Törnlundas Blueberry Hill
Grattis!
Supersöt tjejj 🙂
Grattis! Verkligen jättesöt! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Grattis! åh.. längtar efter min egna sheltie, nästa år.. :(
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Tack hörrni! :) Det blev valp lite tidigare än vad jag planerat, förra helgen fick jag veta att den andra köparen lämnade återbud, jag hade sån tur! Det ska bli så spännande och kul! :) Var tre år sen sist jag hade valp. Och det är bara tre veckor kvar, får se hur vovven hemma tar det. ;)
Jättefin, vad kul!
Grattis! Hon är så söt!
#5 & #6 Hon är superfin, hihi! :) Tack så jättemycket! :D
Åh vad roligt! :) superfin tös ❤️
www.josefinejjms.weebly.com - En blogg om våra hundäventyr
Jätte fin liten tjej! Stort lycka till!
#9 & #10 Ja, jättekul! :D Hon är verkligen superfin! ❤️
Tack så mycket! :D
vilken kennel kommer hon ifrån? supersöt valp verkligen söt😃
#12 Törnlundas kennel. Visst är hon, hihi! :D
Nämen en sån sötnos!! Grattis!
#14 Tack! :D
Grattis! Vilken sötis! :D
Mvh Sabine
#16 Tack! :D Ja, jag är verkligen kär! 😍
Supersöt tjej! 😍
#18 Hihi! :D Kan inte annat än att hålla med! 😍
Hon ser helt underbar ut!
#20 Hihi! :D Nu är det bara 2 veckor kvar! 😍
Men åh, vilken söt..😍
~mikkan
Grattis, man blir ju lite avis. Super söt är hon, har du något namn till henne än? 
//Jonnix
#22 Hihi jaa! :D
#23 Hihi! :) Jag tror att det blir Zaga faktiskt, mina närstående är dock inte så förtjusta i det namnet, men det är ju trots allt jag som ska bestämma! :) Annars har jag tänkt på bla; Haylie, Thea, Inez, Hope.
❤️
Gud va roligt, vilken lycka att få hem valp!
Jag gillar ju uddanamn som inte så många har och Zaga heter ju väldigt många hundar.
Jag gillar starkt Hope! De skulle hon verkligen passa i!
#26 Ja, verkligen! :D Ja, får se vad det blir, har fortfarande inte bestämt mig helt, haha. ;p
Att välja namn är inte lätt. Hade själv en lista med några namn som jag gillade och kunde tänka på min framtida hund. När jag väl fick hem min valp så visade det sig att inget av namnen passade honom 😉 Så han fick ett helt annat namn istället….
Gillar du namnet Zaga så döp till hund till det! Personligen väljer jag själv att ha lite mer udda namn på min hund. Men det är ju upp till dig som ägare vad DIN hund ska heta. Det är du som ska leva med hunden, och namnet, i måånga år framöver!
#28 Haha, ja så kan det ju vara. ;)
Ja! :) Personligen vet jag nästan inga hundar som heter Zaga och det är iallafall ingen här där vi bor som heter det vad jag kan komma på och det är ju bra. ;)
Vilken lite sötnos. Förstår att du längtar men snart nog är ni där
#30 Helt bedårande! :) Förstår att du längtar!
#31 Hihi, ja nu är det inte långt kvar! :) #32 Håller med! :) Ja, hihi!
Så otroligt liten söt fluff hon är 😉
Förstår att du vill ha hem henne, men snart så kommer du att få hämta hem henne!
Saga och Inez tycker jag var fina namn :-)
Och hon är underbar, ser fram emot fler bilder sen!
#34 Hihi! :) Ja, nu är det exakt en vecka kvar! 😍
#35, #36 Håller med, hihi! :) Ja, det blir nog många bilder! :D
Naw så underbar hon är! Lycka till där hemma. Jag får väl vänta på min i ett par år till.
#38 Hihi :) Tack så mycket! :) Det är värt att vänta, även om det är jobbigt och känns som en evighet! ;o
Men förresten, är det bara jag som tycker att det ena örat ser lite kortare ut?
hmm.. kortare är det nog inte ;) ser inget, men kan ju vara vinklarna, valpen kanske har huvudet lite på sne, eller så hänger det ena örat mer än vad det andra. ena kanske är lättare, eller det andra som är tyngre.
#40 Ja, så kan det ju vara. :)
Så fin!!
#42 Hon blir finare och finare!🙂 Spännande, nu närmar det sig! :)
Lycka till idag! Vad mysigt att ha valp. Filma mycket, det tycker jag är roligast att titta på från småttetiden :)
Dax för hämtning av henne idag antar jag 😉
Hoppas allt går bra för er!!
