Vargsobel sheltie inte önskvärd
Läste just lite grand om shetland sheepdogs rasstandard.
Där stod att Vargsobel sheltie ej är en önskvärd färg. Varför det, undrar jag. Har sett en sheltie som var precis som en vanlig guldsobel och vit, fast grå och vit. Den var jättefin att titta på. Det var en jämn grå färg och vita tecken. Till skillnad från de sheltisar som är fulla av spridda svarta och blåa fläckar över hela kroppen . Blue merle brukar ha fullt med såna oregelbundna tecken. Varför får dom inte vara vargsobel? Det är väl gråsobel och vit som menas.
Undrar också lite om sheltiens ben. Alltså framställ och bakställ. Våran Lilleman hade väldigt smala ben, först var dom som kvistben, när han blev äldre blev dom pinnben, lite grövre alltså. Så jag undrar: hur smala/grova ska en vuxen shelties ben vara? Min man såg en sheltie här på forumet och sa att den hade mycket grövre ben än Lilleman. Det står i beskrivningen att frambenen ska vara starka, men inte grova. Vad innebär detta? Öppet för tolkningar: inte grova, men hur smala? Normalgrova?
vargsobel är väl inte en färg:)?
Hälsningar
Fredrika

Låter mer som att det är en bi blue du sett? :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag hade faktiskt inte hört "vargsobel", men läser nu i rasstandarden och det står precis så. Vet inte riktigt vilken nyans som avses med det uttrycket. Men har du sett en grå och vit är det nog en bi blue, dvs en blue merle utan tantecken. Ben: hur ska man säga, de ska vara normalgrova eller proportionerliga, men tänk på att en shelties hundkropp är mycket mindre under all päls. Jag har dock själv en sheltie med för tunna ben och blir "imponerad" när jag ser grövre, så kanske är jag lite färgad av att jag önskar att min hund hade grövre ben. Men jag tänker så här (utan att vara utställningsexpert osv). De ska inte vara smala i förhållande till vad man ser. Tycker jag. Skulle tippa att det är sällsynt med för grova ben.