Valpväntartråd 2015
Jag har verkligen inte tid med fler just nu. Men det lever en liten dröm om en biblue hane i framtiden, förhoppningsvis inte alls för långt bort 😃 Kommer iaf inte bli under 2015…
Någon därute som går i valptankar för 2015?
Jag funderar på att skaffa valp till sommarn:) men vi har inte bestämt ännu och jag börjar bli lite stressad.. När borde man kontakta uppfödare och ställa sig i kö på en kull eller vad man säger?
//Sara (lollipop99)
#2 Lite olika, vissa kennlar har väligt lång kö till sina valpar medans andra inte har det. Men det kan vara bra att börja kolla runt/kontakta lite olika uppfödare.
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#2 Ett valpköp är en stor sak så man ska så klart fundera igenom det noga. Man kommer att ha ansvar för en individ i kanske 12 - 13 år, och det blir hela familjens angelägenhet.
Om du bestämt dig för en valp så ta kontakt med några uppfödare redan nu och berätta vilken slags valp du söker. Då ökar chansen att du kommer ifråga när det är aktuellt. Det är bra att ha lång tid på sig så man verkligen får en valp där det "klickar", som alltså har de egenskaper man vill ha. :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Vi väntar valpar, hoppas jag : ) och ska ha en kvar hemma om det blir flera. Sally dejtade en superfin hanne runt jul så nu har det gått ungefär fem veckor. Vi ser små tecken på dräktighet, men helt säkra är vi inte än. Sååå spännande!
Det blir Sallys och vår första sheltiekull. Vi vill ha en sheltie till med samma härliga temperament som Sally så vi hoppas på en tikvalp (minst). Ännu mer spännande än när vi köpte Sally som valp är det här. Nu får vi jobba för att Sally ska vara i god form både fysiskt och psykiskt, så de små utvecklas väl. Det är slut med agilityträningens häftiga ruscher, trots att det är så kul. Promenader, lek och lite rallylydnadsövningar som hon älskar fortsätter vi med så hon håller sig i form.
Vi har just spikat ihop en valplåda av en gammal byrå vi skulle kassera, superbra. Sally gillade den direkt och ligger nu där och sover. Väntans tider så här nära är oerhört spännande.
Kanske är dags för mig att skriva min första kommentar här. Har följt sidan ganska många månader nu, eftersom jag och sambon längtar så efter att kunna få hem en liten Shelitevalp. Dock kommer det antagligen inte bli förrän tidigast sommaren 2016, så det är ju ett tag kvar tyvärr. Men den som väntar på något gott!
Kan passa på att ställa lite frågor. Både jag och min sambo studerar och kommer göra det i minst 3,5 år till. Har någon av er erfarenhet av att ha hund när ni studerar? Isåfall, har det funkat bra?
Jag undrar även om detta med kö till uppfödare, tycker ni att jag redan nu bör/kan höra av mig till lite olika uppfödare som är inriktade på den typ jag och sambon är intresserade av?
#5 Grattis! Så spännande! 🙂 Min tik Wilma fick en första valpkull förra året, och det var bland det roligaste och mest spännande vi gjort. Så jag förstår att ni väntar.
Lycka till! :)
#6 Välkommen till Sheltie i Fokus! 🙂 Kul att ni fastnat för sheltien!
#7 Tack! 🙂 Ja, det känns som helt rätt ras för oss!
Vi hörde av oss till kenneln Shellrick's i November 2013 och undrade om hon hade någon kull på g tills sommaren 2014. Då fick vi en liten skuggad sobel hane till sommaren 2014.
Så nja… du behöver inte höra av dig riktigt ännu, men du kan kanske börja kolla och prata med uppfödare i kanske Augusti nu i år.
Lycka till och välkommen till Sheltie iFokus!
Djurälskaren 
#9 Okej okej, då vet jag lite hur läget ser ut. Tack för hjälpen!
#9 förresten, jag har själv varit inne på Shellrick's så jag kan ju passa på att fråga, är du nöjd med kenneln? Skulle du rekommendera den vidare? Jag vet att den har fått massor med priser, men jag vågar inte anförtro mig helt på dem.
# Jag och min sambo studerar och har skaffat våra 2 hundar medan vi studerar. Med vår sheltie så var det inga problem alls. Min sambo studerade då på distans så hon var hemma tills han kunde vara själv och det var aldrig några problem med ensamhetsträning med honom. Nu har vi även skaffat en terv valp som vi fick hem precis i början på terminen. Det var väldigt osäkert om det skulle gå, men jag hade inte så mkt obligatoriskt och sambon var inte i skolan varje dag så det gick bra. Tanken var ju dock att vi bara skulle behöva anpassa oss första månaderna/halvåret men så blev det inte riktigt. Han fick för sig att han inte alls kan vara ensam så trots att han är närmare 7 månader nu så måste vi fortfarande anpassa scheman och försöka vara hemma. Så absolut går det om man inte måste vara i skolan varje dag eller har någon som kan vakta om man är mkt i skolan men man får också räkna med att det kan ta väldigt lång tid innan man kan lämna valpen ensam om man får bakslag.
#12 Okej okej, tack för att du tog dig tiden att förklara er situation. Vi har redan planerat att vi ska synka så vi får hem valpen under sommaren då vi båda är långlediga och kan vara hemma med den lille under längre tid. Sen ska sambon studera på distans, så han kommer nog kunna vara hemma näst hela tiden.. Så det kommer säkert gå superbra :)
Ursäkta för OT förresten, jag ska inte ockupera denna tråd mer nu :)
#13 Det låter som om det inte kommer bli några problem alls då! Ni verkar ha tänkt på det mesta till skillnad från oss som i stort sett räknade med att han skulle kunna vara själv inom ett halvår, men tji fick vi så nu är det trixande och fixande som gäller denna termin ;)
Jag har satt upp mig hos 2 kennlar för en höstvalp Hos kennel nr 1 hoppas jag på en bi-blue hane i första hand eller en svartvit hane. Hos kennel nr 2 hoppas jag på en svartskuggad sobel hane
#15 Spännande! 🙂
Spännande! Blir ju fullt upp med 3 😃
Är det just linjerna/kennlarna du vill ha hund efter? Tänkte med tanke på att du är intresserad av både biblue, sv/v och sobel.
#17 Det är i alt 1 linjerna jag vill .det blir släkt med min Levis och alt 2 där är jag så himla förtjust i den tiken och gillar den kenneln hon kommer ifrån. Jag tror inte att det kommer bli så jobbigt med 3 nåja valptiden är ju lite jobbig förstås men min Peppsi är mer eller mindre pensionär fyller 11 till sommaren
Dags för en uppdatering! Hur går det med era valpplaner? 🙂
Vi får hem vår första valp om en och en halv vecka! En sobel hane. Helt otroligt spännande :)
Skojjigt! Inget är som väntans tider 😛
#20 Så spännande! 🙂 Vilken kennel kommer han från?
#22 Han kommer från Shiny Red :)
Vi väntar valp, eller vad man ska säga 😉 Vi hämtar hem honom i juni och dagarna är nu oändligt långa! Känns som en evighet tills han kommer hem till oss…🤪
Spännande! Vad är det för en liten filur ni ska hämta hem om man får fråga?
#25 Ja det ska bli väldigt spännande! Det är en liten goldenkille 😃
Så egentligen hörde väl inte mitt inlägg hemma här riktigt, men Pussel ska bli storebror iallafall 😎
#27 Grattis! Naturligtvis hör inlägget hemma här. Pussel ska ju bli storebror! 🙂
Så roligt! Så klart det hör hemma här eftersom det är en valpväntartråd och Pussel ska få en "lillebror". Får man fråga hur valet föll på golden?
Hoppas på lite söta valpbilder och bilder fulla av syskonkärlek framöver 😉
#29 Haha ja 😉 Jag har varit inne på en till Sheltie ganska länge men har ändå känt att jag vill ha en hund med lite mer motor och ork. Jag ville även ha en hund som är orädd, framåt, social och med ganska mycket will to please. Har diskuterat olika raser med ett par kompisar ett tag och dom kom med förslaget på att golden kanske skulle passa, åkte och hälsade på en kennel i höstas och allt kändes så himla rätt, tror det kommer bli super! Jag hoppas verkligen Pussel kommer tycka att det blir lika spännande och roligt som jag! 😃
Kan tillägga att det är en jaktgolden :)
Daisy ska få en liten sheltie kompis till sommaren som vi längtar efter!:)
Hälsningar
Fredrika
#32 Så roligt! 🙂
Så skojj! Tik, hane? Färg? 😃
Vi skulle vilja ha en trefärgad hanvalp som är leveransklar i månadsskiftet maj/juni, har haft kontakt med några uppfödare men har inte hittat någon (valparna redan tingade eller så har det bara varit tikar kvar eller inte passat i tiden för oss att hämta eller "fel" färg).