Den i mitten var ju också jättesöt!
Välkommen hem till Zaga önskar jag och pojkarna!
Den i mitten ser riktigt gosig ut - lär bli en riktig bamsing ^^, medan Zaga och den trf ser ut att hamna mer inom standard.
TS: grattis till valpen! Hur fungerar det med din andra hund?
#48 De ser fina ut alla tre! :)
Måste kännas spännande nu med en valp igen. Hoppas ni får många fina år tillsammans. 🙂
#48 Haha åh den i mitten blev jag också förtjust i, underbart söt! Det var de alla tre :-)
Hihi ja, gossen är en riktig nallebjörn! :D Min andra hund är lite intresserad, men inte mer än så, han är lite rädd också tror jag. ;) han morrade på henne imorse när hon luktade på honom. ;p Det är så spännande med valp igen! :) Inatt har det gått jättebra, sovit och inte varit orolig alls. Inte gjort något inne. :)
Super söt lite tjej TS! Stort grattis! Förstår att du är glad!
Kul att det går så bra! :)
Så söt! :)
Mvh Sabine
Roligt att höra att det går så bra med henne!
#56 Åh vad söt hon är!! Nu blir jag lite valpsugen :)
Så söt :) bra att det går bra :) teckningen var fin :)
Ja, det är verkligen skönt att det går så bra! :) Och ja, hon är verkligen unik med sin teckning! :D Såhär pigg var hon klockan halv fem imorse. ;) bara att gå ut och sen in och lägga sig igen, det är så skönt för hon somnar också om. :) Idag ska vi till en djuraffär och kika lite, få lite träning.
Vilken underbar teckning hon har! Jättesöt!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#62 Man blir riktigt "valpsjuk"! 😃
Åh vilken sötnos! #66 ja så tyckte vi med! Uppfödaren hade skickat massa bilder på Damien och när vi åkte och hälsade på vid 6 veckor så blev vi helt paffa, han var ju pytteliten!
Så söt! 🙂
Har du hunnit mäta henne? :)
#67 Hihi :) Ja, haha, det är en väldig skillnad! ;D
#68 Nej, inte än. Tänkte jag skulle göra det imorgon, då är hon 9 veckor. :)
Idag är Zaga 9 veckor och har blivit mätt och vägd. Om jag fick till det rätt så är hon 23,5cm och väger 2kg. När jag hämtade henne var hon 19,5cm och vägde 2090. Hon har alltså gått ner 90g. Hon har spytt lite i några dagar.
Tror ni det är någon fara att hon har gått ner och att hon spyr?
Hon är verkligen jättefin! Men om hon vägde 2 kg när ni hämtade henne och 2090g nu så har hon ju gått upp 90 g. Så det tror jag inte är någon fara. Om du känner dig orolig hör av dig till din uppfödare i första hand så svarar hon säkert gärna på dina frågor! (Och om det inte går över så rådfråga veterinären).
#73 Hon vägde 2090 g när hon hämtades och väger 2 kg nu, då har hon gått ner 90 g.
Var det samma våg som hon vägdes på?
Jag tycker som Fruset blåbär. Prata med uppfödaren i första hand, och om det inte går så rådfråga veterinären. Men det är nog inget farligt.
#73 Tack! :D Nej, hon vägde 2090g när jag hämtade henne förra fredagen och idag 2kg. ;p (Om nu våran våg stämmer, och hon är vägd på olika vågar också)
#74 Nej, det var inte samma våg, så det kan ju ha varit det också. Jag ringde min uppfödare och hon sa att det nog inte var något allvarligt och att jag skulle avvakta. :) Hon är inte lös i magen, hon är pigg och skuttar runt och busar. Uppfödaren sa även att när hon bodde där så hade hon en växtkurva där hon hade gått upp 600g på en vecka, så 90g är ju inte så mycket då.
Oj då lästevisst fort och fel. Men vad skönt då kan du ta det lite lungt efter att ha ptatat med uppfödaren. Det kan ju också skilja sig på vågarna. Om du kollar på samma våg om nägon dag så ser du ju hur det ser ut nu! Lycka till!
