svatsjuk hund
Godkväll på er alla.
Jag har en fråga till er som kanske har både katt och hund.
Det är så här att våran hund Mio
är så fruktansvärt svartsjuk. Så fort min ena katt närmar sig min sambo, ja då är Mio där som en "pil" och motar bort Sessan från min sambo. Han får inte klappa Sessan helt enkelt för Mio. Då lägger sig Mio emellan, så min sambo inte kommer åt att klappa och smeka Sessan. Mio håller verkligen stenkoll på min sambo, vart han håller hus och vart han gör här hemma. Så han inte får rör katterna. Jag tycker det är jobbigt. Jag är ingen hundmänniska, så jag vet inte hur man ska gå till väga med detta? Jag tycker synd om katterna så klart, att dom inte får komma i närheten av min sambo, utan att Mio är där på "en gång" och vaktar på min sambo.
Ngn som har tips på vad man kan göra??
Det är precis som att Mio säger: *Rör inte min husse* till katterna.
Min hund är exakt likadan när jag gosar med mina katter. Jag säger helt enkelt bara till henne att gå iväg, typ gå och lägga sig en bit bort, kelar en stund med katten och sen gosar jag lite med hunden som "belöning".
Jag har ingen svartsjuka mellan min katt och mina hundar men däremot kan mina pojkar bli svartsjuka på varandra ibland och försöka "få mig för sig själv".
Man kan enkelt visa hunden att detta beteende inte är okej och att Mio inte är den som bestämmer om din sambo genom att med bestämd, men snäll, hand flytta honom åt sidan och ge plats åt katten. I början kan även ett verbalt kommando behöva ges för förtydligandes skull. Gosa sen med katten men glöm inte att klappa om hunden eller på annat sätt belöna den för att den gjorde som ombedd och gav katten plats och "tillgång" till din sambo 🙂
Jag gör nog som #1 och #2 beskriver. Puttar/föser undan hunden eller stoppar honom innan han kommer fram, och låter katten ha kvar platsen. Sedan när hunden kanske ligger lugnt bredvid, klappa.
jo det är säkert så man får göra, ska prata med min sambo om detta
Tack för tipset! :)