Stora öron
Hej! Jag tycker min kille har enorma öron och har hört att blue merle har större öron, men hur mycket större? Och ligger det någon sanning i det? Mig gör det inget om han alltid kommer se ut lite som "dumbo" (som sambon kallar han ibland ;)) men tycker det är lite intressant, hur det kommer sig att det skiljer sig mellan olika färger av samma ras, om det nu är så? :p ( ursäkta om det blev flummigt, skriver från mobilen för första gången ;) )
#1 Haha vilken sötnos! Sådär ser Pussels öron ut också när dom står upp, det är ju lite charmigt 😃
Nä, nu vet jag ju inte om det är sant men det är ett flertal personer som sagt det till mig, så man funderar ju men tycker samtidigt att det är lite konstigt att det skulle bero på färgen.. 🤔
Ja det är allmänt "känt" att blåa linjer har större öron. Det beror nog mest på att det funnits i linjerna och att man avlat vidare på det eftersom det finns så få blå jämfört med både trefärgade och sobel, både i antal och kvalitet. Finns flera blå som har fina små öron också så det är absolut ingen regel. Men klart mycket vanligare hos de blå att ha lite "dumbo". Men älskade är de ändå av sina ägare och det är det viktigaste :)
Jag har också hört (och ffa sett) att blue merle rent generellt har större öron än en individ av en annan färg. Som #3 skriver har det säkerligen med de blå linjerna att göra. Men jag har också sett blue merle och även bi blue med normal stora öron så alla blåa har ju inte för stora öron. När hundarna växer upp så kan ju pälsen göra att detta "försvinner" något i hundens utseende då pälsen balanserar upp 😉
Era "dumbos" är ju bra söta ändå 😍
#3 & #4
Okej! Ja, jag har bara hört det, dock har de blå shelties jag träffat haft små öron och just därför blev jag lite fundersam över om det verkligen var så.
Jag tänkte också att pälsen kommer dölja dom lite, min har ju inte alls nå mycket päls så vi hoppas på att han får lite till iallafall 😃
Jag har faktiskt mest sett merle med helt vanliga små sheltieöron men sen vet jag att det finns ett par linjer som har dumboöron. Speciellt en uppfödare som envisas med att avla på sina omeriterade tikar med bamseöron, hennes hundar känner man igen direkt på öronen.
Intressant tråd, jag hade ingen aning om detta 🙂
Har också hört att blue merle har större öron.
Susanna
Min blue merle har också större öron! 😊