är det mat som kommer upp, eller är det bara magsyra? om det är magsyra som kommer upp så kan det vara att hon är hungrig. Rocky var-och är- väldigt känslig om det tar för lång tid mellan måltiderna. så han får mat gånger om dagen, och på morgonen kan han börja hosta lite, om man inte ger maten senast kl.7
om det är mat så kanske ska testa att ge henne lite ris eller fisk? eller kolla med vet :)
#77 jag var nog otydlig, menade att du skulle väga på din egen våg igen om någon dag för då är det ju den vikten du fick på den vågen som blir riktmärket. Om du känner dig fortsatt orolig kan du säker väga redan idag för att få en uppfattning 🙂
Vår kille kräks också väldigt lätt. Han har gjort det hela sin uppväxt och det sker ofta om han har ätit väldigt mycket och rör på sig eller om han dricker väldigt mycket på en gång. Men det är olika med olika foder. Han kräks till exempel väldigt lätt på torrfoder. Vi ger honom enbart färskfoder som mat men han kräktes mer på BRAVO som innehåller mkt kolhydrater. Nu ger vi honom VoH och det kräks han knappt något alls på, enbart om han äter och springer runt väldigt mkt. Så det kan vara att hon har lätt för att kräkas och kanske behöver ett foder som inte innehåller så mkt utfyllnad så hon kan äta mindre av det. Eller ev ge i mindre portioner. Hoppas det hjälper något!
#78 Det är mat som kommer upp. Idag när jag gav henne mat klockan 14 så spred jag ut maten på ett underlägg och det gick mycket bättre, hon har inte spytt än och hon fick sin sista måltid klockan 20, som jag också spred ut. :) Dock hulkade hon till lite vid kl. 19, men det kom inget.
#79 Nej, det var nog jag som missförstod, haha :) Vägde henne idag och nu väger hon 2,9! :D om det nu stämmer vill säga.
#80 Aha okej. Vi fick med valpfoder från uppfödaren; Pro Plan puppy sensitive. Som sagt så spred jag ut maten nu dom sista två måltiderna idag och det gick mycket bättre. :) så får se om det hjälper om jag fortsätter att göra det.
Vad bra att det går bättre när du sprider ut fodret. Jag hade också sett till att hon dricker ordentligt. Kanske blanda i något i vattnet så att det smakar godare. Jag blandar ibland morotspuré med vatten, lugnar magen också :)
Vad bra att det går bättre när du sprider ut fodret. Jag hade också sett till att hon dricker ordentligt. Kanske blanda i något i vattnet så att det smakar godare. Jag blandar ibland morotspuré med vatten, lugnar magen också :)
Skönt att det verkar gå bra nu! :)
Äter hon snabbt? Det är ju vanligt att shelties gör det. Intressant att ni använder Pro Plan! :) Jag har bra erfarenheter av Pro Plan, till mina vuxna hundar.
#84 Ja, hon dricker bra tycker jag. Kanske kan blanda i något iallafall. :)
#85 Ja, hon äter väldigt, väldigt fort. Igår spydde hon en gång, annars har det varit lugnt vad jag vet.
#87 Skönt med ett dopp i sommarvärmen! 🙂
Hon ser ut att njuta vid och i vattnet 🙂
#88 #89 Ja, verkligen! :) Fast längre än så gick hon inte i. 😉
Härligt med bad och så söt hon är!
Mvh Sabine
#92 Hur gillade hon att bada? :)
#93 Ingen jättehöjdare tror jag faktiskt, hon gick bara i till magen ungefär. ;p
Hon ser väldigt fin ut! Söt och fin färg! :)
25 cm vid 10 veckors ålder är lite åt det större hållet, men ändå inom normal variation.
Det finns en tumregel för att räkna ut vuxenhöjden: Den höjd man har vid 3 månader + 10 cm = vuxenhöjd. Hon är bra viktmässigt. :)
#97 Kul att höra! :)
Okej. Planerar ju eventuellt att ställa ut, så hoppas verkligen att hon håller sig inom måtten. :) Hon får helst inte blir högre än 37 cm. ;)
Ja, jag har också hört det där med +10 cm vid 3 månader.
Kul att busa med kompisarna! 🙂 Jättefina bilder!
#100 Ja, dom hade jättekul ihop! :D Tack så mycket! :)
Är det någon bekants hundar som hon fått leka med?
Det är ju alltid roligt för dem att få leka med andra hundar, speciellt om de är någorlunda jämngamla 😃
#102 Ja, vi har setts tidigare på ett café en snabbvända, så i tisdags var väl första gången vi träffades såhär och busade och umgicks. :) Dom bor i närheten också, så det här ska vi göra fler gånger bestämde vi. :)
Ja, men det blir ju jätteroligt för henne! Alltid roligt när de skaffar kompisar som de kan leka och umgås med!
