fyllt 1 år än (11 månader) så har jag inte tränat något med honom ännu. Men 25/3 ska vi börja på agilitykurs för då är han 1 år. Jag har hela tiden tänkt att vi ska träna agility eftersom att det verkar så kul! Sedan har jag också tänkt att vi ska testa lite drag på längdskidor till nästa vinter.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Här är det en massa järn i elden och vi testar på det mesta inom hundsport. Det som jag och hundarna satsar/tävlar i är främst agility och rallylydnad. Men vi håller även på med trix, spår, enkel lydnad, wp/drag, vallning, dog parcour och discdog.
Jag skulle vilja testa på och eventuellt tävla i viltspår då jag tror att det är något som båda mina skulle tycka var roligt samt vara duktiga på. Dock inte någon kurs som hållits inom detta på min hundklubb än…
Anledningen till att vi tränar och tävlar agility och rallylydnad är för att både jag och hundarna tycker att det är roligt. Min yngsta som är 16 månader har inte debuterat ännu i tävlingssammanhang dock. Sen gillar jag att testa på en massa olika saker och båda mina hundar är nyfikna på nya grejer så då blir det av att testa lite olika hundsporter. Än har jag inte hittat något som någon av mina hundar inte tyckt var roligt 🙂
Hur många dagar i veckan ca tycker ni att en sheltie skulle behöva mental stimulans av ordentlig träning utöver promenader, lösspring, parkour, vardagslydnad för att vara nöjd?
#7 det är otroligt individuellt och beror på hur de blivit vana med som små. Vi aktiverar vår kille ganska mkt, vi är på öppen träning och tränar lydnads pass två gånger i veckan och är och tränar ett ordentligt agilitypass en gång i veckan. Utöver det så kanske det blir ett spår eller annan aktivitet så som att åka iväg och miljöerna/socialträna på en tävling en gång i veckan. Vi har även börjat cykla/dra någon gång i veckan. Så det blir ju 4 organiserade/större träningspass i veckan och ett konditionspass i veckan och resten av dagarna lite mer vardagstrräning/vila.
Jag och min 7 månaders valp har inte börjat på något, då vi har en bit till närmaste agilytibana, jag är dock sugen på att börja med något! Är det svårt för mej att lära mej om allt vad agilyti och liknade innebär? Antar att de måste finnas nybörjar kurser
#9 Ja, det finns nybörjarkurser. Kravet är ofta att hunden ska vara 1 år innan man får gå agilitykurs, men ni kan göra många övningar redan nu. (Man ska undvika att hoppa med en för ung hund.)
I boken Agility klass 1 av Anita Axelsson (som även skrivit boken Shetland Sheepdog) hittar du lätta övningar.
Många brukshundsklubbar ordnar agilitykurser, och på en del ställen finns även privata instruktörer.
Valpkurs kan man gå från ca 3 - 4 månaders ålder.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag och Buffy tränar agility och har även tänkt att Phoebe med ska börja på det. Hon är mest med när vi kör egen träning hemma. Buffy älskar det och Phoebe verkar med tycka att det är kul men hon är lite mer av den stillsamma sorten lite mer som en fin liten prinsessa och därför blev det ganska naturligt att vi började med utställning för hennes del. Buffy har så mycket energi så det blir mycket träning för henne, hon älskar frisbee och även bollar.
#6 Låter väldig kul det där med dog parcour, vart tränar ni det? Har sett en del filmer på det men visste inte om man kunde träna det i Sverige.
//Jonnix
Ja, det är roligt! Tränar dock inte på/via någon hundklubb eller så utan blir på egen hand på hobbbynivå (mycket i skog och mark men ibland även i stan 🙂 Vet faktiskt inte om det finns klubbar som håller kurs i det (iaf inte där jag bor)…
Finns en sajt härinne på iFokus för just hundparkour som jag kan tipsa om 😉
Där kan man lära sig massor!
Med min är det rallylydnad, lydnad, agility, freestyle och ibland vallning som gäller, så det är alltid full rulle :)