Fästingmedel
Hej! Jag undrar vad ni använder för fästingmedel på era shelties? Själv så har jag aldrig använt det på min sheltie (1 år) än eftersom att han förra sommaren endast fick ca 3 fästingar. Men redan nu så har vi hittat första fästingen för iår så känns som att det kommer att bli aktuellt med fästingmedel. Så nu till min fråga, vad använder ni för fästingmedel eller fästinghalsband? Har ni erfarenheter från olika medel som funkat bra eller dåligt? Dela gärna med er!
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Jag har med olika hundar, och även min äldsta sheltie, testat lite olika preparat.
Scaliborhalsband: Haft på min numera bortgånga pudel i ett antal säsonger men sen så fick min dvärgpudel ganska illa reaktioner av det så det åkte av från både honom och River. Aldrig mera använt heller då jag hört om flera som fått ganska illa reaktioner av det. Ger skydd i ca 5-6 månader.
Seresto halsband: Jättebra skydd mot fästingar! Till skillnad från scalibor halsband så räcker ett halsband i stort sett hela säsongen då det ger skydd i 8 månader. Kan sitta kvar även om hunden badar i t.ex. vattendrag (effektens räckvidd kan minskas om hunden badar mycket med det). Dock upplever jag att halsband, iaf på min sheltie, fastnar/trasslar in sig i kragen eftersom det ska sitta ganska tajt mot huden för optimalt skydd.
Fixodida FX (både pulver och tablett): Giftfritt fästingmedel som ges på maten eller via tabletter direkt i munnen. Pulver på maten gjorde att min slutade att äta, testade då tabletter istället. Använde det som komplement till bärnstenshalsband. Upplevde dock att 2:a säsongen med detta att River blev dålig i magen av det så valde att sluta.
Bärnstenshalsband: Klockrent skydd på min dvärgpudel och skulle starkt rekommendera detta till korthårigare raser (eller mellan långhåriga raser). På min sheltie så upplever iaf jag att det trasslar fast sig onödigt mycket och därmed inte kan gnidas mot pälsen för att den elektriska laddningen ska uppstå som ska skydda mot fästingarna.
Frontline (droppar): Förra säsongen valde jag att testa droppar i nacken. Fungerar jättebra mot fästingar iaf på båda mina. Nackdel är att man ska komma ihåg att droppa om dem var 4:e vecka. Lite sämre skydd på min yngsta som älskar att bada. Har droppat dem nu också eftersom fästingarna har börjat vakna till liv här.
Bravecto: Är inget som jag testat men som jag funderat på. Tablett som ges till hunden (med intervall 8-12 veckors mellanrum) och som dödar fästingen när den biter hunden så fästingburna sjukdomar kan inte uteslutas. Detta är receptbelagt så kan endast fås efter kontakt med veterinär.
Vi hade problem med väldigt mycket fästingar förra sommaren. Använde då Frontline Comp droppar som skall skydda hunden i 4 veckor. Tyvärr så märkte vi ingen effekt då Ozzy hade mycket fästingar konstant så detta är inget jag kommer att använda igen. Det är verkligen att pröva sig fram som gäller för ett preparat som fungerar på en hund kanske inte alls fungerar på en annan. :( Vi har blivit rekommenderade bravecto av veterinär och har även läst en del om det i år från folk som testat på bl. A Sheltie och är sugen på att prova detta i år då jag helst undviker giftiga halsband. Känns inte kul att fästingsäsongen redan är i full gång. :(
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Jag har använt Bravecto och tycker det fungerar bra. Ska även använda det nu i år. Om du har en sheltie så bör man vara noga med vilket medel man använder då collieraser inte ska ha vilket medel som helst då de kan reagera dåligt (bla nervskador mm) på de olika medlen. Hör gärna med veterinär som bör veta vad som gäller.
Tack för svaren! Får väl ta och fråga runt lite i djuraffärerna men lutar nog mot Bravecto eftersom att ni alla 3 hört bra om just det medlet.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Skulle rekommendera dig att prata direkt med din veterinär om vad hen tror skulle passa din hund. En veterinär eller sköterska har generellt bätttre koll på fästingmedel än personal på djuraffär. Sen om du är inne på att testa Bravecto så måste du kontakta veterinär iaf, eftersom det är receptbelagt, och då slår du två flugor i en smäll 😉
Jag har provat massor av olika saker mot fästingar genom åren. Tidigare har Exspot fungerat bäst, men då några av våra hundar får klåda där medlet applicerats har vi valt bort det. Frontline fungerar till viss del, men när vi är i fästingrika områden har det inte fungerat. B-vitamin har inte fungerat alls för oss (men andra tycker att det funkar toppen). I år provar vi Bravecto. Vi gav dem det för ca en månad sedan men det var först i helgen eldprovet var då påsken firades i de mest fästingrika områdena. Hittade igår en torkad fästing i pälsen på en av hundarna, så det verkar fungera bra. Ingen av dem fick dålig mage av medlet, vilket kan vara en biverkning (dock är den ju övergående). Så hittills är jag jättenöjd.
Jag har oxå funderat på detta! Detta blir min första sommar med våran sheltie!
Jag tänkte testa frontline i år, första gången med Sheltie. För vår andra hund gar det funkat perfekt, och han har också rätt mycket päls. Har redan sett ett antal fästingar, så känns som det är fästingår i år