Sheltie iFokus

Sheltie

Etikett: päls-färger-och-tecken
Läst 1723 ggr
xxeliiinxx
0

Är det än bluemör?(elr hur det stavas)

Är det en Blumör om den för övrigt är trefärgad,men har gårtt i nacken och på benet?

Ronja06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser en blumerle ut (med tan-tecken):

Mvh Emelie Förlägen

ninam
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på valpen vi undrar över (det är vår första sheltiekull). Hon ser ut som en vanlig trefärgad men i nacken och på ena frambenet har hon blue merle färg, Är hon trefärgad eller blm?

emma93
0

Jag tycker att det ser ut som merle på henne. Vad har föräldrarna för färger?

På Aussies kallas motsvarande för Phantom merle, när en hund huvudsakligen ser solid ut (t.ex  svart trefärgad) men det ändå finns nån liten merle. Det är viktigt att dessa hundar registreras som merle då det annars finns risk att man dubblerar merle-genen.

ninam
0

#3 Pappan till valparna är blm och mamman trefärgad.

Lämnar sådana Phantom Merle vanliga blm om de paras med tex trefärgad?

emma93
0

#4 Då är det sannolikt en blm som har väldigt lite merleteckning. 

Det blir som en kombination med blm och trf, dvs de får blm och trf. Sen vet jag inte hur väl uppsprucken merlen blir men de lämnar definitivt inte bara "Phantom merles" efter sig (obs. jag har bara erfarenhet från Aussies vad gäller detta men jag antar att merle-genen beter sig likadant på båda dessa raser). Dvs, en "phantom merle" är ingen beteckning av färgen när man registrerar dem utan det bara kallas så. Hundarna registreras som merle ( i Sheltiens fall blue merle) och anses vara merle då de bär på genen. De skall alltså endast paras med trf.