Ny hund?
Vi har en sheltie på 10 månader och börjar smått fundera på att utöka vår lilla flock med en till hund. Vi är båda uppvuxna med flera hundar och vår älskade sheltie skulle bara må bra av att ha en vän hemma. Nu över till min fråga - vid vilken tidpunkt anser ni att det är bäst att köpa en till hund? Jag har hört både att man bör ta in en ny hund då den första hunden är så ung som möjligt och att man bör vänta tills hunden är minst 2 år gammal. Vår sheltie är en hane och nästa hund kommer även han vara en pojke. Tacksam för alla tips och råd :)
Personligen skulle jag inte vilja ha två hormonella unghundar hemma.
Jag funderar själv på nästa hund men det blir inte aktuellt på minst 1år då min nuvarande nyligen fyllt 2år.
Vill ha honom "färdig" innan nästa kommer in helt enkelt.
Har förvisso en dagishund nån dag i veckan på 7mån, det är väldigt stor skillnad mognadsmässigt och min hund tycks trivas med att agera storebror åt en fjantig lillasyster men ja, själv vill jag vänta åtminstone ett år till :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Det låter klokt. Det gäller att man inte blir för sugen själv utan har tålamodet att vänta tills tiden är den rätta… :) Det är ju först då man får de bästa förutsättningarna för ett långt och lyckligt liv ihop. Tack för ditt svar :)
Håller med om att 2 års åldersskillnad är en lämpligt. Vid 2 år är hunden tillräckligt mogen, men ändå ung och tycker om att leka med den nya valpen.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Rent generellt håller jag med tidigare inlägg. Jag själv vill gärna att den äldsta (eller den hund man redan har) är ganska så "färdig" innan jag utökar flocken och kan där hålla med om att 2 års åldern är ett bra riktmärke. Sen finns det ju klart individer som mognar både tidigare och senare. Då när man sen skaffar valp kan man lägga mer fokus på valpen när den väl kommer samtidigt som den äldre då också kan vara ett gott föredöme för den yngre. Yngre hundar plockar upp mycket av de äldre hundarna, både på gott och ont 😃
När jag skaffade min första sheltie så hade jag redan en dvärg pudel. Han var dryga 12 år gammal när han blev "storebror". Familjen hade haft en Newfoundland fram tills att han var ca 1 år och därefter levde han som ensamhund. Det fungerade super när valpen väl kom hem. Han lekte och hade roligt av valpen samtidigt som han kunde säga ifrån och vilja vara ifred och han var en underbar hjälp vid uppfostringen av valpen!! Den valpen är nu vuxen och är själv nu "storebror" till en ytterligare sheltie!
Förstår att ni fått mersmak och går i funderingarna på att skaffa ytterligare en sheltie 😉
Tack för era svar! Minst 2 år får bli vårt riktmärke, men självklart handlar det om att se till vår hunds mognad. Alla är ju olika :) vår sheltie är mycket reserverad mot främlingar, ingen får närma sig för då blir han rädd och buffrar, så mitt mål är att försöka träna bort det innan nästa hund. #4 Vad roligt att det fungerade så bra för er! Visst blir man sugen på en till, speciellt eftersom min hund är så okomplicerad med andra hundar och verkligen älskar att leka och mysa med dem. Jag hoppas att vårt köp av en ny hund går lika smidigt! Tack för din kommentar :)
#5 Jag känner igen det där att man blir sugen på ytterligare en sheltie om man redan har en. 🙂 Och om tidpunkten är den rätta och man har tillräckligt med tid brukar det bli bra.
Sajtvärd på Sheltie IFokus
#6 Ohja, som vi längtar! Vår sheltie älskar att springa och bli jagad, men ingen av hans hundvänner är särskilt intresserade… Hade varit kul med en hund som hänger på honom och hans lekar :) Men han behöver växa upp lite och få (mycket) mer träning för att han ska förstå att människor inte är så farliga… Vill ju inte att det beteendet går över till hund nummer 2.
Vart bort ni? En idé är ju att försöka få ihop en lekträff eller så med andra hundar i hans ålder som är sugna på att leka 😉
#8 Ja, absolut! Jag har försökt söka på sheltieträffar och liknande men inte hittat något. Vi bor i Hägersten (Stockholm), om någon läser det här och vet att det finns sheltieträffar i närheten så får ni jättegärna informera mig! :)
Nu har jag visserligen inte sheltie men jag tror att min lilla collietik skulle gilla att leka med en sheltie. Hon är uppväxt med sheltiesar men har sedan flytten till mig inte fått träffa några. Jag bor utanför Södertälje så inte alls långt.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Bor ca 1 timme från Stockholm så det är ju inte "runt hörnet" men inte allt för långt borta heller 😉 Vet tyvärr inte om några sheltie träffar, eller andra hund träffar, i Stockholm men tror att det finns en fb grupp om det 😃
#10 Vi hörs via meddelanden :) #11 Såg precis din tråd om Jayson - herregud vad söt! Jag är väldigt svag för sv/v shelties…
Tackar. Ja, han är verkligen en liten karamell. Inte bara fin/vacker/söt utan en ordentligt humoristisk personlighet också 😃
#13 Vad härligt! Sheltien är verkligen egen, alla jag har träffat har varit speciella och underbara på sitt egna vis :)