Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 896 ggr
Jenny Issa
1

Nyfiken på shelti

Hej! Vi är en familj på 2 vuxna, 3 barn som är sugna på rasen. Det är dock inte aktuellt just nu. Men min ena son på 9 år ville att jag skulle höra efter om någon söker hundvakt? Då får vi bekanta oss och lära oss mer med rasen. Vi bor i Sundbyberg Stockholm, hör gärna av er om om ni skulle vilja "låna ut" er hund.

Kitten86
1

Välkommen till sajten och roligt att ni är intresserade av rasen!

Bor tyvärr inte i Stockholm annars hade jag kunnat låna ut mina 😃
Kan annars rekommendera er att t.ex. åka och hälsa på hos olika uppfödare för att då få chans att träffa rasen och få chansen att ställa frågor. Ni skulle även kunna åka till utställning och där träffa ägare av rasen och även få chansen att träffa på flera stycken.

Jenny Issa
0

Tack, bra tips det ska vi absolut göra!

Jenny Issa
1

Nu har vi kollat runt lite och ska snart få träffa några hundar! Men ju mer vi lär oss om rasen desto mer förvirrade blir vi. Verkar finnas stora variationer. Vi är ute efter en (sobel) "modell större" -självklart inom ramarna. Kommer vilja jobba "lite lagom" med tex agility och är inte så intresserade av utställning. Men är det så att de mer arbetande hundarna kan ha för mkt motor, dvs gå på tå och vara stressade? Och hur uppfattar ni skillnaderna mellan könen i mentalitet? Vi letar efter en lättsam familjemedlem som kan/vill hänga med på det mesta. Tips på bra uppfödare och vad vi ska tänka på emottages tacksamt. Ni får gärna inboxa om ni inte vill skriva ut enskilda här. Vi är fortfarande intresserade av lånehund/hundpassning så puffar också för det igen. Fina hundar ni har allihopa, det är en ren njutning att kolla runt här på forumet! 😊

Kitten86
0

Visst finns det skillnader inom rasen både vad gäller storlek och mentalitet. Men en öppenhet mot den uppfödare ni intresserar er att köpa valp hos angående vad det är för individ ni söker så tror jag absolut att ni kommer att hitta rätt hund för er.

Jag har två hanar. Båda är mycket framåt, glada i både 2- och 4-benta, och orädda med stort föremålsintresse. Båda mina älskar att vara med på diverse aktiviteter! Min äldsta har en mycket större motor än min yngre men även min yngre gillar att jobba med både kropp och hjärna. Skulle inte säga att någon av mina "går på tå" eller blir stressade även om de har mycket motor.

Vaargen
1

Oavsett ras är alla hundar individer! viktigt att tänka på, ingen är likadan. Jag äger en riktig aktiv jack russell terrier men hennes bror är ganska lat. Det finns en rasstandard men jag tror ingen hund uppfyller varenda kriterier som finns där ;)