Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettsheltiens-egna-personlighet
Läst 1688 ggr
Susseber
0

Någon med allergi?

Hej! Är det någon här inne som har allergi eller någon i familjen som har pälsallergi och ändå klarar av Shelties? Vår familj drömmer om en egen Sheltie men mannen har tidigare testat sig positiv för pälsallergi… Med vänlig hälsning, Susanne

[MARWAKE]
1

Nu råkade jag bara glida in här, vet egentligen inte så mycket om shelties. Men jag ville säga att det finns inga allergivänliga hundar. Men det kan vara så att vissa familjer tål vissa hundar. Men bara för att en familj har en sheltie och är allergiska finns det ingen garanti på att just eran familj kommer tåla den. Det är olika från person till person. Men man kan ju alltid testa och besöka någon som har sheltie och se om man reagerar. Men om man inte reagerar så finns det heller ingen garanti på att man tål shelties. Det beror på individen även där :)

Chinesecrestedlover
1

Hej!

Allergi är väldigt individuellt så mitt råd är åk till någon som bara har sheltie/shelties som husdjur och "provnosa" (alltså gosa med hundarna, gärna riktigt gno in i pälsen 😉 och  testa helt enkelt om det blir någon allergireaktion). 

Allergi kan ju komma senare (när man väl har sin hund hemma) så det finns ju tyvärr inga garantier för att det fungerar för er att ha sheltie för att det fungerade t.ex. hos en uppfödare/ägare eller flera som ni har "provnosat" på, men det kan ju i alla fall ge en liten fingervisning och reagerar man allergiskt på en gång så vet man ju det.  

Det är som sagt väldigt individuellt och allergiker kan reagera på en hundindivid inom en ras och inte en annan o.s.v. Sedan kan man som allergiker reagera starkare på valpar så det kan vara en ide att satsa på en lite äldre hund (vuxen omplacering) om man vill vara lite mer på den säkra sidan. Finns de som känner av sin valp men sedan inte känner något alls då hunden vuxit upp. 

Nu har jag inte någon sheltie och är inte allergisk heller för den delen… men min pappa är allergisk mot hundar och reagerar starkt och direkt med kliande och rinnande ögon m.m. vid kontakt med hundar, dock så reagerar han inte alls på mina två hundar (Chinese Crested "kinesisk nakenhund" och blandis - båda nakna). Pappa "provnosade" innan jag köpte första hunden på en annan Chinese Crested för att se hur han reagerade och märkte inte av någonting och nu är min äldsta hund 9 år och fortfarande ingen reaktion… så det kan gå bra att ha hund trots allergi….

Lycka till!😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Runans
1

Min man är allergisk mot bl a hund, har astma och har medicinerat hela sitt liv. Han älskar hundar och är den som drivit på att skaffa hund i vår familj. För honom funkar det att ta extra medicin under de perioder något triggar igång astman. Vi har två hundar och funderar på att skaffa en till. Vår shelties päls borstas utomhus varje vecka och badas varannan vecka vilket gör skillnad för honom. Funkar bra för hunden oxå, fin päls och hud. Så som de övriga svarat kan det funka olika för olika individer, men den som är allergisk ska ju inte må dåligt, och är det barn med allergi skulle jag inte riskera något.

Salsbring
2

Jag är allergisk men jag tål min sheltievalp. Jag är lite sån att när jag har bott med en hund ett tag så börjar jag tåla den individen. Första gången vi hälsade på valparna reagerade jag mycket, men jag visste hur just min allergi brukar funka och vågade därför skaffa valpen ändå. Jag tror att det bästa är att ta reda på hur just din mans allergi beter sig, vilka sorts pälsar han verkar tåla bäst och sen prova låna hem en individ av rasen och se hur allergin ter sig med lite tid. Blir det bättre eller värre? Förhoppningsvis blir det då bättre :) Viktigt också är att komma ihåg att man kan reagera olika på samma individ som valp och vuxen. Lycka till :)