Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettutställning
Läst 1570 ggr
VeNyRa
0

utställning - hjälp!

Det är en inofficiell utställning i gve den 14 okt. uppfödaren till min valp vill gärna att vi är med, mina frågor är, hur går det till, vad behöver valpen kunna? gjärna mer info.

tack för en underbar sajt!

Prizma_o_Kristall
0

Hej! Härligt att du trivs här Glad

Nu är ju inte jag så jättekunnig inom det här med utställningar. Men när det gäller en valp tror jag inte domarna kan kräva lika mkt som när det gäller en vuxen hund. Och då menar jag när det gäller att hunden ska kunna gå snyggt. Vilket man kan gå en så kallad "handlerkurs" för att lära sig att visa hunden på bästa sätt. När det gäller en valp, så skulle jag tro att det viktigaste är att hunden inte morrar eller biter domaren. Och att den kan stå någorlunda still på "domarbordet" eller vad det kallas.

Ronja06 kan säkert svara i denna tråden, Matte och Ronja är jätteduktiga på utställningar:)

Ha det bäst och krama valpisen!

Kramar/Carro

VeNyRa
0

Okej, vi har ju bara tränat på att gå i koppel, inte gå fint. får se vad som händer, om vi bara far dit och kollar kanske.

medde
0

Hittade en bra länk på nätet ang utställning. http://blogg.aftonbladet.se/11171/perma/289945  Lycka till!!!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
0

_TheEnd  Varför har du inte monsum på din Avatar? kan det vara Pust?. Näe det är det inte heller.Skrattande Har du varit inne på länken och tittat?.

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: Hejsan! Länken medde gav är jätte bra. Där beskrivs det hur det går till på en utställning.

Oftast har domare stor förståelse om man har en ung valp. Då är det helt okej enligt mig att den hoppar och är lite extra glad då och då. Det är bättre än en valp som är rädd för att gå i ringen. Det ger inte så bra intryck på domaren.

Eftersom du har en liten valp, och det är första utställningen för den. Ha absolut inte för stora krav på valpen!! Det är så mycket nytt för den, som den troligen vill nosa och kolla på. Ha riktigt gott godis med till valpen, gärna korv i små bitar som är lätt att svälja. Då behöver inte valpen stanna upp och tugga. Det är bra om valpen kan gå fint i koppel i vänster sida, men enligt mig inget krav. Det brukar komma med tiden och efter lite träning.

Det svåraste enligt mig är att få hunden att stå snyggt på bordet. Jag gjorde felet och tänkte inte alls på att hunden även ska kunna stå still och kunna bli klappad (domaren går igenom hundens byggnad) och kolla tänder. Utan protester, och som Prizma_o_kristall skrev. Hunden får absolut inte visa aggression inne i ringen, eller bita domaren. Risken är stor att man blir "diskad" om hunden uppför sig sådant.  Men det brukar inte vara några problem då det gäller shelties.

(Bilden jag bifogar visar hur jag har tränat Ronja att stå fint på bordet) Stå på hundens ena sida, med en godis i handen närmast hundens nos. Håll godisen (godisarna) framför nosen på hunden och ge den godis väldigt ofta. Gärna extra mycket då domaren kommer och börjar. Innan domaren kommer, om man nu hinner detta, testa gärna att själv flytta på tassar och klappa lite på hunden. Så att den förstår att det är helt okej att ni gör detta, att det inte är något farligt. Det är nämligen ibland så att valpar är höjdrädda. Försök i alla fall så gott det går. Behåll lugnet och tala lugnande och uppmuntrande hela tiden. (ex. bra Ronja, jätte bra, braaaa… et.c.) Och ge godis som sagt ofta. Desto mer desto bättre enligt mig. Så att valpen ser det lönsamt att stå på bordet. Tandvisningen kan vara besvärlig också, jag har haft problem med det. Men om man tränar hemma, be gärna personer du känner att kolla tänder lite då och då på valpen. Och ge godis med en gång efter.

Hmm… Det är väll de tipsen jag kommer på just nu, dessa tips har i alla fall funkat för mig. Har du frågor är det bara att fråga på. Jag är säker på att din uppfödare har många goda råd om du frågar henne/honom. Och enligt mig är det viktigaste att kunna för dig som ägare är: tänk positivt, var positiv, ha ett leénde på läpparna hela tiden, och behåll lugnet. Vilket nog är det svåraste. Som sagt, fråga på hur mycket du vill! Lycka till på utställningen! Jag tror det kommer gå jätte bra!!

Mvh Emelie Förlägen

VeNyRa
0

Tack för alla tips, ska ta åt mej och försöka träna lite lagomt :-) det är nog jag som kommer vara nervösast inte valpen.

det där med att stå på bord har vi tränat hela tiden regelbundet så det blir nog inga problem, han har lite svårt att stå still bara.

Man kan ju inte vara bäst första gången ;-)

förresten så gav jag honom mat nyss, och han slukade alltihop :-D!

VeNyRa
0

medde: jag  tänkte såhär att han får uppmärksamhet hela tiden när jag är i stallet, så han behöver inte synas jämt, servus kommer jag aldrig se nåmer, bara på bild, därför sitter han på min Avatar. :-)

har kollat länken och det verkar stå allt man behöver veta, och lite till.

Tack så mkt! :-)

Man kan alltid lita på er när man har en fråga :-D

medde
0

Roja06, Du är en pärla på att förklara, jättefint gjort Skrattande.

#7 Jag ville bara visa att jag visste vem Pust var när jag sa om din Avatar, bilden är fin tycker jag. Nu önskar vi dig all lycka till på utställningen. Tala gärna om hur det gick.

Ronja06
0

#6: Varsegod. Det är jätte skoj att hjälpa till. :)

#8: Tack medde för de fina orden. :D

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
1

Lägger in min fråga här då, spelar det någon roll vad färgen på utställningskopplet är? Jag har en trefärgad tik hemma som jag tänkte ställa i november, har ett vitt utställningskoppel som vi hade på våran sobelfärgade collie, funkar den eller måste jag köpa ett nytt?

Ronja06
1

#10: Enligt mig så kan du använda ditt vita koppel. Men man får tänka på att kopplet helst ska smälta in i färgen på hundens päls. Därför har jag ett svart koppel till min trefärgade tik. Och även ett extra koppel har jag, i fall jag skulle tappa bort det ena är det alltid bra att ha ett i reserv.

Mvh Emelie Förlägen

[Malin3033]
1

Okej, någon som kan lägga upp bild på sitt koppel?

Vad använder ni för halsband då?

Ronja06
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12: Har tyvärr ingen jätte bra bild på hur mitt utställningskoppel ser ut. Men det är igentligen ett "halsband och koppel som sitter ihop". Ett väldigt tunt utställningskoppel i tyg som man kan förstora och förminska runt hundens hals. På den här bilden kan man se på ett ungefär hur kopplet ser ut.

Mvh Emelie Förlägen