Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: fakta-om-rasen
Läst 7467 ggr
Viccan92
0

Skillnad mellan collie och sheltie

Hejsan. Vi i familjen har just nu en tax och två colliesar. Sista collien var inte planerad direkt men det funkar superbra. Men min sambo har senaste tiden börjat fundera hit och dit om nästa ras. Vi älskar collie på alla sätt men ibland känner man att hua vad stora. Vår tik är precis lagom men hanen är 63cm i mankhöjd. Han är superjobbig att få med till olika ställen då han dessutom är rädd för golv. Helt hopplöst. Tiken är som sagt lagom men hon är rätt liten för sin ras så vad han liksom chansen att man får en sån som hon igen.

Så jag funderar på om sheltie kan vara något. För jag älskar colliepälsen. Vi gör det mesta med våra hundar så det är liksom kravet att dem ska passa till allting. Allifrån agility, freestyle till bruks liksom. Sen då gillar att ligga i sängen och soffan och gosa.

En anledning till att jag ofta tänkt bort sheltie är att jag hört många med dåligt temperament.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Vanja
6

Jag hade tyckt att det räcker med 3 hundar, speciellt om den ena är stor och har lite saker som man behöver träna mycket på. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

luckysheltie
2

Sheltien låter som att det skulle kunna passa, rasen passar ju bra till nästan alla hundsporter men dock (som du nog vet)  inte bruks. Sedan så verierar sheltien också mycket i storlek så att om ni känner att sheltien känns lite för liten så kan man ju hitta shelties som är större än standarden (som min som är 40-43 i manken) men också mindre än standarden. Men man kan ju aldrig garantera storleken på en valp.

Det med dåligt temperament handlar nog mycket om linjer och uppfödare. Det finns många seriösa och bra kennlar, men det finns också de  som är lite sämre. Sedan så kan det ju också ibland vara lite individuellt. Personligen så tycker jag att man ska kolla runt på lite olika kennlar, söka lite på nätet om man kan hitta något om kenneln och åka dit och besöka kenneln så att man får träffa uppfödaren och deras vuxna hundar, för då kan man ju få en liten inblick. 

Lycka till med erat hundletande!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Mapel
1

Visst är collies och shelties lite liknande men collien är ju en brukshund så det kräver ju lite mer än vad shelties vanligtvis gör även om sheltien också behöver en del mental stimulans för att må bra :) ang temperamentet skulle jag inte säga att sheltien har dåligt temperament dock har ju de, precis som collien tyvärr en del rädslor men enligt min erfarenhet finns det nog mer rädslor hos collien än hod sheltien faktiskt. Men givetvis är det viktigt att titta på linjer och vilka föräldrarna är :) Tror absolut sheltien skulle passa :)

Viccan92
0

#1 Blir inte en till hund än på ett tag. Men både jag och min sambo tittar runt lite. 

Jag vill inte ha någon med mindre energi än collie. Är sheltiesar smarta? Vår colliehane är lite sådär pukad om man nu ska vara helt ärlig. Allting funkar mycket bättre när han inte tänker. Är lite det jag saknar med.

Mapel
4

Kan tänka mig att de utställningsavlade colliesarna är aningen mer svårtränade, men en brukshund ska ju vara allt annat än korkad ;) Korkad är iaf det sista sheltien är! De är otroligt smarta, snabba, lättlärda och aktiva. Men samtidigt måste ju alla hundar aktiveras och ges möjlighet till att tänka, annars kan man ju göra de flesta hundar korkade. :)

ängsbacka
1

Min sheltie är väldigt lyhörd, lättlärd,lydig,trofast och kärleksfull hund. Det är min första sheltie och jag kan inte tänka mig en bättre hundras 😀

SparklingTindra
5

#2 Varför skulle inte sheltie passa till bruks? Det enda är ju att dom inte får tävla skydds. Och eftersom att det inte är en bruksras så kan man välja om man vill göra MH eller BPH. En sheltie passar utmärkt till tränings- och tävlingshund. Vi tävlar agility och lydnad och är anmäld till vår första rallytävling nu i vår. Brukset är jag också lite sugen på med yngsta hunden. Dom är pigga, alerta, lättlärda och aktiva hundar. Visst finns det rädslor inom rasen och man får inte glömma att det är en ras som benämns som reserverad mot främlingar, men dom ska inte vara rädda eller nervösa. Underlagsfobierna som vissa Collies har är inte särskilt vanligt hos sheltie.

