Kastrering
Hej! Jag har kollat runt lite här på sajten på olika trådar om kastrering men kände att jag ville göra en egen. Nu tänker jag främst på hanhundar.
Har du kastrerat din sheltiehane?
Har du testat kemisk kastrering?
Hur gammal var din hund?
Hade du någon speciell anledning till att kastrera?
Hur tycker du att din/a hund/ar förändrades?
Vi funderar lite på att testa kemisk kastrering och eventuellt göra en riktig kastrering sedan på vår sheltiehane. Dock är det INGET som är bestämt än. Men vill gärna höra vad NI har för erfarenheter av kastrering på shelties. Tack på förhand!🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Kan börja med att säga att ingen av mina shelties är kastrerade öht. MEN jag har testat kemisk kastrering på min förra hund, dvärgpudel, och vet att min mamma även testade det på den hund jag växte upp med som barn. Båda var kemiskt kastrerade med bra resultat. Anledningen till att det blev kemisk kastrering på båda var för att testa och se huruvida det fick någon effekt, detta då båda var ett par år gamla när det först kom på tals. Båda blev lugnare runt tikar, speciellt kring löptider, och ingen av den gick märkbart upp i vikt eller fick pälsförändringar. Det enda "negativa" jag kan tänka på är att en kemisk kastrering, spruta, håller olika länge på olika individer. Minns inte men har för mig att det brukar säga "upp till 6 månader".
Vet att vissa hundar får lättare att gå upp i vikt efter kastrering och även hört att vissa shelties pälsar påverkas av en vanlig kastrering.
Något att tänka på är att man inte får tävla med en hund som är kemiskt kastrerad. Vet inte hur lång karens det är på det.
Susanna
Man får tävla med sin hund men man kan dock inte ställa ut sin hund officiellt.