Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettbeteende-och-lydnad
Läst 3154 ggr
Whippetgerbilen
0

Skälliga?

Upplever ni att era sheltiesar skäller mycket?  Vi funderar på rasen, och jag vet att det beror på hur man har tränat den, gener osv. Men nu till frågan, när skäller eran sheltie/sheltiesar? Vi kan inte ha valp, så vi letar efter en lite äldre hund, och då kan man ju kolla hur den beter sig :)

Dogs is my world ♥

luckysheltie
2

Min sheltie hane är 1 år och skäller mer än vad han har gjort innan men det är ju antagligen för att han nu har blivit äldre. Lucky skäller när det går förbi någon hund utanför vårt hus och om någon hund skäller utanför vårt hus. Han märker såklart inte alla hundar som går förbi men vi har en glasdörr i vårt kök ut mot den altandelen som ligger mot gatan och när han ligger vid den dörren kan han se alla som går förbi. När man är ute och går och möter skällande hundar så skäller han inte men när han blir uppspelt kan han skälla. Han skäller egentligen inte jättemycket, men han har andra ljud för sig. Som när man lyfter upp honom i knät börjar han "bröla" och det kan han också göra vid lite andra tillfällen också. En lite rolig egenskap han har är att han alltid börjar yla när han hör ett piano.

Lycka till med hundvalet!🙂

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Whippetgerbilen
0

Aha, haha vad roligt det där med pianot! 😂Så, det verkar vara så att de skäller när de hör ett ljud utanför dörren. Som tur är så brukar våra grannar vara tysta, när jag har varit hemma från skolan. Och den kommer ju ha sällskap av våran kisse! 😃Tack så mycket! Det här gjorde mig lite lugnare faktiskt 😇#1

Dogs is my world ♥

Kitten86
0

Min äldsta sheltie skäller enbart när det kommer folk, som för att säga till, och när han blir uppspelt vid träning som ex. agility. Vid skall blir det 2-3 st sen är han tyst. När han är hemma själv är han tyst. Utöver det kan han ha lite andra ljud för sig och "prata" vid andra tillfällen. 

Min yngsta är mer skällig och generellt ljudlig av sig. Vissa dagar har han mer ljud för sig än andra och när han är ljudlig så kan det vara för att han är glad, vill leka, är hungrig, vill ut…. Ja, helt enkelt när han vill något. Skäller gör han främst när han försöker busa igång min äldre hund, och ibland när han busar både med mig och andra hundar, och när det kommer någon. Annars har han andra ljud för sig. Med träning så skäller han inte alls lika mycket som han kunde göra som valp men han har en hel del andra ljud för sig som sagt. Sist när jag var barnvakt åt min brorsdotter och hon lekte med en leksak som spelar melodier och pratar så började han yla som för att sjunga med, men bara då en viss melodi spelade 😃Jättegulligt!

Som du skriver TS så är det ju "lättare" för er eftersom ni letar efter en vuxen individ och då kan se hur denne agerar. Det är ju lite annorlunda med en valp som utvecklas iom att den blir äldre och därmed kan börja med att vara tyst för att sen bli ljudligare/skälligare. Lycka till i din jakt på din framtida hund!

Mapel
0

Min sheltie är 2 år och även han har blivit mer skällig nu när han är lite äldre men skulle inte säga att han skäller mkt. Om någon kommer in genom dörren skäller han, om vi ropar på varandra från olika rum kan han skälla. Vid träning kan han ibland skälla vid agility om han blir väldigt exalterad men det är ofta bara ett enstaka skall. Men även han har väldigt mycket ljud för sig generellt, pipande och knorrande och har gärna små dialoger med oss när han vill ha något sagt :D

Whippetgerbilen
0

Väldigt intressant! Tack för alla svar! En till fråga, kan era vovvar vara ensamma hemma i typ 5 timmar utan att störa grannar?

Dogs is my world ♥

Mapel
0

Vår sheltie kan det, han är alltid tyst. Vi lämnar dock honom väldigt sällan och ofta inte mer än 3 timmar. Förra sommaren var han tvungen att vara ensam 5 timmar några dagar i veckan och det märktes att han tyckte det var jobbigt men det är nog väldigt individuellt.

Kitten86
0

Jag lämnar mina väldigt sällan i uppåt 5 timmar utan har oftast dem med mig eller hundvakt/dagmatte medans jag jobbar t.ex. Men visst kan de vara hemma i 5 timmar utan att störa grannar.

Det är alltid viktigt att komma ihåg att huruvida en hund kan vara ensam hemma en längre tid, flera timmar, ensam har att göra med ensamhetsträning  och är inget som är rasbundet. Visserligen till viss del individuellt huruvida en hund trivs med att vara själv eller inte hemma. Även om ni tar en vuxen hund som hos den tidigare ägaren har kunnat vara ensam hemma så bör ni göra lite succesiv ensamhetsträning med den efter att den flyttat till er för det är ingen garanti att den kommer att fixa att vara ensam hos er.