oliviaa_ frågor om Sheltie
medde Medarbetare samlar ihop oliviaa_s frågor om sheltie till en tråd.
Här hittar du söktråden. http://sheltie.ifokus.se/Forum/Search.aspx
**kostar en sheltie?
**hur mycket kostar en shetland sheepdog på en kennel på ett ungefär??
**sheltie kvistiga?
**alla hundar lång håriga hundar blir kvistiga,smutsiga och snöiga som fastnar på pälsen är det ett ett stort problem när man har en sheltie?
**tandborstning
**Borstar ni era hundars tänder??
**är en shelties hår krävande eller?:/
**jag har hört att ta hand om en shelties päls är rena barn leken och vissa säger att det kräver mycket tid mycket mer på vintern är det sant ??
**Hur avlång är en….
**hur avlång är en sheltie vissa säger det men jag vet inte:/
Hur är en sheltie?
Jag har läst hur mycket som helst om sheltie men jag gillar mer att få höra av sånna som har en så hur är en sheltie ?
Jag har samlat ihop alla frågor som oliviaa_ har om Sheltie till en tråd. Hoppas ni orkar svara en gång till
//medde
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

taaack:D
Kostar en sheltie?
svar: Det beror på vilka förälrar och vilken kennel. Men priset ligger runt 9.000kr - 10.000kr
Shelties kvistiga?
Svar: En och annan kvist kan det ju fastna i pälsen lite då och då. Men snö och lera är inga problem. Det fastnar inte så mycket i deras pälsar.
Tandborstning?
Svar: Jag borstar inte tänderna på min sheltie Ronja. Hon får mycket ben att tugga på, och 1 gång i månaden skrapar vi bort tandsten.
Är sheltiens hår krävande?
Svar: Nej. Inte om man tänker på hur mycket päls en sheltie igentligen har. Vid fällning kan det dock krävas lite från ägaren, och själv tycker jag att man ska borsta dagligen under en fällning. Men 1gång i veckan kan man göra en lätt genomborstning för övrigt. Det tar väll ca. 2 minuter för mig.
Hur avlång är en sheltie?
Svar: En sheltie är lite längre än den är hög. Det bidrar till det sunda utrycket som en sheltie har.
Hur är en sheltie?
Svar: En sheltie är en underbar kamrat. Ej dominant, och det är igentligen inte så stor skillnad mellan hane och tik. (förutom att tikar löper, och ev. hanarna ser lite pampigare ut med sina stora pälsmanar och markerar revir) Alla shelties enligt mig ger tröst och kamratskap. De är lättlärda, lyhörda och ibland verkar det som om den har koll på var varje medlem i flocken är. De går väl ihop med andra djur, men kan vara reserverade om de inte fått tillräcktligt med social träning som valpar. Mitt råd till dig är att gå in på svenska shetland sheepdogklubben och läsa mer. www.sssk.org .
Mvh Emelie 

Bra svar Ronja :D
Mvh Ellenfyrkant
Kostar en sheltie?
svar: Det är olika, men som Ronja06 skrev brukar priset ligga runt 9000-11000kr
Shelties kvistiga?
Svar: Om du själv inte bortstat din sheltie på länge är det ju lättare att det fastnar kvistar osv. Men om man borstar hunden ca: 1gång i veckan brukar det inte vara några större problem. :)
Tandborstning?
Svar: Jag bortstar tänderna på min sheltie Ronja, ca: varannan dag försöker jag göra det, gärna varje dag.
Är sheltiens hår krävande?
Svar: Nej, en sheltie är mycket mindre hårkrävande än vad man tror. Om man borstar dem vid de fina håret bakom öronen varje dag och sedan hela pälsen en gång i veckan, den tiden kan man gått lägga ner på pälsvården!
Hur avlång är en sheltie?
Svar: En sheltie är lite längre än den är hög. Det bidrar till det sunda utrycket som en sheltie har.
Hur är en sheltie?
Svar: En sheltie är en liten hund som alltid ställer upp på nya aktivikteter! Den älskar att lära sig nya saker och är även bra hund som gilalr att sammarbeta. SÅ en sheltie brukar gå långt inom agility-sporten. :) Det är även en väldigt trevlig ras som lätt anpassar sig till just ditt liv. Den är te.x inte som en border collie som verkligen behöver valla, annars mår den inte bra. Utan en sheltie anpassar sig just efter dig och älskar det! SJälvklart betyder inte det att en sheltie är "mindre värd" än andra hundar och att den behöver mindre promenader.
Jag stormtrivs med min shelite!