Ellie
Hej!
Har planerat valpköp i mer än ett halvår och nu har jag äntligen fått henne! Hon heter Ellie och är just nu 10 och ½ halv vecka. Jag har aldrig haft en hund tidigare, men har läst på och läst på och läst på. Jag är en ganska orolig människa av mig, så just nu är känslorna tyvärr lite mixade. Jag är jätteglad att jag äntligen har någon att dela min vardag med, men samtidigt jätteorolig att jag inte kommer få pli på henne på rätt sätt. Därför gör jag denna tråden, för att få tips och kanske lite credd för det jag faktiskt gör :)
Hon har ännu inte ätit så mycket, men lyckats kissa och bajsa inne flera gånger. Går ut med henne lite då och då, men hon ser bara förvånad ut en stund, och sedan går vi in. Kanske jag bör vänta lite längre ute, stannar nog ute en tio minuter.
För en stund sedan var hon lite orolig, men jag lyckades få henne att somna! Satt en stund, och precis när jag var redo att ge upp så släppte jag taget. Dock så hade hon lugnat ned sig tillräckligt för att somna på egen hand! Känns verkligen jättebra! Hon har sovit nu i tio minuter, men jag har faktiskt ingen aning om hur länge hon skall sova :P
Tar med en bild som uppfödaren gav mig, då jag ännu inte lyckats ta en vettig bild på henne… Hon kommer från Tirawa, utanför Mullsjö!
/ Tobias.
En jättesöt hjärteknipare du har där! Lycka till! 😍
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Grattis! 🙂 Så spännande med första valpen!
Man får räkna med att valpen gör ifrån sig inne i början. Det är helt naturligt, då den är så ung och inte tränad.
Det är en bra vana att ta ut valpen efter den har sovit, efter den har ätit och efter den har lekt. Bli inte arg eller bekymrad om det händer olyckor, men beröm jättemycket när den gör rätt. 🙂
Lycka till med Ellie! :)
Sajtvärd på Sheltie IFokus
Grattis till din valp! Verkligen spännande med första valpen.
Om du inte redan tänkt på det så kan jag rekommendera valpkurs. Då får du lite hjälp med basinlärning samt chans att träffa andra med hundar i samma ålder!
Valpar gör "olyckor" inne, det är helt normalt. Kan tipsa om att rasta din valp ca var 3:e timme och alltid efter att den ätit och sovit, så kommer behoven hamna utomhus (mer eller mindre). Beröm när din valp gör ifrån sig ute och gör ingen stor sak av det om/när det händer inne så kommer din valp snart lära sig att det ska görs utomhus.
Valpar är lite som bebisar dvs äter, sover och gör sina behov. Din valp är ju lite över 10 veckor gammal så hon kommer säkert att leka en hel del också 😉 Jag har alltid låtit mina valpar sova den tid som de känner att de behöver. Men tänkt lite på att finnas i närheten, ifall valpen vaknar så blir den inte orolig över att finna sig ensam.
Lycka till, och njut av ditt söta lilla fluffmonster 😍
Hej!
Jag är anmäld till en valpkurs i augusti, vilket är en tid framåt, men den första tiden som var ledig hos en bra ledare.
Det är ju bara första dagen, men jag har gått ut med henne i 30 min - 45 minuters-intervaller, och det första hon gör när hon kommer in är att kissa en skvätt eller bajsa. Men om jag förstått det rätt, när hon väl gör sina behov utomhus och man berömmer henne för det, så ringer en klocka i hennes huvud som säger "jaha, det är DÄRFÖR vi går ut hela tiden!"? Jag hoppas verkligen det är så :)
Just nu sover den i vardagsrummet där jag sitter, men när den väl vant sig att slappna av när jag håller fast henne så kommer jag försöka vara mer i sovrummet, så den får sova i fred och öva lite ensamträning när den vaknar. Låter det bra?
Mvh Tobias.
å så spännande grattis! Kan säga att jag va väldigt upp & ner om vårat hundbeslut i början men i slutänden är det värt det!
Som flera har skrivit så efter valpen sovit så gå ut direkt, mat och vatten va för våran valp 10-30 min efter. Och som flera sagt så olyckor händer!
Vi städade direkt och ingen tidning som flera rekommenderar. Vi sa inte fyy eller något, och använde jääätegott godis när hon gjorde något ute. När hon blev 3 månader (fick henne vid 8 veckor) började vi säga ifrån när hon gjorde inne, då valparna kan hålla sig längre (och vi hade väl tröttnat lite hehe). Efter dess att vi börjat sagt ifrån tog det 1 vecka så har hon varit 100% vilket är jätteskönt!!