#105 Kul att hon verkar få rätt höjd! 🙂
Idealstorleken för sheltietikar är 35,5 cm +/- 2,5 cm. Men man får även ställa hundar som inte har idealstorlek. Så självklart ska du ställa henne! :)
Så fin hon är lilla Zaga 💗 grattis, gissa om man blir sugen på en liten valps nu 😜
//Jonnix
#106 Ja, det känns bra! :) Ja men så bra! :) #107 Hihi, kan bara hålla med! :) Tack! ♥ Ja, det förstår jag verkligen! ;D
Hon är verkligen söt!🙂
Mvh Sabine
Ååh vad söt den lilla damen är! =) Visst är ju också "storebrorsan" söt, fast han fular sig =)
Fin hon är!
Hej alla fina! :) Zaga blir 4 månader på fredag och nu har vi anmält oss till vår första inofficiella utställning den 7 september. :) Så otroligt spännande, har en som ska ställa henne första gången, det kändes säkrast för mig, det ska bli så himla skoj! :) (Bjuder på en och en halv månad gammal bild, måste ta nya med systemkameran snart! Fotar i princip bara med mobilen då den alltid är med. ;))
Hoppas det går bra på utställningen! Spännande! 🙂
Spännande med inoff. utställning! Vart ska hon ställas?
Håller tummarna för att det går bra för henne 🙂
#116 Tack så mycket! :D Ja, verkligen spännande, aldrig hållt på med utställning tidigare. :)
#117 Jättespännande! I Munkfors. Tack så mycket! :D
Vilka fina bilder! Hur gammal är hon nu?🙂
Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se
Instagram: @luckysheltie
Medarbetare på Sheltie ifokus
#121 Tack så mycket! :) Hon blev 4 månader i fredags. Hur gammal är din? :)
Han är lite mer än fem månader och 39 cm hög🙂
#124 vilken fin bild! Lycka till på valpkursen och på utställningen😃
Söt tös :) lycka till på utställningen och valpkursen :)
Lycka till på utställningen och på valpkursen! 🙂
#124 Hur gick det på utställningen? Gav den en bra erfarenhet? :)
Tack så jättemycket allihopa! :D
Valpkursen i lördags gick jättebra och hon var jätteduktig! :) Men 4 timmar lite för lång tid för henne, i slutet märktes det att hon var trött och inte ville mer.
Utställningen igår gick också bra, en jätterolig dag som jag är så nöjd med! :) Vi fick HP och BIR Valp. Kritik: 4 1/2 mån tikvalp, med ett vackert huvud, tänder under utveckl., bra prop. i helhet, bra skulderläge, bra bröstkorg för åldern, bra kors och svansanslutning, bra tassar, rör sig fortf. valpigt. Jättenöjd med dagen och Zaga var helt slut! ;) ❤️ Så nu ska jag bara våga ställa själv i fortsättningen. ;p
Roligt! Grattis!
Grattis!
#129 Kul! Grattis! 🙂
åh vad kul och grattis!🙂
# 129 Vad roligt Grattis! 😄
#129 Va roligt! Grattis! :D
Åh, tack så jättemycket allihopa!! :D ❤️
Ja, tiden går ju fort när man har roligt 😂
Ja vet tiden går så snabbt! Min lilla skrutt blev ett halvår igår!🙂
Ja, och min blir 11 månader om en vecka! 😛
Tiden bara springer iväg…

Ja, vad tiden går fort. Wilmas busfrön blir 7 veckor på måndag. 🙂
Vad söt hon är!! Är hon busig?
Hälsningar
Fredrika
Ja, tiden bara rusar iväg! ;)
#141 Dina valpar är sååå söta! :)
#142 Hihi :) Ja, det kan man väl säga att hon är, ibland. Hon får sina "dampryck" ;) och då är hon helt vild och galen och springer runt som jag vet inte vad, haha! Och hoppar på/attackerar och biter stackars "storebror" ;p
Hon gillar att ta skor, men har aldrig sönder dom. Eller jo, en dag förra veckan hade hon fått tag på mina gamla vinterskor, som skulle slängas, hade rivit ur hela sulan, som satt fast med metallskena i botten, tja, fråga mig inte hur hon lyckades, men dom var ur på båda skorna, haha! Och så har hon bitit sönder skosnörena på sambons skor. Förövrigt har hon inte gjort några hyss, än så länge. ;)
Jayson började sätta en hel del päls runt den åldern så hennes kommer nog börja växa snart….
Vacker höstbild du tagit på henne!
#145 Okej! Tack så jättemycket! :) Lite suddig blev den eftersom jag tog med mobilen, får kånka systemkameran ut innan löven försvinner. ;)
Så fina bilder! 🙂 Ser härligt ut med sommar!
