Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1084 ggr
Elin728
0

Cheltin som första hund

Hej! Jag har varit intresserad av hund länge nu och har egentligen varit intresserad av finsk lapphund och labrador, men då jag bor i lägenhet på tredje våningen har jag känt att de raserna inte riktigt passar sig. Jag har letat och letat efter en hundras som skulle kunna vara "bättre lämpade" och nu har jag kanske hittat en? Shetland sheepdog? Men har mycket frågor som jag vill reda ut.. så här kommer dom. 1: Jag har många funderingar kring pälsen och läste någonstans att man måste se till att sheltien är torr ända in till huden och använda hårfön om den ex. tagit ett bad, stämmer detta? Gör ni som har en Sheltie det? 2: Jag är själv rätt så aktiv och tycker om att vara i skogen och tar minst två löpturer i veckan, kan en Sheltie hänga med på löpturer och tycker den om att vara i skogen? Hur blir den yviga pälsen då? 3: Är uppvuxen med labradorer som allihopa älskade att bada och simma ut efter pinnar i vattnet, gillar Sheltien att bada och apportera? 4: Bor som sagt i en 3.a (70kvm) på tredje våningen, är det någon som har erfarenhet av att bo med en Sheltie i lägenhet? Hur fungerade det? 5: Har även läst att vallande hundar har en tendens att vara mer skälliga? Nu vill jag inte ha några förskönade svar utan ren sanning, skäller en Shetland sheepdog mycket? (Vet att det kan vara olika från hund till hund). Det var nog allt för tillfället. Tacksam för svar. Mvh Elin

Mapel
1

Hej! Vad kul att du är intresserad av sheltie! Ska se om jag kan svara på dina frågor :) 1. Vi fönar aldrig vår sheltie men det tar väääldigt lång tid innan de är torra hela vägen in. Vi badar bara vår kille ca 2 ggr per år men om det är kallt ute så ser vi helt enkelt till att bada honom på en dag som vi kan vara hemma hela dagen. Vi går alltså inte ut igen förutom för att kissa :) 2 . Sheltien är en väldigt aktiv hund och kan absolut vara med och springa i skogen! Ang pälsen så beror det lite på vilka linjer man väljer. Ska du ha en aktiv sällskapshund kan det vara bra att inte välja de värsta utställningsuppfödarna då dessa ofta har mer pälsade hundar. Vår kille är en blandning, han har fin päls men absolut inte överdriven och kan utan minsta problem springa runt i skogen utan att bli full med kvistar om det var det du tänkte på :) 3. Vi bor i en 3a på 63 kvm med en sheltie pch en belgisk vallhund(stor hund) utan problem. Det är ju inte inomhus man aktiverar sin hund utan utomhus :) sen så tränar vi en del lugnare saker inne också såklart ;) han skäller ibland när det låter mkt eller konstigt. Och även om det ringer på dörren. Men vi har grannar över oss vars barn leker som om de håller på att hoppa genom golvet vilket han inte bryr sig on alls, han har ju växt upp med att det är mkt ljud runt omkring. 4. Vår kille skäller inte mkt, under hela hans förstå år så skällde han knappt. Inte för att han inte är skällig (när vi hämtade honom som 9 veckor skällde han som en tok när vi kom, hehe) men vi lärde honom att va tyst helt enkelt. Men visst man märker stt det är skäliga hundar! Han har svårt att inte skälla till när det låter konstigt, han skäller som en tok när det ringer på dörren. När vi tränar agility har han börjat skälla mer pch mer när han blir exalterad även om jag försöker dämpa det. Absolut går det att få en tyst sheltie men det är något som finns i rasen och nått man får jobba på och något som vi jobbar på hela tiden. Nu när vi varit dåliga på att avleda eller säga till så skäller han mer.

_Wilma
1

Du har fått bra svar redan av Mapel, men det är några saker som jag tänkte komplettera. 

