Behöver tips !
Hej! jag har en valp på snart 5 månader vid namnet Zed. Han är en otroligt sprallig liten kille och har jätte svårt för att lyssna och sitta stilla. Självklart tränar vi lydnad på egen hand och tanken är väl att ta en valp kurs framöver samt andra när tiden är inne. Just nu skulle jag dock bara vilja träna privat med honom men skulle behöva några tips som man kan tänka på eller annat.
Vilket sätt är bäst att lära in ''stanna'' på ? Jag försöker och försöker men slutar alltid med ett glädje fullt skutt 1 sekund efter jag sagt kommandot. Jag visar såklart allt med kropps språket då han såklart inte kan förstå ''stanna'' men ändå..
Han är även otroligt mat glad, vilket kan bli lite för jobbigt ibland då han nästan studsar upp på bänken så fort en liten matbit är framme. Det skulle inte förvåna mig om han en dag står upp på bordet så ivrig som han är.
Man kan nästan tro att han inte får det aktiva liv som han behöver men han får nästan mer än vanligt. Hur skall man gå till vägars ? såklart hårt arbete och tid krävs av mig som ägare men är lite så himla duktig på sånt här.
Hej! Nu vet jag inte hur du har tränat tidigare men jag kan berätta hur jag har gjort/gör.
Till en början började vi med att ha en skål med godis i som vi gick fram och visade för Lucky. Sedan backade jag ca 10 m med honom från godisskålen. Efter det började vi gå mot skålen och sedan när det var ca 5 m kvar till skålen sa jag stanna och höll så att kopplet var sträckt, sedan sa jag varsågod och så fick han gå fram och äta godisen. När vi gjort det några gånger så att han började fatta gjorde vi likadant, visade godisen, backade, började gå och stannade honom i sträckt koppel men då så skulle han kunna stå kvar så att jag kunde gå fram och klappa lite på honom och sedan säga "varsågod".
När han börjat fatta det så började jag så att jag sa stanna när kopplet var löst och när han då stannade gick jag fram till honom och sa "varsågod" och så fick han hämta godisen.
När detta sedan i sin tur funkade så började jag med att gå längre ifrån skålen och sedan stanna honom fler gånger (ca 2) så att jag sa stanna, sedan vårsågod, sedan stanna igen och sedan fick han gå och hämta godisen.
Vi har nu kommit så långt att jag kan stanna honom, gå förbi honom, springa omkring lite och sedan säga varsågod.
Hoppas att du iallafall förstod lite av min förklaring, om det nu var på detta sätt du menade med stanna…
Lycka till med din fina kille!🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Hur lär man in "stanna"?
Jag brukar börja med att träna in "sitt". Jag använder oftast en liten bit korv som belöning, då mina hundar gillar det. Man belönar då hunden gör rätt. Jag använder även min röst som belöning. (Man blir glad och berömmer hunden.)
Då hunden kan "sitt" lägger jag till "stanna", och belönar då hunden sitter kvar lite. Sedan tränar man och kräver att hunden ska kunna stanna lite längre.
Efter ett tag kan hunden "stanna". Man gör det lite svårare för hunden genom att ta ett steg bakåt, och sedan belöna ganska snabbt. Sedan fortsätter jag på samma sätt genom att göra det lite svårare och svårare undan för undan.
Välj att träna på en plats där du inte har så mycket som stör, ex hemma i köket eller i trädgården.
Lycka till med träningen! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag har nog mestadels tränat in just kommandot stanna, till en början, som _Wilma beskriver det. Jag har alltid först börjat med baskommandon som hundens namn/inkallning, "sitt" och "ligg" innan jag börjar med "stanna" och "varsågod".
Man utmanar hunden med kommandot "stanna" mycket kort i början innan man ger belöningen och sen, som #2 skriver, försvårar man sakta utmaningen allt eftersom hunden börjar förstå kommandot.
Jag har t.ex automatiskt tränat in "fot", "stanna" och "varsågod" i samband med måltider sedan mina hundar kom hem till mig då jag alltid sätter mina hundar fot innan jag ställer ner matskålen för att sen servera den med ett "varsågod". Med en valp brukar jag till att börja med sitta ner på huk/knä, på hundens nivå, be den att sitta ner bredvid mig, hålla en liten hand vid brösten med ena handen och be den att stanna medans jag ställer ner skålen med den andra för att sen snabbt släppa hunden/ta bort handen och säga varsågod. När jag försvårar har jag börjat med att utöka tiden som hunden måste vänta tills den får "varsågod" för att slutligen kunna stå upp bredvid hunden och vänta en liten stund innan kommandot ges. Även ett ypperligt tillfälle, där iaf jag även per automatik fått in en bra ögonkontakts träning. Man kan även träna med samma förfarande också fast lägga godis eller en favvoleksak på golvet en bit från valpen.
Glöm inte att till en början träna lite och ofta och sluta alltid på topp 😃 Hunden ska tycka att det är roligt att träna/leka med dig.
Lycka till med din spralliga valp. Båda mina, speciellt min yngsta som nu är 18 månader, var likadana som din Zed och träningen kommer bli bättre!!
Jag passade på att säga "stanna" varje gång min hund stannade av sig själv när han var liten. Inte om han stannade för att nosa, utan bara gjorde ett stopp. Man får vara på alerten, det går inte att säga det för sent! Minns inte hur länge jag gjorde detta, men jag ville "hjärntvätta" det ordentligt, så det tog ett tag innan jag sa "stanna" mitt under gång. Men då satt det.