Kal svans
Min faster har en sheltie som fällt ur så svansen snart är helt kal. Han mår bra i övrigt. Frågade på ett forum för barf/färskfoder, då han äter V&H. Där påstod en person med rasen att shelties kan fälla ur så gott som helt på svansen när de blir äldre, att det var rätt vanligt och inget att oroa sig över.
Har någon här erfarenhet av detta?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min hane fällde ur rätt mycket av sin päls förra året, han var då dryga 5 år gammal, och svansen blev rätt tunn men inte kal.
Har du några bilder att visa? Lite lättare att skaffa sig en uppfattning då 🙂

Inga bilder, då det inte är min hund. Helt kal är den inte, men det är inte mycket päls kvar alls, ser väldigt fånigt ut. Han har varit sån sen i våras, om jag förstått rätt.
Pälsen i övrigt är tät och fin.
MVH Elin
Jag var på shelteträff nyligen och fick höra att det är mycket viktigt att stimulera svansroten för annars blir svansen tunnare och tunnare med åren. Det är också ett stort nej att använda kam bara svinborste ev med piggar om svansen inte tunnas ut av detta också. Man ska alltså borsta kraftigt där svansen övergår till rygg, mothårs ända ner till skinnet, borsta pälsen åt rätt håll igen, börja om mothårs och använda mycket kraftiga tag och hålla på minst några minuter två ggr i veckan. Min sjuåriga kille har fått en mycket luftigare päls efter detta tips, jag trodde det var åldern och inte fel teknik. Dessutom njuter han mycket av denna borst teknik vilket är ett stort plus. Där ser man hur bra det är att byta erfarenheter och sprida vidare!
#3 Intressant! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus

Tack! Jag ska framföra detta till dem!
MVH Elin