De är fortfarande "tighta" promenader (1-2h mellanrum) men nu säger hon alltid till och har börjat förstått att hon ska passa på när hon är ute ex innan man går in efter en långpromenad. Hon är nu 4.5 månader ungefär och har lämnat henne 3h själv i lägenheten och hon har klarat sig bra
Låt det ta tid och va inte för hård i början 🤐
Om sömnen så har Freja (som hon heter) alltid sovit i princip hela nätterna och sen sover hon flera timmar på dagen. Försöker undvika att hon sover mot kvällen just för att hon inte ska vara så dryg på natten, men vi har aldrig haft några sömnproblem med henne vilket jag är överlycklig över!
Följer med spänning, hon va super ❤️
Har läst om folk som lyckats få sin valp att kissa utomhus första dagen och så, så blir lite nervös. Men jag är ganska säker på att hon är lite osäker på miljöombytet. Hon sov dock hela första natten utan gnäll, och hon är nu van att ha på kopplet när hon är ute. Hoppas att hon vänjer sig lite nu under de kommande dagarna…
Så bra att hon sov hela natten! 🙂 Har hon en egen hundbädd?
#7 Japp! Dock sov hon på golvet, haha :D
Hon har fortfarande inte gjort ifrån sig utomhus. Hon väntar och väntar tills vi kommer in, och då börjar hon kissa. Då hon inte ens vill äta godis som hon slukar i sig inomhus, tror jag att hon är lite rädd för den nya miljön runt huset. Kan detta vara en vettig orsak? Vad ska jag då göra för att hon ska trivas bättre utomhus?
Jag har en balkong som hon också tvekade en stund innan hon gick ut i..
Bifogar lite bättre bilder!
Sådär hade vi i början och vi tror de beror på just trygghetskänslan som du varit inne på. De gav med sig med mycket lekar utomhus, busa och lek tar fram allt! Sen gick vi också samma sträcka hela tiden i början, de tog nog en vecka innan vi gick runt kvarteret men då va hon redo för världen 🥳
Grattis till sötnosen! Du har fått en massa bra tips. Jag ville bara "trycka på" att så här i början mest bara gå till samma plats varje gång, en plats där ni kan vara en stund. Försök att inte vänta och vänta på att hon ska kissa, utan tänk dig att ni ska vara där en stund. Din sinnesstämning kan lugna henne att bli tryggare att våga göra det. (Fördelen med att skaffa valp denna årstid, chansen att vädret går att vara ute i en stund med en liten valp är större.) Om det är många andra hundar som vistas i samma stråk och kissar på samma plats så lär det ta längre tid innan hon själv törs sätta några avtryck. Jag gav inte min hund godis när han kissade, men det kan säkert funka för vissa. Han fick lugnt beröm när han satte sig, och lite ivrigare beröm när han var klar. Sen ska jag bara säga också att det är helt normalt både att som ny hundägare (oavsett om man haft hund innan eller ej) känna lite "Vad har jag gett mig in på!!" Liksom det också är normalt att valpen inte går på toa en enda gång ute på jättelänge. Lycka till och ha så kul!
#10 Tackar! Jag försöker gå runt på samma plats, så jag har tagit det rådet! Ibland när jag själv blir nervös vill jag gärna ha 1000 olika tips redo ^^ Så ta det inte som att jag inte lyssnar! :)
Jag har samlat lite av Ellies kiss i en liten flaska. Tur att man har lite sprutor (till min e-cigarett, ej knark! :P) hemma. Ska spraya ut det på en denna fläcken lite överallt. Hoppas hon vänjer sig lite bättre då, i det området som vi bor i så finns det MASSVIS med hundar, så kanske är deras kissdofter som är lite jobbigt för Ellie. Hoppas hon kommer tycka om sin egen istället.
#11 Det var ju fiffigt!
Tack! Det har inte fungerat än, men ju mer kiss jag sprider ut på ett visst ställe, hoppas jag att det ska hjälpa henne senare.
