Sheltie iFokus

Sheltie

Etikettallmänt
Läst 1242 ggr
rehn
2015-05-13 08:45
0

skälla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha tips på Bästa sättet att få sin älskade sheltie sluta vara en skälltie. Min älskade vän fastnar gärna i skällandet, som att han älskar att höra sin egen röst, och det är nästintill omöjligt att få ett slut på det. Det triggas igång av många olika saker, bl.a springande människor, cyklar, bilar, valpkurs, tv, musik mm. Detta forum har hjälpt mig tidigare och jag hoppas på att hitta folk med erfarenhet av just sheltie och det här skälltie-fenomenet som kan hjälpa mig få ett slut på det. Hit Me! :) (Har testat lite metoder som instruktören från valpkursen försökt ge mig, men det har ingen effekt. Triggade honom bara nästan ännu mer)

Mikkotastic
2015-05-13 09:26
0

Bästa sättet enligt mig är att ignorera hunden, förstår om det kanske inte går pga av att man har grannar om man bor i t ex. lägenhet, men en sak man kan pröva är att gå ut ur rummet och typ låsa in sig på toa. Då lär sig hunden att skall leder till att den blir ensam. Alternativt distrahera den på annat vis. Även utomhus brukar jag vända och springa ifrån Mikko om det finns något som kan trigga som är på ingång. Min sheltie är nämligen inte ett dugg morsk om jag inte står där bakom som back up. Man kan även skvallerträna, vilket jag gör i viss mån, dvs, Ibland mutar jag även med godis. Det ger inget jättesnabbt resultat, däremot har det lett till att han på sikt har börjar kolla på mig istället när det kommer någon. Därifrån kan man ibland distrahera honom medan t ex. en hund passerar. Det viktigaste tror jag är att inte själv bli stressad och irriterad, för då går man nog garanterat back. Vilket nog är allmängiltiga för all tränin. utomhus har skvallerträning fungerat bäst för oss. Det räcker nu mera oftast att prata jätte glatt just när man ser på honom att han ser den andra hunden, människan eller vad det kan vara. Då brukar han istället kolla på mig. Att lämna honom fungerar också, men brukar ej behöva det längre. Sedan finns det dagar då Mikko är extra jobbi, typ om han är rastlös pga. Låg aktivitetsnivå. :)

Mikkotastic
2015-05-13 09:28
0

Haha oj ser att det föll bort lite ord och vissa meningar blev ofullständiga, aja du kanske kan läsa iaf. Ber om ursäkt för min mobil XD

Lavine
2015-05-13 17:26
1

Skvallertränat har jag gjort. Dock är det ju så att han är 10 år nu och skvallrar fortfarande! ;-) På lite av varje ibland. Kanske ger det godis! Nä, men jag är nöjd över det utfallet. Han får hellre tigga godis än skälla ut efter en förbipasserande bil. Sedan vet jag en tjej som bl a tävlar mycket i agility, hennes sheltiesar skällde mycket av iver när de tränade. Nu minns jag inte exakt hur hon beskrev det, men säg att de var på väg mot ett hinder och hunden skällde - då tvärstannade hon och avbröt allt. Liksom "skäller du så får du inte göra detta roliga". Hennes hundar är helt tysta när de tävlar, och när det gäller agilityshelties får det nog sägas vara en smula ovanligt. :-) Jag tänkte när jag läste det att det där skulle man nog kunna applicera på andra situationer.

rehn
2015-05-14 21:09
0

Tack så mycket för tipsen! :) tar gärna emot fler om någon kommer på

_Wilma
2015-05-14 22:05
1

Vilka råd du fick på valpkursen? :)

Sajtvärd på Sheltie IFokus

Frida.S
2015-05-17 12:33
2

Du har fått flera bra tips här ovan om skvallerträning bland annat :)

Mitt tips är att lära sig se på sin hund vad som triggar (cyklar, bilar mm som du skrev ovan)  och vilka signaler den då sänder ut - och helt enkelt förekomma hunden.  Det är mycket lättare att kontrollera skällandet om man kommer åt det tidigt innan hunden har hunnit stissa upp sig. Målet bör alltid vara att hunden inte ska behålla lugnet och inte skälla alls, och det gäller att fullfölja -varje gång. Hur man sen väljer att avleda hunden; genom skvaller, en tillsägelse, godis eller något annat som upptar hundens fokus kan man välja själv. Den "avledande manövern" måste alltid vara i proportion till retningen, d.v.s. belöningen måste vara värd mer än det som får hunden att skälla. Det kräver att man som hundägare är lite förberedd : ) 

Passivitetsträning är alltid bra men kan vara svårt för en hund som lätt blir skällig, då får man se till att hålla passen så korta att hunden "lyckas" vara tyst och belöna lugnt med t ex. godis istället för leksak. 

När jag tränar/tävlar agility skäller min hund lite men inte så att det stör koncentrationen eller träningen.  Lite lyckoskall tycker jag är okej :)

rehn
2015-05-17 20:38
0

När vi går på trottoar T.ex så är han lugn när bilarna kör förbi. Men går man i vägrenen så blir han galen (har lyckats få tag i mitt knä någon gång dessutom) Valpkursen sa de att vända honom med ryggen mot bilen efter att han sett den, lättare sagt än gjort 😉 Sen även skvallerträning, att ta en privatkurs i det och få bort fixeringen vid dessa bilar, skidåkare, löpare, cyklar

Mapel
2015-05-18 14:09
3

Jag skulle som tidigare sagt avleda så mkt det bara går. Många förespråkar att man ignorerar hunden när den skäller, men för en sådan skälig hund som sheltien är så tror jag knappast att det fungerar. Det skulle i alla fal aldrig fungera på min ;) Det är ju väldigt självbelönande att få skälla och dessutom något som många shelties gör utan att de vet om det. Det bästa sättet för oss har varit att kasta ett godisregn varje gång en skällattack är på g och helst innan den kommer, annars kan det vara svårt att bryta. Min kille skäller mest när det ringer på dörren. Vet vi att det ska komma någon förbereder vi i förväg med att ha ett kompostgaller så han inte kommer in i hallen och så fort det ringer på så kastar vi godis över hela golvet. Funkar ypperligt, det är svårt att skälla och tugga samtidigt ;) Efter hand lär sig hunden att varje gång det ringer på dörren kommer det godis. Och istället för att skälla så väntar hunden på godis. Om din valp skäller på bilar/cyklar mm  är det ju ändå ganska lätt, för du ser ju när det kommer en bil. Så fort bilen är vid er kastar du godis på marken. När bilen passerat och han ätit upp allt godis så går ni bara vidare, och gör samma sak vid nästa bil :) Det blir ju en del godisregn i början men efter ett tag kommer det räcka med att han får en godis från handen när bilen åker förbi :) 

Detta är iaf mitt tips och det jag använt mig av för att avleda mina hundar i alla möjliga situationer :)