Vilka kommentarer får ni?
Det händer ibland att jag får kommentarer då jag har med mina sheltiesar på promenad eller på stan. Oftast är det positiva saker, eller så frågar man vilken ras det är.
Vilka kommentarer brukar ni få? Positiva? Negativa? Konstiga? Vet man vilken ras det är?
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Jag tycker det är så roligt att jag ofta får kommentarer av pojkar i 10-årsåldern. De frågar sällan om de får klappa, utan i stället ropar de "Gullig hund" på lite avstånd.
Jag kan tro att det är en lite större "grej" att komma med flera stycken. :-)
Folk brukar tycka att de är lustiga när de säger "har du en hel kennel eller?". Och när jag då svara att "ja det stämmer", så ser de lite snopna ut:).
Jag har fått väldigt många olika kommentarer genom åren. Oftast är det ju att de är söta och frågan om vad det är för ras. Trots att det är en av de vanligaste raserna är det ändå inte många som känner till det riktiga namnet på rasen.
Jag har fått höra att de är för små (det var mestadels för 20 år sen) för att vara korrekta, för det fanns tydligen nån som sa till sina valpköpare att de sålde "mellancollies"i dessa delar av Sverige. Så då ansågs mina som var korrekta i storlek, vara för små:).
En av de vanligaste kommentarerna nu är att man tror att det är valpar, speciellt när tikarna är avfällda. Den kommentaren kom senast från hundfolk på hundkurs. Och det är ju lite kul att få höra att ens hund både ser ut och beter sig som en ung hund fastän den är snart 9 år:).
Jag blir alltid lite full i skratt när någon vill göra sig lustig, fast det bara blir så fel. T.ex den gången en man ropade efter mig och min blue merle "den gatukorsningen kan du inte ha betalat många kronor för". Det blev extra roligt med tanke på att min hund var välmeriterad i utställningsringen, så det var inte speciellt svårt att se att hon faktiskt var en Sheltie. Hon fick också kommentaren många gånger om att hon var blekt i klorin. Eller att hon var jättegammal, pga sin färg.
När vi bodde på Rhodos så var det många som trodde att jag hade en hel kull med pomeranianblandningar, då de tre jag hade var så typlika och rasen Sheltie inte fanns registrerad i Grekland.
Jag blir alltid glad när människor stannar och frågar och pratar, och tar inte illa upp när de kommer med lite småspyda lustigheter, för då har jag chansen att svara hur det egentligen ligger till och förhoppningsvis har de lärt sig någonting om rasen när de går därifrån. Sen kan jag tycka att det är synd att de måste häva ur sig något mindre positivt, istället för att bara fråga hur det ligger till. Men tyvärr är många människor så och jag brukar fnissa rejält inombords för jag tycker bara att de gör bort sig när de gör så. Och svarar man då sakligt så faller oftast det fåniga skämtet platt.😂
Jag har bara fått positiva kommentarer, folk jag möter brukar titta på hundarna och mumla för sig själva eller också säger de något i stil med "Vilka söta hundar". Sen har några stycken frågat om det är dvärgcollie/sheltie.😊
Medarbetare på Sheltie Ifokus.
En del tittar på min valp, böjer sig ned och jamar åt den haha. Annars brukar folk titta på den och kommentera över hur söt den är. Eller säger "ååhh, hon är ju inte gammal, vilken söt bebis!".
Bara positiva kommenterar, folk stannar och säger att hon är så himla fin och är färgen är så fin! (blue merle)
Och nästan alla säger också; "Men, är inte det där en såndär Minicollie?"
😃
Egentligen bara positiva kommentarer som t.ex.:
- Vilka fina hundar!
- Är det far/son, mor/dotter?
- Så trevliga och goa dem är.
- Guuuud, jag bara måste få hälsa på dina fina hundar!
- Är det okej om jag tar med dem hem? De är så fina och trevliga.
- Vilka fina BC du har! (s/v av vallhundtyp KAN ju bara vara bc och ingen annan ras!?)
- En sån här vill jaga också ha! Vad är det för ras?
*få vet vad sheltie/shetland sheepdog är för ras och när man säger att den förr gärna kallades dvärg collie fast det INTE är en collie så vet alla plötsligt vad det är för ras*
Bästa var ändå här över midsommar när vi var på husvagns semester och träffade en barndomskompis lillasyrra som är hundrädd, efter att ha blivit attackerad som barn, blev helt såld på Jayson och satt och mös med honom och ville kidnappa med honom hem 😃
''Guuuud så sööööt''
''Gud vad fiiin'' ''Vilken fiin hund..''
''Vilka fina ögon..'' osv.
''Otroligt fin teckning''
_Aldrig hört något negativt iallafall så det är ju kul, men det är ju en charmerande ras så det är ju helt förståeligt. :)
_
Sällan någon som gissat rätt angående ras, (vissa gånger hört minicollie som närmast) vi bor till exempel nära en familj som har 2st shelties (dock andra färger samt mycket mindre) och de kunde inte se att Ozzy var en Sheltie. :P
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Det händer att små barn ropar efter oss "vad söt du är". Jag tror de menar Tarzan och inte mig ;)
#9 😃
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Oftast så brukar det vara så att folk går förbi och sedan ropar/säger "vilken gullig hund!" eller "söt hund!". Sedan brukar det också va en hel del som har haft collie som tror att Lucky är en collie och säger att "han kan inte vara gammal" eller "precis så såg vår collie ut". De flesta brukar bli lite snopna när jag säger att det är en sheltie.
Två gånger har det dock hänt att jag börjat prata med personer som funderar på att köpa hund och då frågar vad Lucky är för ras och sedan blir det att jag berättar ALLT om shelties. En gång stod jag och pratade i 1-1½ h….
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
Med tanke på att jag har blivit välsignad med en mini till sheltie så tror oftast folk att hon är valp och undrar alltid hur gammal hon är och blir alltid lika förvånade haha! Jag får alltid höra "ååh va söt hon är" "åh får vi klappa" "hon får hoppa hur mycket hon vill, hon är ju så glad och snäll"
Många gånger får jag positiva kommentarer ang hennes kärlek för människor för många har tydligen samma syn över denna härliga ras - att dom bara skäller och är rädda för allt vilket inte stämmer!
- Vad söta!! - Vilken härlig färg!! ( om blue merle) - Vad är det för en ras? Fick även en fråga från en mamma som har en hundrädd dotter. - Skulle inte du och dina hundar kunna hjälpa mig och min dotter, de är ju så lugna och trevliga. Hon skulle behöva träffa hundar som dem.
//Jonnix
positiva oftast:) mest om vilka raser dem är , vrf den ena har kort päls (valp men större än den andra) osv:)
Hälsningar
Fredrika