åh vilken fin sheltie! avis…
Så fin hon är! 🙂
Zaga blev 7 månader förra tisdagen. :) har dock varken mätt eller vägt henne på ett tag nu. Vi har även anmält oss till en inoff-utställning i Mora (Dalarna) den 28 december. Det är första gången jag själv kommer att ställa henne och jag är så nervös så jag håller på att dö!
Har tränat lite med henne, ute i vanligt koppel utan godis, gick inte så jättebra med att gå bredvid kan jag säga. :( Inne tränade vi i utställningskopplet med godis, och det gick lite bättre. Kände även igenom henne och kollade tänder och det gick jättebra! Men annars så känns det hopplöst. :( Ska hem till en kompis (som ställer ut sina springers så ofta hon kan) och träna, så får hoppas att jag känner lite hopp efter det! :)
Kul med utställning! :)
Du verkar ju ha tränat en hel del, men att det är bra att få lite hjälp på traven av din kompis.
Zaga har en fin färg. Hon ser ut att ha blivit lite större sedan de förra bilderna.
Hoppas det går bra på utställningen! 🙂
Hon växer och blir verkligen vuxnare för varje bild!
Roligt att ni har en utställning inplanerad! Tror det kommer gå toppen! Ni verkar ju ha tränat en del, själva samt att du verkar få bra hjälp, så jag tror inte det kommer bli några problem alls.
Vi håller tummarna här för den 28/12 😃
#153 #154 Tack så jättemycket! :) Jag hoppas att det kommer gå bra, idag var jag på Stockholms hundmässa och tittade på alla superfina Shelties, så jag blev så himla taggad till utställningen, men är fortfarande dödsnervös. 🤔
Förstår att du känner dig peppad efter hundmässan! Var själv där men missade shelties då jag hängde vid corgi ringen då jag kollade när min bekanta ställde ut sin tik samt hade en klubbkompis som tävlade i agility med sin hund. Men hade gärna kikat på sheltie annars!
Tror det kommer gå toppen. Är ju en inofficiell utställning och övning ger färdighet!
#156 Aha okej :) Jag hoppas det, idag tränade vi med min kompis, stå och tandcheckning går superbra! :D men dessvärre drar hon i kopplet. :(
I söndags gjorde jag som tidigare nämnts debut med Zaga på min första inoff.utställning. :) Det var jätteskoj och det gick så himla bra! :D Zaga var jätteduktig när det gällde kopplet och hon var så lugn hela dagen, jag är jättestolt! :) Nu har vi fler utställningar planerade och den närmaste är om ca 3 veckor. (inte så jättebra bilder då vi var i ett ganska mörkt (och kallt!!) ridhus)
Bra jobbat!
Grattis! Kul att få se bilder! :)
Var det många sheltiesar som var med?
Var ska ni tävla om tre veckor? :)
#159 Tack! :)
#160 Tack så mycket! :) Det var 4 valpar och 4 vuxna. I Malung om tre veckor. :)
I helgen hade vi min kompis och hennes två shelties här, full fart! :)
Och på lördag är det dags för utställning igen! :) Det är inga hanvalpar med, bara Zaga och en till tik, samma tik som vi vann över förra gången, så nu håller vi tummarna att vi gör det igen, annars kommer vi bara att få en HP-rosett och det är ju inge kul. ;)
Härligt :)
Lycka till på utställningen :) fin tjej :)
Vi vann en gång BIR på en inoff då det bara var min lille kille i rasen. Lite halvt tråkit på så sätt men fortfarande lärorikt :D
Hoppas det går bra på utställningen! 🙂
Håller tummarna för att det går bra för er på utställningen!
#163 #164 #165 Tack så jättemycket! :D Det gick jättebra och jag är såå stolt över min underbart fina hund! :D Kritik: Ganska bra uttryck, ganska bra haka, öronen ser idag lite stora ut, pga alltför lätt klädsel. Normalt vinklad, lite lång i länden. Kunde vara mer blå i sin färg. Bra steg men lite höga framben. Trevlig attityd.
Så när domaren gav mig BIG-rosetten så sa hon; "Nu får hon hem och pälsa på sig lite."
Hon sa det även under bedömningen, så hon tyckte absolut att hon hade för lite päls för sin ålder. ;/ Finns det något som gör att pälsen växer?
Grattis till ett så bra utställningsresultat! 🙂
En del anser att man bör ge en rå äggula ibland (ex en gång i veckan), och att det är bra för pälsen. Jag antar att du redan nu ger ett bra foder så hon får i sig de ämnen hon behöver där.
