Mager sheltie :(
Min hanne är 10 månader drygt och är hemskt mager, kan detta bero på slyngelåldern/könsmognad? Han äter barf helfoder men har ätit orijen. Tycker han är loj till och från också men är i övrigt pigg och glad. Däremot äter han inte alls med särskild aptit men godis vräker han i sig. Hans revben och ben känns väldigt tydligt, men han är som vanligt för det mesta. Nu syns det ej på bilden men bara för att ge ett humm om hur killen är i storlek. Mäter idag 36,7 cm i manken och vägde sist (ca 2 månader sedan) 5,5, tror inte han gått upp många gram.
hur mycket mat får han? Provat byta foder? Provat fodra på olika sätt? :)
5,5 kg låter lite till hans mankhöjd. Har själv ingen erfarenhet av barf, men om han inte gillar det skulle jag testa ett annat foder eller att blanda i ex lite köttfärs.
Positivt iaf att han är pigg och gillar godis! 🙂
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Han behöver säkert mer energi i sitt foder. Så öka fodergivan, eller lägg till eller byt foder. Hundar kan i denna ålder bli lite rangliga, men men man kan hjälpa till genom att öka fodergivan under denna period, så hullet inte blir för dåligt.
Han älskar barf men ratar orijen, så får väl försöka låta honom gå på barf nu. Frågan är om man kan ge honom t ex. Korv eller något som godis vid sidan av för att få upp honom i hull?
Har du testat mager nötfärs? Det gillar mina sheltiesar.
Öka fodergivan under en period. Mata inte med en massa korv och liknande utan en bra barf innehåller allt som hunden behöver. Min lilla skrutta är strax under 35 i mankhöjd och väger nu ca 6 kg. Blir 2 år i september. När hon var i den åldern så matade jag henne som att hon skulle väga 8 kg. När hon sedan kom upp lite ålder så kunde jag minska och i dagsläget så får hon mat för sin vikt. Jag ger färskfoder Vom og hundemat eller Musch (varierar lite vilket jag väljer).
Ja med korv och likn, får du säkert upp han i hull, men du får även allt det negativa som kommer med denna typ av godis. Så ge riktig mat som är betydligt nyttigare för en växande hund.
Tack för alla bra tips, just nu vill Jag bara se till att han äter, till och med korv ratade han nyss, om han ej äter imorgon ska jag pröva med färs, annars måste Jag fundera om vi ska ta blodprover och se så inget är galet. Blir orolig då han varit lite trött :/
Hoppas att det löser sig! 🙂
Oj ja om han ratar mat och verkar lite trött så är det nog en god idé att kolla upp honom.