Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 1657 ggr
Sessan1
1

Hur beter sig era Sheltisar ?

Vet inte riktigt vart detta hör hemma, men hoppas det går bra att skriva här? Jag vill fråga er andra, hur era sheltisar  betér sig. Det är så här, att få fort jag och min sambo ska säga ngt till varandra, så går våran sheltie liksom i gång, om ni förstår hur jag menar.  Om vi är tysta en lång stund, då är allting bra, men så fort vi ska säga ngt, då blir han som galen och undrar vad det är som händer, när vi försöker säga ngt.  Han liksom springer runt i lgh och *gläfser*  Brukar sheltisar göra så?   Min sambos förra hund, som var en blandning mellan: Shäfer och dobberman, den gjorde aldrig så.  så hur gör era sheltisar?   Mio blir 3 år om två månader.  Bara en vänlig fråga.

Mapel
0

Hehe, vår sheltie är väldigt pratglad! Han skäller inte utan pratar mer med pipande och knorkande om vi pratar med varandra i samma rum, dock inte alltid. Om vi är i olika rum och pratar med varandra så blir han också galen. Tror mest det beror på stt vi ropar på varandra då. Det händer dock sällan när vi är i samma rum. Han har alltid vara så och det har blivit lite bättre sv att vi liksom bara fortsätter ropa på varandra och belönar honom såfort han är tyst men tror nog inte det försvinner helt ;)

Kitten86
0

Båda mina är otroligt nyfikna och vill vara med där det händer så att säga. Men de bryr sig inte nämnvärt om man börjar prata efter en stunds tystnad och jag har aldrig sett dem reagera så som du förklarar att din hund gör. Sen är min yngsta ganska "pratglad" med diverse pip/gnissel och andra ljud (ibland buff skall) och påkallar uppmärksamhet när han vill påpeka något 😉Min äldre hund är alltid tyst men kan skälla vid ex agility träning/tävling när han blir taggad.

Mikkotastic
0

Känner lite igen mig ;) Om Mikko inte fått jobba så blir han verbal och jäkligt på, ska liksom klättra som en annan apa och slita mobiler ur händer, ställa sig och skälla på en och blockera vår tv. Ibland går han på katten också (de brukar leka) men då på ett sätt som katten tycker blir jobbigt. Ljud i övrigt är han okänslig för, bor i stan, och han är helt skottfast! Går man däremot gått en längre promenad och mentalt aktiverat honom så är han lugn och mysig :). Ibland kan han ändå bli jobbig, men då tar jag upp han i famnen och håller honom tills han är lugn. Han är ju ännu valp, energin tar som inte slut och då får man hjälp till så han klarar av att vara passiv också. (hade en hund som inte fick den träningen, största misstaget ever! Det var det enda negativa med den hunden, men satan vad jobbig han blev ibland då han var stor flat coated retriever 😁 ) Låter lite som att din hund, utifrån vad du skriver, (nu vet jag ju inte alls vad och hur ni tränar) antingen behöver mer mental stimulans eller att din hund redan får det och behöver träna på att vara passiv :)

Sessan1
1

Ja man borde egentligen aktivera Mio mer än vad vi gör. Jag är ju ingen hund människa, Det är min sambo som ville ha hund, så han borde vara mer för  hunden än mig på ngt sätt, även om jag också gillar hundar, men jag är mer kattmänniska   Får försöka hitta på olika aktiverings saker att roa honom med, så ha blir lite trött . Jag har ju katter också, eftersom jag då är katt människa, mer än hund människa som då min sambo är.

Mikkotastic
1

Ett hett tips är att köpa en hund Kong och proppa in t ex lunchen och gömma så hunden får jobba med nosen för brödfödan, det gör jag när Mikko ska få mat! :) Sökövningar av olika slag är ju bäst sättet att få en hund mentalt stimulerad! Ju bättre hunden blir på det ju svårare kan man göra det :)

Sessan1
0

#Mikkotastic, våran hund är väldigt dålig på att nosa upp saker inomhus tyvärr. Vet inte hur andra hundar är. Han är ju ingen sökhund på det sättet, men när min sambo försöker gömma t.ex korv, så han ska söka efter, men Mio hittar inte korvskivorna som min sambo har gömt.  Han försöker inte ens nosa efter dom.  Sitter där som ett *frågande Frågetecken*  :)  Precis som att han inte förstår att han ska nosa upp dom?  När då min sambo försöker visa med händerna på  ett ungefär vart korvskivorna finns, ja då går Mio efter min sambos händer och nosar på dom.

Mikkotastic
2

Aha I see :/ Mikko är också trögstartad, men blivit mer för det med tiden. Annars kan man alltid kasta ut godis lite huller om i ett rum dirrekt på golvet, så hunden först ser att det flyger runt. Jag brukar kasta på mattan där han inte kan se godisarna så tydligen, då måste han så vackert använda lill nosen :) Finns ju även annat man kan göra, men ett tips är som sagt att köpa en Kong så han har något att pyssla med. Jag ger alltid måltider i den! Din sambo kanske kan pöva med agility eller rallylydnad för att "lätta på trycket"? Tills vidare kan det även vara bra att ändå passivitetsträna också så han lär sig gå ner i varv och ta det lugnt, lycka till! :)

Ann-Ch
1

Är det väldigt tyst när ni inte pratar? 