En del menar att man ska tvätta pälsen ganska ofta, och borsta för att få upp cirkulationen och att det hjälper.
Jag vet inte om ovanstående tips hjälper, men det gör ju inget att testa. :) Förmodligen spelar generna och ålder stor roll för hur pälsen blir.
#167 Tack så jättemycket! :D
Aha okej. Ja, testa kan man ju göra. :)
Tycker att hennes föräldrar har bra päls.
Uppfödaren trodde nu också att hon kanske är påväg in i löp.
Stort grattis!❤️ Jag och min familj fick som tips av vår uppfödare att ge Lucky en äggula då och då. Vi testade och ge honom det en gång men han blev dålig av det (kräktes 2 gånger) så det ger vi inte mer. Men är ju säkert olika hur de reagerar men det är min erfarenhet.
#169 Tack så mycket! :D
Aha okej, hm ja, det är väl väldigt individuellt förstås. ;p
Grattis till ytterligare en bra utställning och resultaten!
Är ju inte alltid mycket man kan göra åt hur hunden, och pälsen, växer. Det kommer liksom när det kommer och hunden växer som det "är tänkt" 😃Utöver äggula så hjälper ju omega 3 o 6 till med både hud och päls. Gett det till mina från tidig ålder dagligen, och även ägg gula, och båda mina har mycket fina pälsar.
Sen vet jag inte om det stämmer men upplever själv att unga tikars pälsar växer långsammare än på hanar. Även en vuxen tik upplever jag "svår" att ha i en bra päls då de fäller ur i samband med löp. Vet inte huruvida det stämmer heller då jag inte har tik själv och det kan mycket väl även vara individuellt som så mycket annat inom rasen 😉
#171 Tack så mycket! :D
Ja, det är klart, jag kan ju som sagt inte göra så mycket, och den här domaren "störde" sig väldigt mycket på att hon hade så kort päls för sin ålder. ;p Men jag kan ju inte göra något åt det liksom. Tack för tipsen! :)
Just utställning är ju också en så speciell situation… Varje domare har ju en egen bild om hur hunden ska/bör se ut för att matcha rasstandarden. Även när man ställer officiellt så kan ju hunden gå hem som BIG vinnare ena utställningen för att på nästa åka ut på ett VG!
Du har ju "trots" pälsen fått fina kommentarer så det är ju dem man får ta med sig. Sen är hon ju inte färdigväxt än i vare sig kropp eller päls heller.
Har du tänkt dig att ställa henne officiellt någon gång framöver eller kommer du fortsätta med inofficiella för träning?
#173 Ja, det är ju lite lurigt. ;)
Ja, jag är så otroligt stolt och jättenöjd! :D
Planerna är att ställa officiellt också, det får vi snart börja med. :) och målet är väl Stockholms hundmässa i år, om vi vågar! ;)
Gäller ju att drömma högt! Så varför inte? 😛
Så fina bilder! 🙂
Hur hög är hon nu?
Oj, vad fin hon är! Man ser att hon har växt❤️
#178 Tack! :D Mätte henne för två veckor sedan och då var hon 36,5 cm.
#179 Hihi ja, det gör man verkligen. ❤️
#180 Vilken fin höjd!🙂
Fin hon är😃
Mvh Sabine
Vacker😍
Mvh Sabine
Fy vad fin hon är! Håller inte med domaren, älskar "tunnpälsade"shelties… Och blue merle… Så är lite smått kär i Zaga 😍
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#188 Åh, men tack! :D hihi ❤️
Nu var det längesedan jag var in här, men av någon anledning så kommer jag inte in på iFokus på datorn, verkar vara något virus, men det är just bara ifokussidan, hmm. Så nu skriver jag från mobilen, den 8 mars var vi på inoff-utställning. Vi tävlade mot en annan tik, vi fick hederspris och blev tvåa. Kritik: Feminint huvud och uttryck. Tik på den större sidan, välskuret huvud, välformade ögon, något slarvigt burna öron. Bra hals, men mjuk överlinje. Utmärkt vinklar fram och bak, välformad bröstkorg. Rör sig med bra steglängd, något marktrång. Vacker päls och färg. Trevligt temperament. Är jättenöjd! :D Här kommer en bild från utställningsträningen. :)
"Tik på den större sidan" vet jag ju dock inte om jag håller med om.. Hon är 36,5 cm. Tiken vi tävlade mot var miniliten och dessutom ganska mycket yngre. Min uppfödare, mfl. tycker att hon är perfekt i höjd. Så jag håller inte med domaren där. ;) Här kommer en bild till på min prinsessa! På lördag är det dags för en inoff igen, Påskvalpen kallas den utställningen. :)
I lördags kom vi tvåa mot en annan tik, med hederspris och kritik: Söt feminin tik. Något långlinjerad. Mycket trevligt huvud och uttryck. Något slarviga öron. Tillräckligt vinklad runt om. Överarm kunde ligga an bättre mot kroppen. Välformad bröstkorg. Något lång i länden. Fina ben och tassar. Rör sig med ganska bra steg med lätt överkorsande fram. Utmärkt pälskvalitét. Trevligt temperament. :) Är så stolt över min fina prinsessa! <3
Dock så höjer sig öronen direkt efter att jag tagit ur tejpen, så typiskt! :(
Kul med ytterligare en fin bra utställning och fin kritik 😃
Grattis till ännu ett fint utställningsresultat. 🙂
När är det dags för en officiell utställning?