Under de första två nätterna sov hon som en bebis, men inatt vaknade hon när jag behövde gå på toaletten. Hon blev jätteledsen när jag kom tillbaka och grät och grät. Så jag gav henne min arm dinglandes ned för sängen en stund och hon somnade om efter 4 - 5 minuter. Gjorde jag rätt med detta? Var så ledsamt att se henne gråta så. :(
Ger en bild från igår, efter jag lyckats lugna ned henne genom att hålla ned henne och mjukt klappa henne. Endast en gång har hon somnat av de, men hon blir i alla fall lugn tillslut. Lett två gånger att hon vänder sig om och somnar själv 😃
Jag har en fråga till er! Det är så att när en annan hund kommer nära (eller vad som helst egentligen) så sätter hon sig ned och bara tittar. Ibland flyttar hon närmare mig, och ett par gånger satte hon sig bakom mina fötter. Jag skrev till hunddagiset jag kommer ha i framtiden om detta, och de sa att om jag belönar detta beteende så kommer det leda till att hon fortsätter detta beteende (s.k. skvallerträning om jag inte missminner mig från min läsning).
Det låter ju asgrymt att jag har halva inne, men hon är ju just nu tyst för att hon antagligen är lite rädd och osäker. Om jag belönar detta beteende, kommer jag inte förstärka hennes rädsla? Eller kommer hon förstå att jag tycker om hennes beteende och att det inte är någon fara?
Mvh Tobias.
Grattis till lilla Ellie 💕
//Jonnix
#15 Tack så mycket :) Hon är en del att ta hand om, men det känns att vi börjar känna varandra lite bättre för varje dag. Någon som har svar på frågan som jag ställde i #14?
Annars har vi idag sovit mycket. Vaknade själv halv elva (!!!) och flög upp. Då vaknade Ellie lite smått, så hon behövde visst också sova. Det har regnat och varit molnigt idag, men vi passade på att vara ute mellan skurarna. Testade att vara ute en stund utan koppel, men är själv väldigt orolig då. Vad händer om hon bara springer iväg som ett skott. Efter en stund märkte jag att hon inte lyssnade på mig så mycket, så då blev det koppel på och sedan in. Ska försöka ta lite mer bilder, även utomhus!
Just nu är det full fart och spring. Men tror hon kommer bli trött snart och då är det läggdags :)
Mvh T.
Jag tror inte att jag hade belönat det du beskriver i #14. Som du beskriver det och säger själv så låter det som att hon är lite skrajsen. Bättre att försöka låta det passera, att du får vara den trygga punkten. Hon är ju så liten ännu. Men det är svårt att veta, jag anar vad hunddagiset menar, men det där är inte skvaller som jag ser det. Skvaller för mig bygger på något mer intränat positivt och innefattar att hunden aktivt söker ögonkontakt (eftersom det är så jag har övat in det). Men jag är ingen expert. Jag tänker: låt henne sök skydd bakom dig och kolla på hundarna om hon tycker det känns tryggt. I framtiden ser du om ni behöver träna på skvaller och hur mycket.
Jag tyckte också det var jättesvårt att våga vara ute med lilla valpen utan koppel där det inte var inhägnat. En del hundägare är ju så coola och bara låter valpen gå. (Fast jag vet en sheltieägare som gjorde det och hon fick hämta valpen i en främmande människas vardagsrum, det blev en rolig historia men kunde ju faktiskt ha blivit inte alls så rolig!) Jag släppte inte lös min valp från steg 1 så att säga, utan valde öppna platser där jag hade koll eller om vi var nånstans där vi kunde låna någons tomt (har ingen egen).
Min hund var också en sjusovare som valp och är det ännu, det är himla skönt! 😃 Du gör rätt som passar på att sova, jag minns att jag var såå trött och oduschad jämt som valpägare, haha.
#18 Jag ska fråga runt lite hos mina grannar som har en liten trädgård om jag får vara där ibland! Jag ska nog låta henne vara där hon är, och sedan belöna henne efteråt eftersom hon inte skäller eller springer iväg (åt valfritt håll). Idag var det en mindre hund som hälsade lite på Ellie, samt en lite större hund som Ellie kom närmare till. Pratade med dem en stund och sen när de gick så ville Ellie följa efter henne :P Kanske hon kan ha en kompis att busa lite med i framtiden :).
Ja sömnen är det inget fel på. Vi gick upp halv nio idag och var ute i en 40 minuter (inget kissande 😕) , sen sprang hon runt en stund. Nu ligger hon i soffan och sover, haha.
Låter ju helt prima! Vad mysigt ni verkar ha det.
Kul med valp, grattis! :) Min Sheltie gömde sig bakom mina ben när han mötte hundar som liten, som du beskriver i #14. Min valp gjorde det för han var osäker, jag berömde honom när han vågade sig fram och hälsa på hundar istället och när hans självförtroende hade växt började jag med skvallerträning eftersom han då var trygg :) Jag skulle inte belöna att valpen försöker "gömma sig" för nånting den tycker är lite läskigt :) Jag belönar alltid när den vågar sig fram självmant, vad det än är. Kan vara soptunnor, konstiga stenar, plastpåsar eller vad som helst egentligen, dom kan tycka mycket är konstigt i den stora världen och då växer självförtroendet hos valpen varje gång den vågat undersöka den där superläskiga soptunnan eller vad det nu är hehe ;) Men viktigt är att man inte belönar det osäkra beteendet, utan det modiga! :D Lycka till!
Jag har inte berömt när hon lagt sig bakom mig, utan när hon bara suttit sig ned för att titta, men ska nog sluta med detta. Tror ni att det är hennes självförtroende som gör att hon inte kissar? Just nu är det lite svårt att se vad hon är rädd för, mer än andra cyklister och andra hundar.
#22 Svårt att säga, men det kan bero på osäkerhet - att hon inte kissar. Det du kan göra är att sätta dig med henne ute och mysa, busa lite grann så hon känner sig bekväm ute, då kommer hon nog kunna kissa om det beror på att hon är lite osäker :)
Hon kissade för första gången idag! Så fort vi kom ut i morse satte hon sig ned och kissade, vilket hon gjorde igen rastningen efter lite sömn! Gissa vilken hund som fick en köttbulle som belöning 😃😃😃. Nu ska hon bara börja bajsa ute, men det är ingen brådska direkt, det kommer. Märks tydligt att hon är säkrare ute nu. Nu går det att busa ute, vila ute. Idag började hon lite smått skälla på en annan hund och hon tycker det är roligare att vara ute.
Nu när jag skrev detta så la hon en fin fläck på golvet. Antar att hon just nu ser både inne och ute som kissplatser :P
#24 Så bra att hon kissade ute! 🙂 Så söt!
#24 Härligt!! :D
#25 Tack så mycket, många som stannar upp och vill kela med henne. Hon är mindre intresserad av detta dock :P Man känner sig ganska speciell när man är den enda som hon vill gosa med ^^
#24 Tjohoo! Jag tror det tog flera veckor, alltså verkligen flera och då tror jag det var mer än fem, innan min hund bajsade ute… Men han blev tvärt rumsren vid 4,5 månaders ålder. (Min förra hund blev någorlunda rumsren när hon var 9 månader, så man vet verkligen inte hur det kommer att gå.)
Nu har hon dessutom börjat bajsa ute! Hon gör fortfarande många av sina behov inomhus, trots att vi precis varit utomhus. Men jag antar att om man bara fortsätter att gå ut med henne någongång varannan timme, så är det väl bundet att hon kommer bli rumsren någon vacker dag :)
Annars var vi och vaccinerade oss igår, vilket gick bra. Hon bajsade löst på veterinärens golv, men utöver det så satt hon fint när de lyssnade på hjärtat och gav henne sprutan.
Heja!
Åh, vad söt hon är! :)
Tackar :)
Länge sedan jag skrev, men Ellie blir bara större och större! Hon har blivit helt rumsren hemma och är världens finaste hund. På dagarna är hon på hunddagis som hon alltid drar i kopplet för att komma till och blir världens gladaste hund när jag kommer och hämtar henne.

En sak jag har tänkt på är att hon numera kan hoppa upp i min ganska höga säng. Dock vill hon inte sova där, utan ligger någon minut för att sedan hoppa ned i sin egen säng. Men jag skulle vilja, över tid, försöka vänja henne att också sova med mig på nätterna (typ halva anledningen till att ha en hund, enligt mig :D). Tänkt på att hon kanske blir varm, men hon hoppar så snabbt ner, så tror inte det. Har ni några tips. Brukar ibland ligga i min soffa och sova, dock, vilket är mysigt såklart. :)

Kul med en uppdatering och att det går så bra ! :)
Hur gammal är hon nu? Är hon drygt ett halvår?
Visst är det mysigt då de hoppar upp i sängen! Våra sheltiesar gillar att ligga i både sängen och soffan. Det är inget vi behövt lära dem. Passa på att klappa henne när hon är i sängen. Då förstärker du beteendet.
Hon har precis fyllt 6 månader! Hon brukar ibland mysa i soffan, men ligger helst på golvet. Antagligen för att det är svalare där. Får se hur det blir till vintern! :) Ska fortsätta klappa henne och försöka vänja henne utan att hindra henne att sova i sin säng-