Bra uppfödare?
Hej, vi funderar på en liten Sheltie men har lite svårt att hitta några bra uppfödare. Vi vill gärna ha någon som verkligen brinner för hundarna och tar väl hand om dem. Har någon tips på bra uppfödare som har fina och lättlärda hundar? Tillexempel om ni själv har en liten Sheltie hemma som är väldigt snäll och trevlig skulle vi uppskatta om ni kunde säga vilken uppfödare ni köpt från. Tacksam för svar❤️🐶
Varmt välkommen till forumet och vad roligt att höra att ni funderar på att skaffa en sheltie!
Alla här inne skulle nog utan omsvep säga att de har fina och lättlärda hundar, och även att de är trevliga och snälla 😉
Vi har haft ett flertal trådar där just bra uppfödare efterfrågas. Vad som är en bra uppfödare beror nog lite på vad för krav man som potentiell köpare ställer på sin framtida hund. En uppfödare som en person tycker är bra är det någon annan som inte alls gillar t.ex. Man måste gå till sig själv som köpare och komma fram till vad man söker efter i sin uppfödare och därefter börja leta efter "rätt". T.ex. hur vill man att hundarna ska vara, hur ska uppfödaren vara, vilka hälsotester vill man att föräldrarna ska ha genomgått och eventuellt i flera generationer bakåt, eventuella tävlingsmeriter hos föräldrarna och eventuellt bakåt i leden, eventuella krav på avstånd till uppfödaren, någon speciell färg man söker på sin hund (hitta uppfödare som uppfyller alla krav PLUS föder upp den färg man är ute efter) mm.
Jag har två supertrevliga killar. Glada, framåt, orädda, icke ljudkänsliga, glada i människor och andra djur samt riktigt roliga att jobba med 😃 Min ena är en svensk hund och kommer från kennel Lejonluf's, ligger i södermanland, och min andra kommer från kennel Excellens Vivarium i Polen.
Mina kmr från cuatro patas, trevliga och jättesnälla:)
Hälsningar
Fredrika