#194 Jättekul, blir så stolt varje gång! :D
#195 Tack! :D Det blir nog den 25 april tror jag, i Västerås. :) Sista anmälningsdag är om en vecka, så måste väl anmäla snart. Känner mig dock jättenervös inför det och mina kompisar som jag åker med på utställningar (som har andra raser) ställer dagen efter mig, så jag kommer inte att ha dom som stöd där, känns lite jobbigt. ;p Men jag får släpa med mig mamma! 😃
Dessa bilder är tagna efter att vi ställt, ser ni öronen - dom står lite som dom vill utan tejp. ;p
Så stor hon börjar bli och grattis till resultatet 🙂Håller tummarna för Västerås 🙂 ta ett djupt andetag före ni ska in och stressa inte 😉
Det går inte att ta något som mjukgör i vecket samtidigt som tejpen är i? nått fett så som glycerol. Eller nått återfuktande som jag har flera gånger om dagen :) sugs upp lättare av huden… 🙂
#197 Tack så mycket! :) Nu har vi anmält till Västerås. :) Min uppfödare kommer att vara där också, så får se om hon kanske får ställa om jag flippar ur, haha! 😃
Tack så mycket för tipset! :)
I lördags var vi till Ludvika på ännu en inoff. :) Dom första gångerna har jag bara gått fort med henne i ringen, nu provade jag att springa lite och det gick jättebra och är så stolt! :) <3
Så fin hon är! 🙂
Igår fick vi Very good och jättefin kritik på vår första officiella utställning! :D Jag är så stolt och nöjd! Och framförallt att jag vågade ställa Zaga själv också! :) Min uppfödare var där och peppade mig till det!
Det domaren sa till mig när vi var klara var att hon kunde vara lite mer blå i färgen och öronen är något stora vilket stör lite.
Men jag är så otroligt stolt! :D ❤️
Grattis! Bra jobbat av dig att ställa själv😃
Grattis! Bra erfarenhet att ställa henne själv! 🙂
Kul att du ställde henne själv och att ni fick fin kritik på er första officiella utställning!
#203 #204 #205 Tack så jättemycket! 😃 Åh så glad jag blir av era kommentarer! ❤️
Grattis! 🎂
Grattis🥳
Stort grattis till Zaga!
Grattis :D Även grattis till utställningen :D
Så fin hon är:)
Hälsningar
Fredrika
Idag har vi varit på en timmes utställningsträning. :) Väldigt välbehövligt, då det är utomhusutställning på söndag, inoff. Och det är ju en helt annan sak, tycker Zaga iallafall. ;) Hoppa, dra, lukta.
Hon var ju på en utomhusutställning när hon var 4½ månad, en kompis ställde henne, men jag själv har aldrig ställt henne utomhus. Får hoppas det går bra iallafall. :) Det är 2 andra tikar och 1 hane i vår klass.
Förresten, tycker ni att jag ska göra en ny tråd? Känns som att det blir lite jobbigt att sitta och scrolla ner ca 200 inlägg nu, eller vad tycker ni? ;p
Kul med ytterligare utställning! Och visst skiljer det sig lite både för hund och förare på inomhus kontra utomhus. Men tror att det kommer gå toppen för er!
Har du några planer på att ställa mer officiellt här i sommar?
Skapa ny tråd bestämmer du själv. Ett tips är högst upp i inlägget finns en knapp som heter "olästa", klickar du där så skickas du till ditt senaste olästa inlägg i den tråden 😉 Kan bugga lite för mig ibland så man kan behöva scrolla lite för att hamna rätt men oftast fungerar funktionen bra!
