Behöver råd!
Hej allihop!
Jag är väldigt hundintresserad och har haft isländsk fårhund och tibetansk terrier inom familjen tidigare, men när jag börjar plugga till veterinär efter gymnasiet vill jag skaffa mig min första egna hund.
Drömmen vore en bruksras eller liknande som gärna vill vara mig som ägare till lags, alltså en arbetsvillig hund. Det jag främst söker är då en hund som har möjligheter att slå stort inom lydnad. Schäfer vill jag inte ha som förstahund pga storleken och Border Collie kräver ju otroliga mängder motion etc. Inte det heller alltså.
Jag undrar helt enkelt om Sheltien skulle passa.
Det enda jag funderar på är om Sheltien fäller mycket mellan fällningsperioderna. Flyger det omkring hår bara man klappar hunden?
Dessutom har jag mött Shelties som skäller oavbrutet. Visst är det en uppfostringsfråga, men hur är det egentligen med shelties och skällande?
Annars skulle jag gärna ta emot tips på andra hundar som passar in på mina önskemål. Tusen tack!
/Elina
Tycker denna fråga är perfekt för våran gästskribent, ska genast bolla över den. Eftersom hon har bra erfarenhet av just brukshundar samt sheltie. Återkommer
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Tack så hemskt mycket! :)

HEj Elin!
Jag kännde för att svara på dina frågor.
Jag själv har haft brukshundar innan jag skaffade sheltie. Eftersom min livssituation förändrades kunde jag inte ha en stor ras. Kravet för mej var att jag ville ha en hund som var mindre men med mycket innanför skallbenet.
Att slå stort inom lydnad tror jag är svårt att säga för det har med konbinationen hund och förare att göra. Finns ingen hund man kan peka ut som "att slå på stort" Det är du som förare som har det största ansvarer, uppfödaren kan ge dej ett bra redskap men det är du som ska kunna förvalta det rätt.
Sheltien fäller! Ja, tikar minst två gånger mer år, hanar fäller i regel en gång per år. Sköter du pälsvården ordentligt behöver du inte få en massa päls överallt. Pälsen har också en bra egenskap och det är att det samlas i små hårtussar som sedan är lätt att damsuga upp.
Skäller sheltien??? Ja, det gör den. Det kan du säkert arbeta bort. Alla sheltie skäller inte lika mycket.
Som arbetande hund tror jag att du är mest inne på en hane eftersom det finns löpperioder där du kanske förhindras uppnå de resultat du förväntat dig. Tikar är som vi människor, dom får också PMS:-)))
Hälsningar Breeder

Sheltien är okomplicerad ras, många avskrämms av pälsens omfattning vilket är helt i onödan.
De fäller men av egna erfarenheter (vi har haft tre som mest) räcker det om man borta lite extra just då. De losnar absolut inte så att det bara flyger då man klappar den, en katt lossnar mycket värre.
Mina är lärda att skälla så de skäller om någon kommer.
I övrigt tror jag att det är mycket individuellt, har möt både på skällande och icke-skällande sheltien.

#3 Tusen tack för svaret!
Det verkar som om Sheltien skulle kunna vara något för mig. Självklart vet jag att hundarna lyckas i träning- och tävlingssammanhang med hjälp av ägaren, jag uttryckte mig kanske otydligt. Jag vill ha en hund som har potential för att lyckas, men som självklart får hjälp av mig som tränare :)
#4 Skönt att höra det där med pälsen. Tycker stickelhår är fruktansvärt jobbigt :) Tack!
Behöver du mera råd eller nått, tveka inta att fråga här. eller i tråden frågor till gästskribenten.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