Mapel
1

#7 håller helt med! Jag tränar och planerar att tävla i spår med min skrutt och det är verkligen inga problem, han älskar även sök så hade jag velat hade vi helt klart kunnat köra det också :) har kan tom ta stegen med en tass på varje steg! Sheltien kan absolut köra bruks :) dock kommer vi nog inte klara oss hela vägen, han kommer tex inte ta en tungapport men har man en föremålsintresserad hund är det inte några problem heller :)

luckysheltie
0

Oj förlåt blandade ihop bruks med skydd.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Mikkotastic
2

Har mycket med uppfödare och linjer att göra, tänkte först köpa från en uppfödare som hade väldigt gott ryckte på grund av hd och knäledernaröntgade avelsdjur, dessutom har de väldigt fina utställningslinjer. När jag träffade tiken och de andra hundarna var de riktigt skraja och skygg, så det gick bort fortare än fortast! Sedan åkte jag ner till en liten kennel i mellan Sverige. Man hade kunnat tro att det var en helt annan ras! Alla hundar rusade fram och skulle upp i knät och tiken var hur charmig och go som helst. Resultatet är att jag äger en kaxig liten kille som nog inte läst rasbeskrivningen så noga, han tror nog att han är en liten schäfer ;) (med undantag att han är mycket mer förar vek) Sammanfattningsvis; träffa olika uppfödare och deras hundar för det säger så otroligt mycket!

Lavine
1

Jag har haft collie tidigare. Det här var på 90-talet och debatten om utställnings- och brukscollie var inte lika stor som i dag - åtminstone visste inte jag om den. Men om man nu ska tala om olika typer (helst inte förstås) så hade jag utställningstypen. Snäll och lugn och lätt att ha att göra med. Jag ska inte säga att min sheltie är motsatsen, men han är mycket "mer" än vad min collie var, behöver mer hjärngympa och aktivering. Min collie var inte så träningsvillig, men jag var inte så intresserad själv, samt okunnig om belöningsformer och träningssätt, så det kan vara orättvist att framställa henne som en trög hund. ;-) Men hur som helst är det mer fart i min sheltie.

Viccan92
0

Vår collie hane är trög. Kanske hade vart annorlunda om vi haft honom sedan valp men tiken fick vi som ännu äldre och hon är enklare och fattar snabbare. Om man säger såhär hanen har vi tränat nu i över ett år och han lyssnar ännu inte på enkla kommandon. Tiken däremot har vi haft i en månad och hon lyssnar trots minimal träning.

Okej leta bra kennel okej. För mina släktingar har en sheltie och jag har aldrig i mitt liv träffat en så rädd hund. Livrädd för precis allting. Jag har träffat honom ofta men aldrig har han velat hälsa eller ens gå nära mig. Är lite rädd för att få en sån bara.

Finns det olika typer? Ser ibland lite mindre sheltiesar och ibland större och vissa med mer päls.

Lavine
1

Storlekarna liksom pälsmängden varierar mycket. Snarast lite lotteri än medvetet avlande, särskilt vad gäller storlekar. Päls kan man i bästa fall se på föräldrarna vad valparna kan tänkas ärva. Shelties av amerikansk typ tenderar att ha mer päls, liksom trefärgade tenderar att ha mindre, men det går absolut inte säga som regel. Finns trefärgade med jättepälsar också.

Viccan92
0

Jo det har jag märkt på collie med. Vår sobelfärgade har helt annan päls än vår trefärgade. Tycker dock sobelpälsen är enklare.

xina10
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på båda mina shelties, Buffy är blue merle tiken och hennes mormor var helamerikan så hon har en del amerikanskt i sig, Phoebe trodde jag först var hel engelsk men har något amerikanskt i sig längre bak i ledet. Tikar har i regel mindre päls än han hundarna men det kan säkert skilja sig en del. Jag har en väldigt aktiv shelties och en som är lite lugnare som mest gillar att strosa runt lite i skogen men som ibland kan tycka det är kul att hämta bollen medans min andra vill jobba mycket. Så Phoebe har det blivit lite utställningar med och Buffy tränar och tävlar vi agility. Phoebe tränar med lite agility och ska försöka få igång henne lite mer där.

//Jonnix