#215 Tack, jag hoppas verkligen det! :) Ja, vi ska ställa på en nationell i Avesta den 14 juni. :)
Dock fick jag mitt sommarschema från jobbet igår och där sprack alla officiella utställningsplaner i sommar utom en. :( Den enda jag kan ställa på är Sheltiespecialen i Eskilstuna. Nog för att det garanterat är superkul och hoppas bara jag får med mig någon som kan köra! Men hade ju velat gå på fler än en. :(
Aha, men du! Den knappen har jag ju inte ens sett, gud så smidigt, tack! :D
Idag var vi på utomhuspremiär, inoff! :) Och vädret fick vi på våran sida! Visst är det lite annorlunda att ställa utomhus, Zaga drog en del, men det gick hur bra som helst ändå! :)
Vi fick Hederpris & Bäst i motsatt kön. Kritik: "Feminin tik av mycket god typ. Bra huvud och uttryck. Bra bett, aningen lätta öron, goda vinklar fram och bak. Bra päls, kunde ha bättre fördelning på fläckarna. Bra hals och rygg. Bra rörelser."
Och så träffade vi den sötaste minililla Sheltien på 14 veckor! :)
Grattis till ett fint resultat! 🙂
När blir nästa utställning? :)
#218 Tack så mycket! 😃
Nästa utställning blir en nationell i Avesta den 14 juni. 🙂
Jag kommer förmodligen åka dit och kika iaf 😉
Nationell utställning i Avesta (Dalarna) idag. Zaga 1:a i juniorklassen och Very good! :D Kritik: "Feminin, bra huvud och uttryck, stora öron, bra bett, tillräcklig benstomme, välvinklad med härligt förbröst, något kort bröstkorg, behöver bli stramare i ryggen, päls i kommande, rör sig med bra steg men löst." ❤️
Smiley griKritik: "Feminin, bra huvud och uttryck, stora öron, bra bett, tillräcklig benstomme, välvinklad med härligt förbröst, något kort bröstkorg, behöver bli stramare i ryggen, päls i kommande, rör sig med bra steg men löst."od! :D
Smiley griKritik: "Feminin, bra huvud och uttryck, stora öron, bra bett, tillräcklig benstomme, välvinklad med härligt förbröst, något kort bröstkorg, behöver bli stramare i ryggen, päls i kommande, rör sig med bra steg men löst."Avestautställning idag. Zaga 1:a och Very good! Smiley grin Kritik: "Feminin, bra huvud och uttryck, stora öron, bra bett, tillräcklig benstomme, välvinklad med härligt förbröst, något kort bröstkorg, behöver bli stramare i ryggen, päls i kommande, rör sig med bra steg men löst."
Grattis till den fina kritiken! 🙂
Sheltiespecialen i Eskilstuna är det vis sssk? antar att det är en officiell utställning?
Någon som kan berätta som varit där är det många som deltar osv? 😐
Nu har jag hittat utställningen, någon som vet om det gäller 4 eller 6 månader för valparna för att delta? Blev jättesugen 😃
Såg det anmäler mig för fullt så blir spännande hade tänkt o börja med en inoff men blir tydligen inte så 😴
Spännande! Ska det göras så kan det likväl göras ordentligt 😃
#222 Grattis :)
#223 #229 Tack så mycket! :D Nu blir vår nästa utställning Sheltiespecialen den 19 juli i Eskilstuna. :)
Intressant och bra att ni gjorde BPH! I området där vi bor har det varit svårt att få till tider som passar.
Roligt att ni har genomfört det! Fin rosett ni fick också (lite svartis då vi inte fick någon efter genomförande) 😍
#232 Ja, väldigt intressant! :) Aha, så trist.
#233 Ja, jättekul! :) Ja, hon berättade att det var alldeles nytt med rosett, att de tillochmed hade fått in dem igår. :) Fick dock köpa den, men vad gör man inte för fina rosetter, hihi! 😍
Hon ser ut att trivas i sommarvädret!
Idag var vi till Vilsta på Sheltiespecialen och fick Good och kritiken: "Rejäl tik som för dagen är tämligen avbarrad. Lite maskulint huvud som är smalt, ganska bra öron, god haka. Härlig resning. God förbröst, välkroppad, utmärkt lår. Prima ben & tassar. Rör sig bra när matte låter henne gå på löst koppel. Blå färgen skulle vara bättre, men bra uppbruten. Trevligt temperament" :) Jag är så nöjd med min fina prinsessa! ❤️
Träffade även _Wilma och Kitten86 och deras fina hundar idag, jättekul! 😃
Kitten86 har tagit de två understa bilderna. 😍