Har ni provat att ha radio eller TV:n på ?

Här är det  ingen som bryr sig  men så är det aldrig tyst här pga av radion eller TV:n

Sessan1
0

#Mikkotastic, ingen av oss är väl så där tävlingsmänniskor som är på agility eller rallylydnad direkt, så vi får försöka komma på ngt bra för vovven. Svårt att få lugn på honom så fort vi ska säga ngt.

#Ann-Ch:  Ja det händer att det kan vara väldigt tyst ibland, fast  vi sitter vid varsin dator, men så  fort vi ska säga ngt till varandra, då kommer hunden i gång liksom, Precis som att den undrar vad det är som händer?  Vi kan liksom inte öppna munnen förrän han är på *G* springer runt lgh och *gläfser.   Lite jobbigt är det.

Vi tittar väldigt sällan på TV numer. Musik funkar,det är samma där.  Vi kan lyssna på musik det funkar ibland. Ibland bryr han sig inte om, om det är musik på radio eller ngt sådant, så det kan funka, men så  fort vi ska säga ngt ja då är han på G igen. Heljobbigt.

Lavine
1

Jag känner igen mig, eller min hund. Vi kan prata vanligt, men om vi säger något med mycket inlevelse, kanske konstig röst och gester, då skäller han. Jag tänker att det är typiska (över?)reaktiva shelties som har lätt för att göra så. Liksom Mikkotastic är jag även för egen del inne på att min hund behöver mer mental stimulans/uttröttning. Men det är också bra att passivitet nämns, det har jag själv tränat dåligt. Förstår att det känns frustrerande, särskilt om det mer är din sambos hund och du inte själv är så intresserad av att träna med hunden. En kong är ett jättebra förslag för enkel aktivering. Hoppas han är matglad, alltid lättare då. Men jag tror absolut att han kan lära sig att söka godisar ni gömt, han har väl bara inte fattat galoppen! :-) När han väl hittar korvbiten, säg då omedelbart "sök" eller annat lämpligt kommando, så kanske ni till slut bara behöver säga "sök" så börjar han försöka hitta godiset/korvbitarna själv. Om ni kan tänka er att lägga spår utomhus är det en toppen stimulans för en hund. Träna tricks och träna passivitet. Vissa hundar är mer reaktiva än andra, och då får man ta det utifrån det.

xina10
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Buffy gillar inte när vi andra kramas eller säger hejdå, då skäller hon. Men lyfter vi upp henne så hon är med i kramen så går det hur bra som helst. Någon fix ide hon har skulle jag tro, vår andra hund Phoebe bryr sig inte alls om det. Här är en bild på Buffy när hon kramasmed en av mina döttrar.

//Jonnix

Sessan1
0

#Lavine,   Mio är ju vår bådas hund, eftersom vi betalat  hälften var, så att säga, men jag är ju ändå ingen hundmänniska på det sättet. Mer katt människa :)

Ja vi får försöka komma på ngt som kan intressera Mio med mera.  Är tacksamma för alla råd vi kan få :) Har frågat lite runt på ett annat forum också. Som sagt alla råd är Välkomna :)   Ja han är väldigt matglad av sig :)   Jag sökte på vad kong är för ngt, som ni pratar om här, har aldrig hört talas om det ordet, eftersom jag då inte haft hund tidigare, men ok, man kanske skulle skaffa en sådan då, att träna med Mio.  Tack för info.   Den verkar vara bra leksak att ha till hundar, som man kan fylla med olika saker med, som torrfoder, pasta med mera, stod det också ngt om. Allt möjligt. Det ska jag kolla efter i ngn djuraffär.

Lavine
0

#12 Jag förstår! :-) Och man vill ju att alla ska må bra. Jag kom att tänka på det där med kong just, inledningsvis behöver ni kanske inte hålla på och köpa en massa grejer, stoppa lite torrfoder eller godisar - eller ost, som kletar fast - i en tom toapappersrulle, det underhåller en stund också. Men sen kanske ni får ta en kväll då ni ägnar problemet full uppmärksamhet. Vet inte exakt vad, men kanske att någon av er sitter helt nära hunden, och när ni börjar prata och han börjar skälla så håller någon av er honom på sin plats (jag gissar att han "flänger runt" och skäller?). Inte argt, utan lugnt och helst så att han ligger ner. Släpp inte förrän han är lugn. Som sagt antar jag att er hund, som min, hör till de mer reaktiva.

Sessan1
0

Ja han är väldigt aktiv, så ngt måste göras, så han blir lite lugnare av sig. Som för ngn halvtimme sedan ungefär t.ex då frågade jag min  sambo om ngt, och genast var Mio på G.   Han liksom springer runt som en galning och *gläfser* och undrar  vad det är som  är på gång. Man kan liksom inte öppna munnen för än han är på G

Det är lite jobbigt..