Så om ni har tips, får ni gärna dela med er! (om det är okej att göra så här på forumet? Annars får admin ta bort inlägget.)
Vi bor i Östergötland så det bör vara en uppfödare i sydsverige, helst inom 20 mils radie (Östergötland, norra Småland, södra Södermanland inkl Stockholmsomsområdet, Örebrotrakten).
Tack på förhand!
#34 En hane blir det denna gången, en sobel:D Daisy ska kastreras senare så det inte sker någon olycka! Han är så söt!
Hälsningar
Fredrika
Kul! Blir det från samma kennel?
Har lämnat intresse för en parning som ska göras i höst :) Hoppas på tik, men eftersom många vill ha tik så får jag se om de ens blir någon sheltie. Men hade varit roligt med en medium hund i agility ;)
#38 Spännande! 🙂
#37 japp, det är en helbror dessutom till daisy som jag ska ha, känns roligt:)
Hälsningar
Fredrika
Vad roligt!
Jaha, nu var det ett bra tag sedan jag var här 🙂har hänt mycket här så hinner knappt med att kolla upp allt 🤪 Här väntar vi valpar för första gången, är så spännande. Det är Phoebe min trefärgade tik som ska ha en liten kull valpar och de beräknas att komma omkring 1 juni, så har fullt upp nu med att inhandla allt och valpningslådan är snart klar så vi får ställa den på plats. I fredags var vi och gjorde ett ultraljud och då kunde vet se tre små valpisar så minst tre blir det, kan ju gömma sig någon så vi kan inte vara helt säkra på att det blir tre. Har nu även lagt in om tjänstledigt utan lön 👍så jag kan vara hemma med Phoebe och valparna hela sommaren så det ska bli så kul och även superjobbigt skulle jag tro 😃 ser fram emot detta i vilket fall som🙂 Funderar på ett kennelnamn oxå nu med jisses vad svårt det är att komma på något bra namn. Just nu går jag även uppfödarutbildning och det är riktigt kul, där lär jag mig mycket av kursledaren och alla deltagare som är både nya och erfarna uppfödare.
//Jonnix
#42 Så roligt för er att få valpar! :) Jag hade ju en kull med två valpar förra sommaren, och det var bland det roligaste jag gjort. Särskilt då allt flöt på bra och valparna växte som de skulle.
Hur gammal är Phoebe nu? Vem är pappa till kullen? Planerar ni att behålla någon valp?
Roligt att höra lite uppdatering! Måste verkligen vara superspännande att vänta på sin alldeles egna valpkull!? Vad är det för pappa till kullen? Planerar ni att behålla någon valp?
#43 #44 Hanen kallas för Musse men heter Tiakaro's For Your Eyes och bor i Uppsala. En mycket trevlig kille som lämnat "fina" valpar efter sig . Jag var orolig för parningen eftersom jag aldrig varit med om det förut men det var absolut inga problem det gick så lugnt till och de fattade tycke för varandra direkt. Jag var väldigt orolig innan för men vet ju inte hur de ska reagera framför allt vid en hängning, men vi var ju med hela tiden och hundarna var så lugna. Phoebe fyller tre år i juli. Har inte tänkt behålla någon här hemma utan min ena dotter ska ha en, om det blir någon tik, på foder. Jag vill vänta något år till innan jag utökar min flock tror jag, men man vet aldrig kanske jag behåller någon iallafall 😜
//Jonnix
Kul att höra att allt gick bra! Fin är han också 😃
Vi hoppas på att vi får en liten sheltievalp i September😃 Vi står i kö hos en uppfödare just nu och tiken ska paras eller kanske till och med har parats, vi har inte fått svar än. Varken jag eller min mamma har väntat på hund i våra liv så detta är väldigt spännande. Blir en svartvit hane som får bli vår nya familjemedlem och min första egna hund 🙂
Om det inte blir något från denna kullen och uppfödaren blir det möjligen en sheltie eller en lapphund.
Spännande! Roligt att ni väntar på sv/v också 😃
Får man fråga hos vilken uppfödare ni står i kö?
Så roligt för er att vänta på den allra första egna hunden! 🙂
Vi hämtar våran lilla nykomling om bara en vecka nu, det är så spännande! Det blir en till tik, en trefärgad.😃
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
Spännande!
Kul 🙂 Och så roligt för hundarna busa med varandra!
#48 Hos Humlebyns :3