Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettvalpar-avel
Läst 748 ggr
Mlyy
0

Funderingar kring avel

Hejhej!

Kanske finns det någon här som kan hjälpa mig med mina frågor som jag har. :)

Jag har lite funderingar kring avel och sådär. Jag har ingen erfarenhet av detta och jag hoppas inte att ni tycker mina frågor är dumma, för jag tar detta på största allvar och kommer vara mycket seriös. Det dröjer dock ca 1 år till. Jag kommer HD/ED-röntga och ögonlysa före. Kommer även gå uppfödarutbildning.

Jag har aldrig haft valpkull och har ingen kennel. Vill veta allt.
Har såklart rådfrågat min uppfödare, väntar på svar.

Vill veta alla för- och nackdelar.
Tycker ni att man ska skaffa kennelnamn från första kullen?
Blir tiken annorlunda efter valpkullar?

Mvh Emily.

drika
1

Skulle rekommender aatt du frågar eller tar kontakt med andr auppfödare också, finns säkert flera som gärna hjälper dig:)

Hälsningar

Fredrika

Mlyy
0

#1 Tack för tipset! :)

Lavine
3

Det här är bara mina personliga funderingar om jag själv skulle bli uppfödare.njag skulle: -Skaffa stamnamn -Gå SKK:s hundfödarutbildning -Skaffa mig ett nätverk av hund- och uppfödarfolk, ens egen hunds uppfödare räcker långt tycker jag, förutsatt att man har förtroende för denne. Minst en person som har den aktuella rasen (jag har t ex två uppfödarvänner av annan ras och det är bra, men räcker inte) -Gå på alla utställningar jag kunde

Mlyy
0

#3 Tack så jättemycket för svar! :)

Mapel
5

Om jag skulle avla på min hund skulle jag fundera länge och väl varför jag känner att just min hund har något att tillföra rasen. Jag tycker tex att min hund är väldigt social, framåt och trevlig. Han ser bra ut, har inte för mycket päls, kan jobba, är en bra agilityhund, han har gått MH, är friröntgad på höfter och armbågar, är fri från MR1 genen osv. Men han har en hel del släktingar som just nu befinner sig i avel, så jag skulle inte välja att avla på min hund trots att han är en otroligt bra hund, för hans gener finns redan och förs redan vidare. 

Det är många saker att ta i beaktning när man avlar, och det ska inte bara vara en bra individ, utan släktingar till denna ska vara minst lika bra för det är ju deras gener som förs vidare också. 

Jag säger inte att du inte ska avla, bara tänka noga innan så det inte blir fel, men det avlas fruktansvärt mycket på sheltie redan och har man inget extraordinärt bra så hade jag nog tyckt att man skulle avstå :/

Lavine
2

Jag fortsätter att svara, hade lite brådis i morse både med att läsa och skriva. :-) #0 Spontant låter du som någon jag skulle kunna vara spekulant hos, nånting säger mig att du kommer att klara det här bra, om det blir verklighet. Anledningen till att jag själv skulle vilja ha kennelnamn innan första kullen är dels för att det är kul :-) men också för att jag tror att det signalerar att man är seriös och inte bara "vill ta en kull". Sedan är jag själv helt enkelt stamtavlenörd och det är så mycket roligare, bättre och lättare om det finns ett stamnamn att skriva in i sökrutan på SKK Hunddata. ;-) Den ena uppfödaren jag känner tycker inte att tiken förändrades efter kull.

Mlyy
1

#5 Tack så mycket för svar! :) Självklart vet jag att det är så och kommer tänka igenom detta noga. #6 Men åh så kul, så himla glad jag blir! :D Jag är nog också en stamtavlenörd, haha. ;) Så det blir kennelnamn före första kullen om det blir av! :)

_Wilma
2

Lycka till med dina planer att skaffa kennel!

Du har fått bra svar redan, tänkte bara tillägga att om man inte har kennelnamn innan första och andra kullen, kan man tillföra det senare. Det kan ta lite tid innan ett kennelnamn blir godkänt. Men självklart är det bra att skaffa det direkt. :)

Min tik Wilma har haft en kull. Hon har inte förändrats jättemycket, men hon är lite lugnare, mer vuxen nu. Jag kan inte säga om det beror på att hon haft valpar eller att hon helt enkelt är äldre. Vi sparade en valp, som nu har hunnit bli 9 månader, och Wilma pysslar om henne mer än hon gör med vår andra tik som är 2 år.

Sajtvärd på Sheltie IFokus