1. Vi har två vuxna shelties och en unghund, varav den ena vuxna har mycket päls och den andra mindre. Vi blåser alltid igenom pälsen efter bad, och det behövs särskilt på den med mycket päls. Det tar ca 10 - 15  minuter extra, men istället torkar de mycket fortare. 

2. Pälsen klarar löpturer bra. Om det är blött ute sköljer jag av tassarna efteråt, vilket går lätt. En sheltie springer både fortare och längre än en människa och gillar att vara ute i naturen.

3. Mina hundar gillar inte att bada och apportera, men det är olika från hund till hund.

5. Min äldsta sheltie skällde inte mycket som unghund, men min yngsta som är i "spökåldern" skäller en hel del, särskilt vid hundmöten. Jag försöker träna bort det men en del träning återstår. Alla skäller när det ringer på dörren, men tystnar då jag sätter dem på plats.

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Mapel
1

Oj! Såg att jag glömt nr 3! Vår kille tycker väl inte det är särskilt kul stt bada men gör det om vi trugar eller om båda två simmar ut. Han tycker inte det är jätte kul att apportera saker. Han är inte så föremålsintresserad :)

Kitten86
0

1: Jag brukar inte föna mina hundar rent generellt. Brukar duscha mina ca 2 grr/år. Sen om det är kallare ute ser jag till att duscha dem senare på em/kväll så de hinner torka och sen att det endast är kvällskissen kvar, snabbt ut-snabbt in. Mina har ganska mycket päls men den torkar otroligt snabbt så länge man torkar den ordentligt (kan mycket väl räcka med handduk även om de torkar snabbare efter föning)
2: Ingen fara alls att vara ute mycket i skog och mark med en sheltie. Har haft mina med i stallet och med på både kör- och ridturer i skogen. Bor f.ö ute på landet så att röja i skogen är betydligt vanligare är att gå i stan! Ibland om det varit lite mer blötväder och de varit med ute och sprungit en massa så kan pälsen tova sig eller vara på gränsen till att tova sig snabbare på sina ställen så då är det bara att kolla igenom den lite oftare och eventuellt borsta lite 😉
3: Båda mina grabbar har ett stort föremålsintresse och apporterar det mesta. Vad gäller bad så är min äldsta nöjd med att gå ut i vattnet tills det når magen, mest för att svalka av sig, men simmar ut om jag simmar ut och ropar eller simmar iväg. Min yngre är en riktig fisk och älskar att bada i alltifrån sjö till djupare diken 😃
4: Bor själv i hus så har ingen erfarenhet av sheltie i lägenhet men ser inga problem med att ha en sheltie i lägenhet.
5: Som du säger så är det här med skälligheten individuellt. Men överlag så är rasen skällig/ljudlig. Min äldsta är oerhört tyst och skäller egentligen enbart när folk kommer ner på gården eller ringer/knackar på dörren och när han är riktigt taggad som t.ex.  vid agility. Min yngre hund är mer ljudlig och skäller/buffar/gnisslar om diverse olika saker som för att prata. Men vad gäller skälligheten så är det något jag jobbat på med honom och han är numera väldigt tyst av sig.

