Linjer?
Jag har googlat en massa och läst forumtrådar över nätet kring shelties linjer. Men jag får inte helt kläm på det hela. Jag har förstått att det finns amerikanska linjer, lite grövre och fluffigare shelties, och engelska linjer med nättare och mindre fluff. Finns det något mer utmärkande med olika linjer? Är vissa Hundar mer sportiga än andra linjer? Hur hittar jag de linjerna? Någon vänlig själ som kan försöka förklara för mig? Får hem min sheltie i november från gardenia gardens. Har kollat igenom alla hundar från den kenneln orkar dock inte kolla igenom alla föräldradjuren. Pjuh, många fler hundar att kolla igenom en norsk lundehund som jag har hemma.. x)
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Det stämmer att det finns den amerikanska typen och så den engelska. Den förstnämnda har lite grövre drag och oftast grövre benstomme. Dock ska man inte stirra sig blind på en del amerikanska shelties, de trimmas ofta hårt så de får mer framträdande "ögonbryn" tex. Däremot stämmer det inte att de är mer pälsade än vad de engelska är. Tyvärr, så har en del av de engelska blivit alldeles för överpälsade vilket de inte ska vara.
För övrigt så skiljer sig inte temperamentet nämnvärt åt mellan dem. De har båda har sheltiens karaktäristiska drag.
Då det gäller "sportigheten" så är det mycket individuellt och vad man gör med dem. Jag har haft riktiga "arbetsnarkomaner" och några lite latare shelties, som man verkligen fått muta för att de ska göra något.
Tack för svar #1! Då har jag fått meta kläm på det hela! :)
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars.