Hundras?
Hej, jag har tänkt att skaffa en liten hundvalp till våren nästa år men det här med hundras är ju riktigt svårt ;) Jag har spanat på Shetland sheepdog och tycker det verkar som en härlig ras, men jag vet inte om den passar mig. Jag bor i en lägenhet och har en park och skog utanför huset. Jag vill helst inte ha en hund som är skällig men har hört att alla sheltisar inte är det, mina barn barn kommer också spendera mycket tid med hunden så det är väldigt viktigt att den gillar barn! Jag har mycket tid eftersom att jag precis gått i pansion så tänkte att en hund skulle vara trevligt sällskap :). Ett av mina barn barn skulle vilja hoppa (eventuellt träna agility) med hunden så skulle vara ett stort plus om den tyckte det var kul. Tror ni att Sheltien skulle passa mig efter att ha hört lite om mig eller har ni någon annan hundras i tanken? Skriv gärna lite fördelar och nackdelar om rasen, ni som kan så mycket om den :D.
Vad roligt att du kikat på, och är intresserav av, sheltie!
Och visst tror jag att det är en ras som skulle kunna passa dig 😉 Alla hundar är ju egna individer och precis som du skriver så finns det dem som skäller mer och dem som skäller mindre, sen kan man självklart även träna hunden vad gäller skall också. Rent generellt går en sheltie ihop med både människor och andra djur så att du har barnbarn som kommer spendera en del tid med din framtida hund ser jag inte heller som ett problem. Huruvida hunden kommer gilla agility finns ju ingen garanti för men de flesta hundar gillar farten och fläkten som agilityn erbjuder!
Visst kan en sheltie passa dej!
Sheltien är en aktiv hund, som oftast gillar hundsporter. Agility och rallylydnad passar bra, men även bruksgrenar. Den kräver inte lika mycket aktivitet som en del bruksraser.
Sheltien är lättlärd och gillar sin familj, den blir en riktig vän. Ibland är den lite avvaktande mot människor den inte känner.
Några av mina sheltiesar undviker riktigt små barn (i 2 - 4-års åldern). Det kan lätt bli lite för hårda lekar. Men om barnet är lite äldre och förstår hur det ska hantera en hund går det bra.
Lycka till med valet av hundras!
Sajtvärd på Sheltie IFokus
sheltie är bra, har haft spets innan, mycket, mycket skälligare än sheltien:)
Hälsningar
Fredrika
Tack för alla svar! Jag blir mer och mer förälskad i sheltien, men hur är det med pälsvården? Behöver man borsta varje dag? Fäller de mycket?
Mina fäller inte mycket (har en som fäller mer) och det räcker att man borstar en gång i veckan:)
Hälsningar
Fredrika
Artiklen som _Wilma hänvisar till är bra!
Som de andra skrivit så fäller inte en sheltie mycket i regel. Tikar fäller i samband med löp (vissa fäller mer än andra) och hanar kan småfälla lite men ingen av mina har fällt speciellt mycket mer. Min yngsta fällde en del då han satte vuxenpälsen och sen blev det skifte vintertid/sommartid så då fällde han ur underullen (vilket blev en hel del) men nu fäller han som min andra hanhund. Min äldsta har nästan aldrig fällt (knappt ens vid byte vintertid/sommartid) men fick en fällperiod här förra sommaren när han skulle fylla 5 år och föll då ur nästan helt.
Jag borstar mina ca 1 gång per vecka, ibland mer sällan och ibland oftare. Beror lite på aktiviteter och väder. Håret bakom öronen kan behövas kollas igenom lite oftare än övriga pälsen. Blötväder och mer hålligång kan till exempel generera mer tovor ex. i kragen iom halsband osv. Men det där lär man sig snabbt att känna/se.