SparklingTindra
1

1: sheltiens päls är rätt "svår" att få genomblöt men när dem väl är genomblöt tycker i alla fall jag att det tar ganska länge att få den torr, även med fön. Jag vill inte så gärna att hundarna ska gå runt med fuktig päls efter bad osv så jag brukar föna, kan ju inte vara så trevlig att vara blöt. 2: Mina hundar är ute väldigt mycket och springer/klättrar/tränar/busar varje dag, tycker inte att pälsen är svårskött för det. Dom har i princip aldrig tovor, blir oftast bara lite trassligt som är lätt att reda ut. Dom har väldigt bra ork och hänger oftast gärna med ut och springer. 3: generellt är inte sheltien en ras som är förtjust i att bada. Min äldsta älskar dock att bada och plaska och gör det varje dag (går inte att passera vatten med henne lös utan att hon går i och sen vill hon inte upp) men hon simmar bara om jag också är i vattnet. Min mellersta leker gärna en stund i vattnet, simmar inte heller. Min yngsta simmar gärna i vattnet. 4: det är generellt inga problem att bo i lägenhet med sheltie. Jag bor på andra våningen i en trea med mina shelties. 5: Sheltien räknas som en ras som har lätt till skall. Mina två äldsta är inte skälliga förutom vid agilityplanen (skäller inte ens när nån knackar/ringer på dörren) men min yngsta är väldigt skällig och skäller vid lek/rädsla/upprymdhet/uttråkning/glädje osv. Får man en väldigt skällig individ så kan det vara svårt att träna bort. Andra skäller i princip aldrig.

Elin728
0

Tusen tack för bra svar, Sheltien verkar verkligen vara en jättemysig och trevlig hund och nu känner jag mig lite säkrare på att den skulle kunna passa bra hemma hos oss. Det är bara det här med att de kan vara skäliga som oroar mig en aning, är inte van vid hundar som skäller, hur gör man egentligen för att träna bort en sådan sak? Är det någon av er som har tips på någon bra och seriös uppfödare i Västmanland? Mvh Elin

Kitten86
2

Angående att lära bort skällande så finns det olika sätt att gå tillväga på. Jag valde att lära in ett "tyst kommando" så när han skällt har jag bett honom tystna och sen belönat när han slutat skälla. Samtidigt visat att jag har koll på situationen (t.ex skall när det kommer någon eller att han tror att det kommer någon). Lite svårt att förklara känner jag 😃 Med konsekvens så har hans skall sakta avtagit till mer åt buffande och numera skäller han som sagt inte alls mycket och om han skäller så kan jag be honom att vara tyst. När det kommer någon så accepterar jag t.ex 2-3 skall för att påpeka för mig att det kommit någon (inte alltid man själv hör) för att sen vara bra/tyst. Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag fått en oerhörd hjälp/stöd av min äldre hund som inte alls skäller mycket så han har även sett och lärt sig mycket den vägen…

Mapel
2

Ang skällandet hade vi turen att han i början enbart skällde när vi lekte. Så varje gång han skällde slutade vi helt enkelt att leka så han lärde sig snabbt att det inte tjänade ngt till att skälla ;) när i vet att det ska komma någon brukar vi passa på att träna så såfort de ringer på dörren så kastar vi ett godisregn över hela vardagsrummet vilket gör att han avleds från att skälla och plockar godis istället :)

lilleman99
0

Vi hade inte några spelciella problem med att få Lillemans päls torr.

Inte för att han badade utomhus nån gång - hade inte tillgång till badplatser.

Men när det regnat eller snöat mycket och hans päls stod på ända av vätan, så bara tog vi en stor handduk och gnuggade väck det mesta. Sen så virade vi in honom  och höll honom i knät som ett bylte - och rätt som det var hade han torkat ända in på skinnet. Gosestund fick vi också på köpet.

SparklingTindra
0

#9 fast shelties blir ju sällan helt genomblöta av regn och snö, det medta ligger ju utanpå

Lavine
0

#9 Nej, fönfrågan handlar väl mer om när man har helbadat/-duschat hunden, med schampo och hela baletten. Men ja okej, även om han badat i havet, beroende på hur mycket hunden badat kan jag tycka. Jag brukar till och med tycka att pälsen är svår att få torr även med fön. Men jag badar inte min hund så ofta, och väljer helst en lagom varm sommardag för det så den varma luften hjälper till (men en blöt hund bör inte lägga sig i stekande sol). Och ang. badfråga 3 då, generellt är inte sheltien en badande apportör. ;-) Men visst förekommer det, och min hund kan jag säga att vi har övat på att vara i vatten, nu tycker han det är jättekul. Men han simmar helst inte.